Avatar billede esj123 Nybegynder
26. august 2010 - 13:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Loading af extern dll

Hej
Hvordan loader og kalder jeg dll kode fra c# har søgt overalt på nettet uden held nogen der kan hjælpe.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
26. august 2010 - 13:52 #1
Hvis du bruger Visual Studio, og dll'en er skrevet i kode du kan kører direkte, som f.eks. C#

Så kan du tilføje dll filen som en reference til dit projekt, og så skriver fra dll filens namespace. De metoder der er public vil du så kunne kalde
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. august 2010 - 21:32 #2
Og hvis du ingen ide har om hvilke namespaces der ligger i din DLL, så kan du højreklikke på referencen og vælge "view in object explorer".

Så kan du se hvilke namespaces, klasser osv der ligger i DLL'en.

Mvh.
Lasse
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2010 - 00:16 #3
Som de to tidligere indlæg beskriver kan du tilføje en referance til en assembly og bruge namespace og klasser i den.

Men hvis du vil loade en DLL udfra navn på runtime, så har Assembly klassen en stribe statiske Load metoder til formålet.
Avatar billede esj123 Nybegynder
27. august 2010 - 08:49 #4
Det er ikke en dll skrevet i .net den er skrevet i Borland C++ og når jeg prøver at adde den som reference får jeg en dialog der siger at referencen ikke kan blive added
Avatar billede clausc Nybegynder
27. august 2010 - 11:06 #5
Check MSDN for "DllImportAttribute Class"

Hvis metoden bruger simple typer til parametre, så er det relativt simpelt. For mere komplekse typer skal du checke System.Runtime.InteropServices.Marshal; i det hele taget bør du studere System.Runtime.InteropServices namespacet.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
27. august 2010 - 11:53 #6
Jep. Så bør du kigge på System.Runtime.InteropServices
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2010 - 15:09 #7
Bemaerk at DllImport importerer C API'er ikke C++.

Men sandsynligvis exposer din Borland C++ DLL ogsaa er C API.
Avatar billede esj123 Nybegynder
31. august 2010 - 07:47 #8
OK jeg fik det til at virke med Clausc hjælp smid et svar, og tak forhjælpen alle sammen
Avatar billede clausc Nybegynder
31. august 2010 - 19:55 #9
Super. Held og lykke med det.