Avatar billede hcar Novice
03. august 2010 - 20:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hindre markering af flere records

Windows Vista med Access 2007.
Hovedformular med kursusliste og synkroniseret subformular med elevliste.
Kommer man fejlagtigt til at markere flere records i kursuslisten, vises et forkert forvalgt kursus i elevlisten.
Problemet kræver, at Access genstartes.
Hvordan sikrer man kun at kunne markere én record i kursuslisten?
Avatar billede mpd Nybegynder
03. august 2010 - 20:25 #1
Har du overvejet at lave en comboboks, hvor du vælger kurset og derefter opdaterer elevlisten.

På den måde kan der kun vælges eet kursus ad gangen.
Avatar billede hcar Novice
03. august 2010 - 20:35 #2
Der er kun 10 kursustilbud i listen, så det synes langt mere elegant at have hele listen stående på skærmen.
Men din ide er da vist rigtig nok!
Avatar billede mpd Nybegynder
03. august 2010 - 20:42 #3
Jeg vil da mene, at når der netop kun er ti kursustilbud er det til at overskue med en comboboks.

Du kan evt. kategorisere kurserne og lave to eller flere afhængige combobokse. Så vil der blive vise færre kurser i den sidste.
Avatar billede hcar Novice
03. august 2010 - 20:50 #4
Du har faktisk ret.
Men i min kursusliste indgår beregnede felter med betinget formatering, idet der ud for hvert kursus er opregnet antal tilmeldte. Kan man lave det i combobox??
Avatar billede mpd Nybegynder
03. august 2010 - 21:06 #5
Det kan den godt.

Du skal lave forespørgslen til comboboksen så den i det synlige felt viser flere resultater.

ex:
SELECT tblKunde.Kunde_Id, [Navn] & "(" & [antal] & ")" AS [Text], tblKunde.Navn, tblKunde.Mappe AS antal
FROM tblPostnr RIGHT JOIN tblKunde ON tblPostnr.Postnr = tblKunde.postnummer;

Her er 4 kolonner i forespørgslen. I kolonne 2: [Navn] & "(" & [antal] & ")" AS [Text] kunne vises navn på tekst og derefter antal kursister (med parantes omkring.

Håber du kan bruge det!!
Avatar billede hcar Novice
03. august 2010 - 21:21 #6
Tak for dine gode forslag.
Jeg har ikke tid mere i aften, men vender nok tilbage i morgen eftermiddag.
NB. Jeg har brugt betinget formatering af antal-feltet, så ledige pladser = grønt felt, reservepladser = gult felt og fuldtegnet = rødt felt. Det bliver meget overskueligt under en måske lidt hektisk telefon-hvervekampagne! Er sådant muligt i en combobox?
Avatar billede mpd Nybegynder
03. august 2010 - 22:13 #7
Jeg vil måske overveje at beholde kursusoversigten som du har den med den betingede formattering. Her kan du få overblikket og i givet fald behøver du så ikke slå op på kurset for så at konstatere, at kurset er fuldtegnet.

Så kan du neenfor denne oversigt lave din comboboks, hvor du viser eleverne, der er tilmeldt kurset.

På den måde bevarer du oversigt og detailoplysninger i en overskuelig formular.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2010 - 22:52 #8
Hvis du laver en liste, så kan du ikke få din betinget formattering.. En løsning er at lave et felt, som du enten skjuler eller bruger som en slags overskrift. Dette felt skal så indeholde den værdi, som underformularen skal rette sig efter.

VedAktuel hændelsen på din hovedformular sætter du så noget lign.:

Private Sub Form_Current()
Me.MitOverskriftsFelt = Me.KursusNavn
End Sub

Selvom du så markerer flere end en post, så vil det være den første af de markerede, som vises i dette felt og som underformularen viser elever for. På den måde kan du beholde dine farvekoder!~)
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2010 - 22:54 #9
..og så skulle access helst heller ikke bryde sammen!~)
Avatar billede hcar Novice
04. august 2010 - 17:01 #10
mpd: tak for dine forslag. Lav lige et svar, så du kan få points!
Avatar billede mpd Nybegynder
05. august 2010 - 12:40 #11
Hej hcar

Jeg skal ikke have points for denne opgave. Jeg viste bare en vej via en workaround.

spg viste dig den direkte vej, så giv bare ham points. Han fortjener dem.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2010 - 20:11 #12
Point burde gå til den løsning, der vælges... men mange tak!~)