Avatar billede Slettet bruger
08. august 2010 - 22:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Lukning af revner og sprækker

Jeg skal have købt noget til at lukke revner og sprækker rundt omkring i min lejlighed inden jeg skal male.

Faktisk havde jeg købt noget acryl fugemasse, men det kan ikke bruges. For at dèt fungere, skal der nemlig være en baggrund. Altså noget som stopper fugemassen, så man 'fylder op'... Og det er der ikke de fleste af stederne.
F.eks. kan jeg ikke tætne sprækker ved karme. Det ser fint ud i første omgang, men senere er det fuldstændig "væk" (forsvundet ind).

Så hvad bruger man til den slags?

På forhånd tak.
Avatar billede soorensen Praktikant
08. august 2010 - 22:25 #1
man kan bruge noget gummi fugemasse, det kan man få i de fleste byggemarkeder..!
Avatar billede milter Ekspert
08. august 2010 - 22:32 #2
Når du skal reparere den slags, skal du sikre dig, du bruger noget, som kan males bagefter, hvis altså der skal kunne males senere. Håber, du forstår mig :-) Problemet er, at ikke alle fugemasser kan males.

Hvis hullet er tørt, kan du bruge næsten hvad som helst som "bagstopper". Prop papir eller andet i hullet med en skruetrækker eller andet og påfør så fugemassen. Der kan forøvrigt fås "bagstoppere", eller mere korrekt, fugestop, til mange forskellige opgaver.

Indendørs på tørre steder vil jeg anbefale at bruge almindelig polyfilla.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12680

http://www.dr.dk/DR1/Supernabo/supertip/Supertips/2008/Foraar+08/uds_7/20080522084526.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2010 - 22:34 #3
Har du store revner skal der en fugebund ind først, før du putter fugemassen ind. det er en grå skumpølse der er hul i midten, som kan købes i mange forskellige tykkelser fra ca 10 mm til 30 mm.
Er det kun smalle revner er akryl det rigtige valg. Klip spidsen på patronen af så du har en lille spids, og tryk den mod rillen når du klemmer fugemassen ud. Du skulle nu kunne fylde det helt ud så det ikke forsvinder.
Køber du fugemasse skal du undersøge at den kan overmales. Silicone kan man ikke male på.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2010 - 22:41 #4
Kan man glatte det ud med en finger, lige som acryl fugemasse?
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2010 - 22:42 #5
Det var til første indlæg. Ser først indlæg nummer to nu.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2010 - 22:44 #6
Citat: "Er det kun smalle revner er akryl det rigtige valg. Klip spidsen på patronen af så du har en lille spids, og tryk den mod rillen når du klemmer fugemassen ud. Du skulle nu kunne fylde det helt ud så det ikke forsvinder".

Nu er jeg ikke med. Uden "fugebund"? det har jeg jo prøvet. Virker ikke...
Avatar billede teknik Juniormester
08. august 2010 - 22:52 #7
Flere af ovenstående henviser til bagstop som denne, her er silvans udgave(r)

http://eshop.silvan.dk/vare_Bostik-Bagstop_74065?variantSelected=38791

Er revnerne større end 30mm eller uregelmæssige, så kan man fylde dem med fugeskum, som udvider sig så hele sprækken fyldes, hvorefter det overskydende skum skæres bort.
- NB! Bruges denne metode omkring vinduer døre, så skal karmen afstives for at undgå at skummets udvidelse presser karmen sammen om dør/vindue.
Avatar billede davidp1000 Nybegynder
08. august 2010 - 22:54 #8
sprækker og revner siger du... altså, jeg har haft rimelig god succes med at spartle rimelig store revner op med spartel-masse. Det skal sandsynligvis gøres over nogen gange og så slibes helt jævnt, men det giver et godt resultat og er rimelig nemt at arbejde med.
http://eshop.silvan.dk/vare_Megafiller-Spartelmasse_38933
Avatar billede milter Ekspert
08. august 2010 - 23:13 #9
@postus.

Hvis man ikke har prøvet den slags før, vil jeg anbefale en spartelmasse som f.eks. Polyfilla. Alle de andre skal helst "sidde i skabet" første gang, ellers risikerer man en frygtelig bunke rengøring af fingre, værktøj og omgivelser.

Spartelmasser er meget lettere at arbejde med, selv om der sikkert skal efterfyldninger og afslibninger til imellem lagene. Hvis det er en meget smal revne (2-3 mm), kan du måske nøjes med et enkelt lag, men større vil kræve efterfyldninger, når det første lag er tørret. Spartelmasse "skrumper", når den bliver tør.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2010 - 18:36 #10
Er endnu ikke nået ret meget videre med dette.

Købte noget fugestop, men det dur ikke. Kan slet ikke fås så tyndt som jeg har brug for. Tyndeste de havde var 6-9 mm (hvilket jeg ikke finder særligt tyndt).

Og så har jeg erfaret, at polyfile ikke er godt hvis hullet er for stort. Ihvert fald ikke når det er mig der skal lave det. Er vist ikke særlig god til 'gør det selv'.
Avatar billede teknik Juniormester
10. september 2010 - 23:24 #11
Hej Postus

...nu gætter jeg...så må du undskylde hvis jeg gætter forkert.

Men jeg tror det er din manglende erfaring som driller dig.

Til den størrelse revner er acryl faktisk det rigtige valg.

Selv om du ikke har haft held med det i første forsøg, så kan det nu sagtens lade sig gøre at lukke revner i den størrelsesorden med akrylfuge.

Uden at vide det, så kunne det lyde som om du forsøger at løse opgaven ved at benytte den medfølgende "tud" til patronen uden at modificere den(snitte den)
...og med kun det lille originale hul, så er opgaven noget nær umulig.

Du skal have snittet tuden af længere inde så du kan trykke en "pølse" ud som er 1-2 mm bredere end selve revnen.
Det opnår du ved at skære et stykke af tuden med en kniv.
Snittet bør være skråt i en vinkel på 30-45 grader,
Med et skråt snit kan man bedre "styre" pølsens retning ved at dreje pistolen.

Her er en "fugning for dummies" video, men den viser fx. snittet, og også noget om at få den rigtige mængde ud på det rigtige tidspunkt.
http://www.youtube.com/watch?v=lt8TtoIVDt0
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 19:35 #12
Citat: "Men jeg tror det er din manglende erfaring som driller dig."

Det har du uden tvivl ret i.

Mht. acrylfugemasse. Der er ikke noget fast baggrund, og derfor "forsvinder" det hele efter et stykke tid/når det tørrer.

Skulle det ændre sig hvis hullet er større?
Jeg kigger videoen...
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 21:30 #13
Der var nu ikke meget ved den video. Bortset fra det større hul - som vist ikke kan redde noget her - var der ikke noget nyt.

Men har som nævnt også fundet frem til at acrylfugemasse ikke fungere. Det ér prøvet...

Tror i stedet jeg vil fortsætte overvejelserne om at flytte, frem for at reparere på det hul jeg bor i!
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 21:33 #14
Ja, tror jeg lukker. Gider ikke rode mere med det. Overlader huller, revner og sprækker til den næste der skal bo her.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2010 - 23:51 #15
#13 Det passer jo overhoved ikke det du siger. Alle malere bruger jo akrylfugemasse i deres arbejde til at udfylde de helt tynde revner.
Det teknik skiver i #11 er den rigtige fremgangsmåde.