Avatar billede Lagrange Nybegynder
06. august 2010 - 11:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Erfaring med Lenovo G560 og/eller Acer Aspire 5745G

Ohøj Eksperter,

I jagten på en ny bærbar til min kærester søger jeg nogle med erfaring med en (eller begge) af de i overskriften nævnte bærbare.

Hun sidder ofte med en masse vinduer åbne i MatLab, diverse skriveprogrammer, terminaler osv. og det hele skulle gerne køre flydende. Hendes budget er ret stramt og vi skal helst ikke over de 6500,-. Den bærbare skal primært stå på et kontor og ikke fragtes så meget rundt. Af samme grund er lang batteritid heller ikke et krav.

Jeg har kigget efter bærbare med 4 gb ram og intels i5 processor som burde give en god gang regnekraft. Til prisen har jeg fundet følgende:

Acer Aspire: http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/149577/ACER-AS5745G.html

Og en Lenovo G560: http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=notebook&type=notevision&varenr=698901

Begge overholder budget og jeg kan ikke se de helt store forskelle i specifikationerne.

Ud fra de meget få tests jeg har fundet er der ikke nogle af de to som får helt vildt gode anmeldelser (men det er prisen måske heller ikke til). Hendes nuværende bærbar er en Acer (kan ikke huske serien) og den er hun rigtig, rigtig træt af. Derfor hælder jeg mest til Lenovoen fordi de er kendt for god kvalitet (selvom dette ikke er en Thinkpad).

Er der nogle der har konkrete erfaringer med nogle af de to bærbare? Gode råd/anbefalinger vil også blive belånet.
Avatar billede Thyge Nybegynder
06. august 2010 - 13:06 #1
Hej Lagrange,

Jeg kender ikke de to pågældende computere, men vil som udgangspunkt altid fraråde en acer, for som det tyder på at din kæreste har oplevet så går der efter min erfaring sjældent lang tid inden de første problemer opstår. Det skal nævnes at jeg har haft et par Acer-computere gennem arbejde.

Jeg kender samtidig nogle der har haft Lenovo og som siger at det bare fungerer.

Jeg har pt. en HP, som egentlig er ok, men den bliver meget varm og larmer af h.. til. Blæseren er vist placeret et dumt sted for at gøre computeren tyndere.

Jeg ville derfor vælge en Lenovo hvis jeg var dig, dog uden at kende G560'eren.
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. august 2010 - 13:07 #2
Har lige købt Aceren til min knægt (fik den for 5000 svenske, helt ny i ubrudt forpakning). Sammenlignede ratingen, den der er i windows, med min anden knægts laptop, som er købt for ca et år siden og med "almindelig" core2duo processor (Asus til omkring 10000). Der vandt Aceren i alt foruden grafik, så det er ikke det bedste grafikkort der er i, men formodentlig fuldt ud nok til det du skal bruge den til. Skal lige siges at jeg ikke ved hvor meget matlab trækker.
Avatar billede Lagrange Nybegynder
06. august 2010 - 13:10 #3
Ok, det er de samme overvejelser jeg selv har lavet. Hovedgrunden til min tvivl ligger i at f.eks. Acer TimeLineX serien har fået meget ros og jeg tænkte om Acer er blevet helt kvalitetsbevidste på det sidste...
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. august 2010 - 13:11 #4
#1
Har selv haft et par acere, og det er de bedste laptops (til prisen) jeg har haft, og jeg har haft mange. Har stadig en Acer fra den gang centrino var nyt (omkring 2000 tror jeg) og den kører som en drøm. Det eneste jeg har gjort ved den, er at opgradere RAM og HD.
Avatar billede Thyge Nybegynder
06. august 2010 - 13:33 #5
#Michael
Underligt der er forskel, for jeg har oplevet det modsatte. Man får gode specs for pengene, men på bekostning af holdbarheden. Efter et år til halvandet har jeg hver gang oplevet at de er blevet langsommere og der sker flere fejl.
Avatar billede Lagrange Nybegynder
09. august 2010 - 09:41 #6
Jeg har fået et par svar fra folk der har Lenovoen og de er meget positive. Jeg må nok indrømme den trækker lidt mere end de meget forskellige oplevelser med Acer.

Hvis i opretter some svar skal jeg nok smide point efter jeg begge.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. august 2010 - 11:25 #7
Acer eller Lenovo, er der altså ikke den store forskel på, mm du vælger en af de modeller der før var IBM (hvilket dit valg ikke er). Det er ikke uden grund at Acer har overhalet Dell som verdens førende sælger af laptops.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. august 2010 - 11:28 #8
PS. samler ikke på point.
Avatar billede Thyge Nybegynder
10. august 2010 - 21:37 #9
Tror jeg du bliver glad for :) jeg vil gerne høre hvad du synes om den.