Avatar billede mkiii Nybegynder
18. august 2010 - 17:27 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

NAS til ps3

Hej jeg er på jagt efter en NAS server

Hvad kan man få under 2000 med harddisk og det hele ?

Gerne på 2TB men 1 kan gøre det. Ligeledes med harddiske ville det være godt med plads til 2 diske - men intet krav, hvis det ikke kan holde sig inden for prisen.

skal mest bruges til musik og foto.
Men også til lidt film over min ps3.

Håber nogen kan anbefale nogen / komme med lidt råd

Skal kunne tilsluttes direkte i min switch da den ikke skal stå i nærheden af min pc - men det kan da alle ikke ?
Avatar billede krohn Praktikant
18. august 2010 - 17:38 #1
Hvis du har en "gammel" PC, så er der FreeNAS.
Har selv kørt med den, og den virker fint
Her et link: http://freenas.org/
Avatar billede mkiii Nybegynder
18. august 2010 - 17:40 #2
Desværre ikke - ellers tak. det behøver heller ikke fylde for meget.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
18. august 2010 - 19:17 #3
Synology er i mine øjne noget af det bedste der findes da de opdaterer deres software konstant. Kører det selv op imod win 7 / ps3 / Xbox 360 og dlna forstærker.

Skal det komme 100% an på prisen så har Buffalo nogle pakker.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2010 - 19:38 #4
Jeg er også glad for min(e) synology, kan kun anbefale dem.

Meeeen til kr. 2000 for 2TB, finder du ikke noget. Det der kommer tættest på er http://www.dba.dk/soeg/?soeg=synology
Avatar billede mkiii Nybegynder
19. august 2010 - 19:28 #5
hej tak for svar !

Kan godt se det blir svært for de 2000. vil prøve at se lidt på DBA.

Hvordan med sådan en som denne som her på tilbud http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/lagringsenheder/harddisk/IOMEGA1TBNAS/iomega-nas-server

Er det ingen ting værd ?
Kan også se de har en i Fona til 1300 - men hvis det er penge ud af vinduet gider jeg selvfølgelig ikke købe den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. august 2010 - 21:40 #6
Tror såmænd det er en fin NAS - men heller ikke mere.

D.v.s. at de enheder du skal afspille fotos/film/video på, selv skal være i stand til at tilgå et netværksdrev.

Synology og Qnap og hvad de nu hedder, er små netværsservere der også kan bruges som webserver, ftp-server, bit-torrent downloads m.m. - og kan streame musik/video over uPNP og DLNA direkte til din PS3.

Så må du jo gøre op, hvilke funktioner du har brug for.
Avatar billede mkiii Nybegynder
19. august 2010 - 21:48 #7
Umiddelbart har jeg ikke brug for alle de funktioner som torrents, ftp osv.

jeg skal alligevel have et program kørende fra min pc for at ps3én kan afspille diverse video formater. (PS3 Media center) - da den næsten ingen formater kender desværre.

Hvad skal man minimum have af ram osv for at kunne afspille HD film fra den ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. august 2010 - 22:02 #8
Hvor mener du du skulle have RAM? i din PS3? - eller PC?

Jeg tror ikke en rendyrket NAS har mere RAM end den cache, der er indbygget i harddisken - altså 4-32MB. Men det skulle absolut heller ikke have nogen som helst indflydelse på afspilningen af HD film.

Meeeen husk lige engang på, at en HD-film fylder omkring 50GB... - så har du altså ikke plads til særlig mange film på 1 TB. Og hvilket format ville du gemme dem i?

Til netop det formål har jeg en helt anden praktisk dims - nemlig sådan en her: http://playonhd.com/en/ - med en 2TB disk i. Her har jeg overført alle mine DVD´ere i fuld kvalitet ISO filer, hvilket den nemlig er i stand til at håndtere.

