Avatar billede f-bs Nybegynder
28. juli 2010 - 13:08 Der er 7 kommentarer

Editere i XML fil

Hej,

Jeg sidder og "nørkler" med et lille projekt.
I min Solution har jeg en XML fil som indeholder nogle indstillinger til programmet jeg er ved at lave.

Jeg ønsker at brugerne skal kunne editere i denne.
Jeg har lavet en "adminForm" som er password beskyttet, og fra denne form skal det være muligt at rette i XML filen.

Kan jeg må en forholdsvis "nem" måde editere i den?
Og hvis den skal krydderes lidt, kunne det være lækkert med syntax highlighting, ikke et krav, men nice to have :)

Jeg forstillede mig at bruge en textbox eller lign. til at vise indholdet, rette og derefter have en "Gem" knap.
Jeg jeg tænkte der sikkert var andre måder :))

Nogen der har et bud?

/f-bs
Avatar billede lasserasch Juniormester
28. juli 2010 - 13:36 #1
Jeg ville bruge et datagridview og binde XML filen som datasource. Det er en out of the box metode :-)

Mvh.
Lasse
Avatar billede janus_007 Nybegynder
28. juli 2010 - 17:43 #2
Er det en Winform du laver?

Jeg vil nok ikke anbefale et datagridview.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
28. juli 2010 - 17:44 #3
jo.. glemte helt at høre...

Hvad er det for noget Xml du har lavet? Post et eksempel :)
Avatar billede lasserasch Juniormester
28. juli 2010 - 20:12 #4
Janus_007 -> Vil du uddybe hvorfor du mener det?

Han skal vise nogle settings som er gemt i en XML fil og skal kunne redigere i dem og gemme igen.

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle bruge et gridview til det. Men jeg vil da meget gerne høre hvorfor du ikke mener det er en god ide :-)

Jeg har lavet et eksempel så du kan se hvor let det er:

http://www.r-coding.dk/downloads/eksperten/DatagridviewXMLEditor.zip

Mvh.
Lasse
Avatar billede janus_007 Nybegynder
28. juli 2010 - 23:02 #5
Hej Lasse

Jeg har også tidligere brugt gridview, men er gået over til deciderede Settings og så hæfte disse sammen med et PropertyGrid eller blot et Options/ Settings - Window, afhængig af designet.

Det fine ved at bruge Settings er at man kan bruge Application og User -settings lige ud af boksen :)

Ikke at det er nogen dårlig idé at bruge gridview, jeg synes bare man får mange fine ting foræret ved at bruge Settings.
Avatar billede lasserasch Juniormester
28. juli 2010 - 23:22 #6
Der er rigtig mange måder at lave settings på.

* Gemme det i en database
* Bruge Settings som du skriver
* Bruge XML filer
* Bruge Reg. Databasen
osv osv osv

Og ja, XML løsningen er da nok den som giver mindst fleksibilitet.

Men spørgsmålet gik jo ikke på hvilken fremgangsmåde der var bedst som data grundlag. Der bliver jo spurgt til den nemmeste måde at editere en XML fil med settings i, og der holder jeg altså på at et Datagridview er den absolut nemmeste måde :-)

Mvh.
Lasse
Avatar billede lasserasch Juniormester
17. september 2010 - 09:39 #7
Kan vi få lukket den her?

Mvh.
Lasse