Avatar billede challenge Praktikant
30. august 2010 - 11:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mediecenter og live TV

Hej eksperter,

Et familiemedlem har for nyligt været på et hotelophold i udlandet. Hotellet havde implementeret et slags mediecenter til deres HDTV, således at diverse videoer, billeder og musik kunne afspilles direkte fra TV'et; mere eller mindre et standard mediecenter. Der var imidlertid også mulighed for at se live HD TV gennem mediecenteret. Jeg lovede at undersøge om det var muligt at gøre til alm. hjemme-TV, men jeg må indrømme at jeg er på bar bund, da jeg ikke ved meget om den slags.
Ønsket er et mediecenter med hvad dertil hører, men med muligheden for at se TV direkte gennem brugerfladen - dvs. med strømlignet TV-guide og mulighed for at optage til harddisk.
Er dette blot et spørgsmål om at få installeret en TV-tuner på PC'en? Vil billedekvaliteten være god nok og findes mediecentersoftware der understøtter live TV og TV-guide?
Avatar billede poko1 Ekspert
30. august 2010 - 12:00 #1
Alle de funktioner du nævner findes i Windows 7 det eneste du skal indstalere er en TV Tuner jeg bruger en USB DVB-T på min Bærbare.
Med den antenne der følger med ser og optager jeg alle de programmer der udsendes i lokalområdet undtaget de krypterede.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. august 2010 - 12:04 #2
Har lige set det også er i Vista
Avatar billede BRB Praktikant
30. august 2010 - 13:12 #3
ye MS Windows MCE er en mulighed eller du kan bruge Mediaportal(Gratis)
Avatar billede challenge Praktikant
30. august 2010 - 13:40 #4
Mange tak, guys, det lyder super godt!

Vil der kunne opnås en tilstrækkelig god kvalitet ved at se TV gennem PC-en (en TV-tuner) på fladskærmen i forhold til direkte gennem kablet eller gennem satelitboksen?
Avatar billede kimtheman Novice
30. august 2010 - 13:55 #5
Så skulle han jo sætte bærbar til tv i stuen, hver gang og ville se noget af dette. Og skulle det vises i HD, så skulle processoren i bærbaren være stærk nok til, at afspille det osv.

Så helt ligetil er det ikke.

Jeg kører selv med direkte kabel (Når der er noget jeg vil se), fra mit kontor, og ind til mit 40 tommers fladskærm i stuen.

Der er dog den funktion der hedder DLNA - Hvor du kan streame film, musik og fotos til dit BRAVIA TV fra kompatible enheder, f.eks. en bærbar computer, mobiletelefon eller musikafspiller, Nas server, uanset hvor i dit hjem de befinder sig.

Denne funktion er også på mit tv, og som jeg også har prøvet kort, med kabel trukket igennem huset. Men da jeg ikke gad bore osv. Få at få dette kabel, som en fast del i tvét. så trækker jeg kabel (dog ikke et lan), når jeg har behov for det.

Så det korte af det lange er. Du kan med mange nyere Tvér bruge denne funktion/teknik (DLNA). Og trække kabel fra f.eks. din router til dit tv. Og så opsætte en mediaplayer på din Pc, og trække dette frem inde på dit tv i stuen/ soveværelset osv (Hvis de har DLNA ).
Denne DLNA teknik kan også fås/ tilgås trådløst i nogle af de nyere tvér.

Når det så er sagt, og man ikke gider have tændt computer hele tiden, kan man vælge at købe en Nas server
http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-nas2/

Og denne kan man opsætte igennem sin router, og dennes media filer kan man så hente frem på andre Pc, Tv osv der understøtter netværk, om enten det er kabel eller trådløst (Selvfølgelig skal det så være en trådløs router).
Men når det kommer til HD, så tror jeg ikke det er optimalt, med en trådløs overførelse, men nok mere kablet (Tør dog ikke sige det 100%, bare hvad jeg har læst)

Ens internetsignal kan jo også sendes, ind igennem ens el i huset (Via et homeplug sæt), og der hvor man så har en maskine stående, som skal modtage media filer til, fra ens Nas server eller ens hjemmenetværk, der sætter man så, en del fra et homeplug sæt til også.

