Avatar billede preludo Nybegynder
04. juli 2010 - 03:19 Der er 6 kommentarer

Pc slukker under opstart

Jeg har en Medion pc, som pludselig begyndte at slukke pludseligt. Kunne godt starte op igen, men nu er den begyndt at slukke under opstart.Nogle gange når den helt ud på skrivebordet, men andre gange  når den ikke at indlæse windows.Har prøvet i fejlsikret tilstand, uden effekt. Nogle der har en idé om hvad det kan være, bundkort, eller strømforsyning???? På forhånd tak :)
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
04. juli 2010 - 04:44 #1
Kan være alt fra CPU, grafikkort over harddisk til ram :)

Men min erfaring siger mig at det som regl er Ram

Så hvis der evt. er mere en ram klods i, aå kunne du jo prøve at
se om den kan køre med den en af gangen.. og så prøve dem af en efter en...
Avatar billede preludo Nybegynder
04. juli 2010 - 05:33 #2
ok tak ,det vil jeg prøve :)
Avatar billede Jensen DK Novice
04. juli 2010 - 07:40 #3
Selv om det burde være helt indlysende er der alligevel utroligt mange pc-brugere der ikke tænker på at benytte den meste logiske redningsplanke hvis computeren begynder at opføre sig uacceptabelt, nemlig CHKDSK.
Hvis du hører til en af de mange der ikke ejer en  XP / Vista skive eller hvis du har problemer med at få adgang til genoprettelseskonsollen så hop direkte ned til AFSNIT 2
CHKDSK er Windows XP`s  værktøj til at udføre det gammel kendte SCANDISK som ofte skulle benyttes da operativsystemet hed Windows 98.
CHKDSK bør jævnligt køres, ved almindeligt dagligt brug af computeren vil jeg mene at en gang ugentligt vil være tilstrækkeligt, men hvis din computer pludselig begynder at opfører sig mærkeligt såsom
langsom opstart / nedlukning etc. Vil det ofte afhjælpe problemet hvis du kører en gang CHKDSK.
CHKDSK har flere parametre du kan få disse parametre vist hvis du i din konsol skriver cdkdsk /?  -> enter
I denne guide vil det kun være parametrene /r /f og /p der omtales
Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at bestille en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således
Start -> Kør -> skriv, cmd -> Enter -> i konsollen skriver du -> chkdsk /r /f  -> Enter -> bekræft    -> Enter -> genstart
Når computeren genstarter må du ikke afbryde CHKDSK, er der problemer på disken kan operationen godt tage ganske lang tid. Da du valgte parametrene /r og /f gør CHKDSK nu følgende
/f Retter fejl på disken.
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data
Hvis din computer helt har tabt pusten må du i stedet udføre CHKDSK fra din XP installations cd, hvis du kører med SATA diske skal du i den forbindelse huske at indlæse SATA driverne for at disken kan
findes du kan se mere om SATA driverne HER
CHKDSK fra din installations cd gøres således, sæt din computer til at boote fra cd / dvd - boot op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt (kræver normalt PS2 tastatur)
I første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol
Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.
1: C:\WINDOWS
Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen  -> Enter
Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1  -> Enter
Skriv  chkdsk /p /r  -> Enter
Da du valgte parametrene /r og /p gør CHKDSK nu følgende
/p Checker disken omhyggeligt for fejl
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data
Når processen er færdig (kan godt være langvarig) skriver du exit  -> Enter. Nu genstarter computeren og du skal ikke trykke på en tast, når computeren er startet op fjerner du din cd og forhåbentlig er din computer nu blevet mere stabil

AFSNIT 2
Hvis du f.eks. har købt en computer uden en medfølgende installations-cd og du får brug for at køre chkdsk behøver du ikke at fortvivle, gå frem efter nedenstående og du vil være i stand til at køre en light udgave af chkdsk
Download og brænd www.helgec.dk/unik.iso filen skal brændes som et bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html
Boot op på din syge PC med din nybrændte cd, du skal naturligvis sikre dig at computeren booter fra cd-drev - vælg Start "Computeren with CD-Rom support"
Ved A:\> prompten skal du skifte til cd-drevet, det vil normalt være d: - skriv
Chkdsk  -> enter
Og du får nu en menu der kræver at du igen taster enter - nu får du listet de "chkdsk.exe" som der findes på systemet , du skal naturligvis vælge den som ligger på cdèn og som fylder 588 Kb, tast det tal der refererer til den korrekte "chkdsk.exe fil" og nu starter der en light version af chkdsk på din disk / diske, ofte vil det være tilstrækkeligt til at du igen kan få systemet igang

tilbage
Avatar billede ggxdg Nybegynder
04. juli 2010 - 09:45 #4
Jeg vil sige PSU.
RAM: BSOD (oftest BSOD's, crash en gang imellem)
HDD: frys, BSOD (Når det er crash under start, er det oftest det samme sted i startsekvensen fejlen sker)
Bundkort: crash, eller BSOD
CPU: Sløvhed, BSOD (crash forsaget af CPU er oftest relateret til varmeproblemer, eller tidligere varmeproblemer hvor denne så har taget skade)
GFX: Grafikfejl, frys (sommetider BSOD/crash, hvis kortet er for stort til PSU)
PSU: Crash (sommetider BSOD, hvis spænding til komponenter dykker nok til fejl, men stadig er høj nok til systemet ikke lukker)

Alternativt:
Vi er jo lige i en varmebølge, er computeren ren, og hvad ligger temperaturer på?
Avatar billede preludo Nybegynder
04. juli 2010 - 20:48 #5
Tak for svar allesammen, det var køleblokken over CPU´en der sad lidt løst :)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. juli 2010 - 18:25 #6
Jeg går ud fra du er ny her, så du kan lukke ved at lave et svar, og give dig selv pointene :)