Avatar billede ullesan Nybegynder
27. juni 2010 - 14:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Farvekode i kabel

Hej

I et ældre hus er der mellem nogle pl-dåser trukket et (hvad jeg tror er ældre eller ukorent) 3-ledet kabel med farverne brun (fase), blå (nul) og sort (ikke i brug). Til huset er der ikke jordforbindelse, men det skal der være inden ret så længe.

Det er et større opgave at rive det gamle loft ned og skifte kablet, så spørgsmålet lyder, om det er tilladt/forsvarligt at benytte det sorte ledning som jordledning HVIS man dog ved hver ende markerer det med jordtape?
27. juni 2010 - 14:52 #1
Ægte JORD SKAL være GUL/GRØN hele vejen !!!

http://da.wikipedia.org/wiki/230_volt-stik#Ledningsfarver
Avatar billede frem-ad Professor
27. juni 2010 - 15:10 #2
Nej det må du ikke jord i dag er Gul/Grøn. Før i tiden gik man ikke ligeså højt op i farve koder men der var RØD oftes JORD og det var helt op i firserne(Gul/Grøn eksisterede ikke) I dag skal du følge koderne lov mæssig. Og den dag du eks. skal sælge og man laver tjek af installitioner så er den gal
Avatar billede ullesan Nybegynder
27. juni 2010 - 16:36 #3
Ok... Regnede heller ikke med at det var okay.

Jamen, så er der ikke andet for end at vente med jordforbindelsen til engang, hvor jeg har lyst til at renovere huset fra top til tå og for nu fortsætte som det er.

Tak for hjælpen - læg et svar ind hvis i vil have point.
Avatar billede frem-ad Professor
27. juni 2010 - 16:46 #4
Ja der er ikke andet for med mindre du kan få en søgefjeder igennem og så derved kan få en enkelt jord 'ledning' igennem
Avatar billede antikat Nybegynder
30. juni 2010 - 21:44 #5
Hvis din installation er fra før 1974 må du godt bruge en eksisterende leder som beskyttelseleder(jord) selvom at den har en anden farve. Og som du selv er inde på, skal denne mærkes i begge ender med en permanent gul/grøn mærkning.