Avatar billede rasmus_h Nybegynder
02. august 2010 - 06:25 Der er 4 kommentarer

Nyt IT job - hvordan forbereder jeg bedst?

Hej alle

Om en måned begynder jeg på nyt job som IT-medarbejder på en offentlig uddannelses institution. Da det på sin vis er rimelig nyt for mig, vil jeg gerne høre folks anbefalinger til bøger/træning jeg bør kigge på. Her er kort om hvad jeg kan:

Jeg er uddannet elektriker med speciale i kommunikations- og sikringsteknik og har stor erfaring med data kabling (kobber/fiber).
Jeg har de seneste to år arbejdet som IT konsulent i et lille firma (2 konsulenter incl undertegnede) hvortil der har været edb butik. I de to år har jeg været bredt omkring Windows Server systemer (primært Small Business Server) og har lært at klare de mest basale ting - men jeg har dog altid haft en livline at tage fat i! Jeg har også haft taget det meste af en CCNA, men aldrig den endelige test.

I mit nye job bliver jeg ene mand der skal administrere ca 50 pc'ere med Win 7 Pro og Office 2007, 1 Server 2003 standard, en håndfuld HP printere. Herudover kommer der tilhørende netværk samt trådløst netværk. Skolen beskæftiger ca 25 lærere og omtrent 100-150 elever.

Hvad vil I anbefale at jeg kaster mig over rent uddannelsesmæssigt? Er der nogle online kurser/certificeringer jeg bør prioritere? Er der nogle specielle bøger I vil anbefale man indkøber, eller som I selv har været glade for?

Det skal siges, at skolen får udskiftet deres nuværende server til en ny HP maskine med Server 2008 til efteråret hvor den nuværende server 2003 så skal være secondary. Der er et lokalt IT firma tilknyttet skolen, men jeg vil jo gerne undgå at skulle tage kontakt til dem hvert andet øjeblik.

Håber I kan komme med nogle gode råd :)

Venlig Hilsen
Rasmus Hansen
Avatar billede jps6kb Novice
02. august 2010 - 08:08 #1
Hej Rasmus,

Tillykke med det nye job. :)
Jeg vil sige, at du skal købe dig en Win2008 bog samt læse op på det netværksudstyr der er på skolen. F.eks. Cisco/HP.
Serveren er vigtigst. Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har med Win2008, men der findes rigtig gode bøger til at lære det.

Jeg forestiller mig at du skal koncentrere dig om Active Directory, Group Policies og print-service, som det allerførste.

Windows 7 og Office skulle der jo ikke være så mange ben i, hvis man kender til det, hvilket mange jo gør, og jeg går ud fra du også gør, når du har fået jobbet.

Håber det hjalp. :)

Med venlig hilsen
Kim Bang
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
02. august 2010 - 08:32 #2
enig med overstående
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
02. august 2010 - 16:27 #3
Tak for jeres input.

Det er også den prioritering jeg selv har tænkt på at følge. Min erfaring med Win2008 er ikke meget stor, da vi først lige er begyndt sidste efterår med at installerede den rundt omkring.

Kan I anbefale nogen specielle Win2008 bøger jeg bør anskaffe? Hvad har I været glade for?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
08. september 2010 - 13:20 #4
hvad skete der så