Din PS3 ville iøvrigt være istand til at afspille direkte fra en Synology eller Qnap - den streamer nemlig over DLNA - hvilket er nøjagtig hvad dit Mediecenter program på PC´en også gør. (I parantes bemærket at jeg ikke selv har en PS3 - men jeg har læst en del om de løsninger folk har sat op...)
Avatar billede mkiii Nybegynder
19. august 2010 - 22:18 #9
Ja det var i Nas-"serveren" jeg var i tvivl om hvor kraftig den skulle være. Kunne se på EDB-priser at, der var forskel på de forskellige synology diske.
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=Synology&qt=Fql&nf=strmatrix4%3a^%22NAS-server+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7manufacturer%3aSynology[MultiValSep]%22QNAP+Systems%22[MultiValSep]%C2%A7price%3a[70%3b3000]%C2%A7specifictaxonomy%3a^Computer|1%2fLagringsserver|305%24&s=popularity&count=50

Jeg har pt. ingen film liggende på min pc og det vil heller ikke komme til at ligge 20 HD-film. Det ensste jeg har nu er nogle top-gear afsnit i HD. De er i MKV format?
Så jeg ved ikke lige med hvilket format jeg ville bruge til HDfilmene?
Men har fået anbefalet dette program til konvertering.
http://www.mkv2vob.com/showthread.php?tid=1

Den skulle faktisk bruges til backup af vores billeder, samt jeg ville have læst alle mine cd´ere ind og gemt på den. Derfor tror jeg umiddelbart en 1TB vil være rigeligt - men kunne selvfølgelig være rart med en hvor der var plads til udvidelse!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. august 2010 - 22:36 #10
:-) tja, for mit vedkommende troede jeg også at 6TB var nok... - men jeg er ved at mangle igen. At digitalisere hele husstandens film og musiksamling i ordentlig kvalitet, æder plads.

Og ja, hvad RAM i de lidt større bokse (som egentlig er en miniPC med Linux på) angår, så gælder det selvfølgelig at jo mere RAM der er i, jo bedre vil den køre. Men til ren filoverførsel, skulle jeg mene at den mindste er rigeligt (min første Synology har kun 32MB RAM... - den klarer de fleste opgaver helt tilfredsstillende).

Hvad du skal konvertere til bliver en helt anden sag... - det er helt ufatteligt så mange formater der ikke kan afspilles på standardhardware.

Jeg har et TV med indbygget netkort - og mulighed for at streame over LDNA. Funktionen er droppet til fordel for nævnte A.C.Ryan boks, da jeg ikke kunne beslutte mig for om jeg skulle konvertere til originalsprog med danske undertekster, eller til dansk tale, så børnene kunne følge med. Eller have det liggende dobbelt... - og da jeg så opdagede at A.C.Ryan boksen kunne læse ISO-filer, gav det helt sig selv. Jeg har DVD´en i originalformatet med ekstramateriale og alle sprog. Og i modsætning til at konvertere til andet filformat, tager det kun 20-30 minutter at kopiere en DVD til ISO.

Prøv også at tænke langsigtet - hvis du laver en løsning i dag på begrænset budget, så du er nødt til at gå på kompromis med kvaliteten, vil du måske om 3 år vælge at lave det hele om. Og det er en voldsomt tidsforbrugende process...

Det lyder lidt af, at du bare skal købe den billige NAS, og bruge den til backupdrev, mens du overveje den rette løsning.
Avatar billede mkiii Nybegynder
19. august 2010 - 22:45 #11
Tror jeg prøver at byde på et par af dem på DBA og ellers bliver det en tur i Elgiganten. Et par af dem er ikke så langt fra mig.
Tror ikke kæresten bliver glad for hvis jeg bruger flere penge på elektronik lige pt. hehe

Kan godt følge se at det er smart - at have dem liggende i iso filer !
Kan man i grunden også lave det fra Blueray til ISO ? Eller er det krypteret/beskyttet på helt anden måde ?

Men mange tak for alle svarene - vil du ikke lave et "svar" så jeg kan give nogle point.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. august 2010 - 23:03 #12
Joda - BlueRay kan også lægges som ISO. Det er jo bare en imagefil af CD/DVD´en.

Og man kan jo også altid argumentere med, at om 3 år kommer al sådanne data nok fra store servere ude på "skyen". Så at digitalisere om 3 år er nok ved at være for sent.