Avatar billede rekord_driver Nybegynder
18. juli 2010 - 13:46 Der er 10 kommentarer

Bøde for knallert 45 på cykelsti.

Hej.

Jeg kører på en knallert 45. Det er ikke altid lige rart når bilisterne af og til kører som død og helvede, så derfor overvejer jeg nogen gange at bruge cykelstien når den er tom, selvom jeg godt ved man ikke må.

Så nu er spørgsmålet: Hvad er straffen for at blive stoppet i sådan en situation?

Mvh
Morten
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juli 2010 - 14:13 #2
Avatar billede rekord_driver Nybegynder
18. juli 2010 - 15:01 #3
Hmm, ja den side har jeg godt set før, men den svarer bare ikke på spørgsmålet om cykelstien? eller overser jeg et eller andet?
Avatar billede noltus Novice
18. juli 2010 - 15:16 #4
Det koster standartbøde på 500kr
Avatar billede store-morten Ekspert
18. juli 2010 - 15:20 #5
Knallert 45 må føres med bil eller motorcykel kørekort og skal følge reglerne for motorcykler.

Færdselslovens §14, stk.2:
Er der på vej anlagt særlige baner for forskellige færdselsarter, skal kørende benytte
den bane, som er bestemt for færdsel med køretøj af den pågældende art.
Stk. 2. Lille knallert skal føres på cykelsti, medmindre andet er tilkendegivet ved
afmærkning. Hastigheden skal på cykelsti afpasses således, at der ikke fremkaldes
fare eller ulempe for den øvrige færdsel på denne. Cyklist og fører af lille
knallert må kun anvende cykelsti i højre side af vejen i færdselsretningen, medmindre
andet er tilkendegivet ved afmærkning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juli 2010 - 16:48 #6
Under det første link for "lille knallert" står bl.a.

■Hvis du kører over for rødt lys, kører på fortovet eller kører ulovligt på cykelstien, koster det 500 kr. i bøde.

Jeg vil kraftigt formode samme takst gælder for stor knallert.
Avatar billede giweo Juniormester
18. juli 2010 - 17:15 #7
og dov - stor knallert kræver kørekort il kat. B  -  så mon ikke et rødt lys koster et klip - ligesom i bil ?
Avatar billede rekord_driver Nybegynder
18. juli 2010 - 18:16 #8
Ja det er jo det... Det er sgu ikke sådan lige at gennemskue. kan være jeg blir nød til at ringe til politiet selv og spørge :)
Avatar billede store-morten Ekspert
08. august 2010 - 16:32 #9
Det er ikke gratis at overtræde færdslesloven.
Men hvad koster det?

Bødetabel:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE63/0/p669_hvadkosterdet_0409.pdf
Avatar billede ullebulle66 Nybegynder
30. november 2011 - 01:37 #10
Kører selv på 45'er, og i al den megen debat der er omkring love, regler, bøder, osv. undrer jeg mig altid over hvorfor, at man som "stor" knallertkører iht. til lovgivningen bliver fuldstændig umyndiggjort ift. bilister ??? Når man nu har gjort sig den samme ulejlighed, nemlig at erhverve sig et kørekort til bil kategori B. Så burde det jo være førerens ansvar at overholde hastighedsbegrænsningerne uanset om man kører på stor knallert (som kunne køre mere end 45 !) eller i bil, som jo i de fleste tilfælde, i dag kører langt over 200 km/t !!! Det ville svare lidt til at begrænse en bil til kun at måtte køre 120 km/t. som højeste hastighed ;-)Selvfølgelig skal loven da overholdes, men tror nok de fleste bilister (jeg selv incl.!!!) vil være svært tilfredse, med at en stor knallert evt. kunne have 70 km/t. som højeste hastighed. 45 km/t. er ganske enkelt for lidt, og til gene for ALLE !!! Det er en tåbelig lovgivning vi har på det område, og man kan have sin tvivl om, om de personer der har strikket det sammen nogensinde har bevæget sig rundt i trafikken på en "stor" knallert ? Keep it up ! ;))