Håber det kan bruges lidt.
Avatar billede BRB Praktikant
30. august 2010 - 13:48 #6
en PC med HDMI kabel og en opløsning der passer til TV'et 720 eller 1080.
en MCE remote og en USB DVB-T nova stick. så skulle du kunne køre :-)
Avatar billede kimtheman Novice
30. august 2010 - 13:58 #7
Skal så sige ens Nas server kan stå tændt hele tiden og denne kan så tilgås uden Pc er tændt. Men kan også bruge den som ftp server ovs.
Avatar billede challenge Praktikant
30. august 2010 - 14:49 #8
Super gode svar, mange tak! Jeg fik indtrykket af, at han sagtens kunne have en dedikeret stationær gemt væk i stuen, hvis kvaliteten der kunne opnås heraf altså var god nok - hvis jeg forstår rigtigt er hvad der altså skal sørges for en TV tuner og masser af processorkraft, men herefter skulle det kunne lade sig gøre?
Jeg vil dog forhøre ham omkring det glimrende forslag med serveren!
Avatar billede kimtheman Novice
30. august 2010 - 15:08 #9
Alt kan næsten lade sig gøre.
Men ville læse og sætte mig rigtig ind i tingene først inden jeg købte noget.

Men find først ud af hvad er forbruget engentligt?

Jeg har tv kort i min Pc der trækker alle de digitale kanaler igennem antennestik fra væg til min pc. Men det er fordi vores antenneforening udsender alle kanalerne digitalt. (ellers er det jo kun de gratis man kan tage og det er på en T-Tuner (Ekstern antenne).

Men ved at kabelforbinde mellem min Pc og Tv så ville jeg også kunne se HD kanaler fra f.eks. internettet (Men der kræves en del af en computer for at afspille det).

Når vi tager på camping så tager jeg min bærbar med og så har vi et andet fladskærm tv der understøtter vga til Pc. Og så forbinder jeg bærbar med Tv i campingvogn og ser dvd film osv.

Men det med HD kanalerne du snakker om er vel ikke aktuelt da dit familie medlem vel har HD/ digitalt på deres tv?
Avatar billede challenge Praktikant
02. september 2010 - 15:52 #10
Hej igen,

Undskyld den lange svartid - de seneste par dage har været travle.

Ja, jeg tror at han har en form for kabel-boks/selector.

Jeg har snakket lidt med ham, og idéen var således bare at have TV og mediecenter i ét, strømlignet 'design', dvs. at TV-guide osv. var en slags del af mediecenteret, således at der ikke skulle skiftes mellem mediecenter og TV hele tiden. Mediecenteret er altså en slags 'hub' der også 'styrer' TV'et. TV'et behøver altså ikke gå direkte gennem computeren men blot styres af mediecenteret.
Dette lyder dog ikke (for mig) som noget der gøres uden at modificere selve TV'et, eller er jeg forkert på den?

Jeg har desuden fundet ud af, at systemet han vil replikere til eget TV er http://www.guest-tek.com/product/video.php, hvilket er IPTV.
Avatar billede challenge Praktikant
02. september 2010 - 17:36 #11
kimtheman, du må forresten meget gerne ligge et svar. :)
Avatar billede challenge Praktikant
02. september 2010 - 17:36 #12
Ignorér at jeg lagde forrige som svar - det var en fejl.
Avatar billede kimtheman Novice
02. september 2010 - 21:10 #13
Kender ikke det du linker til.

Men hvis man som jeg, har et tv der understøtter DLNA teknikken. Så bruger man sin Pc som media server, eller man køber andet media center
http://www.eeepc.dk/eee-box-eb-1012-ion/ (Bare et eksempel)

Eller man køber sådan en Nas server.

Har man det rigtige tv, så med samme fjernbetjening som tvét, der tilgår man sine media filer.

Men forstår nu det du snakker om, handler ikke så meget om mediafilerne, men mere live ip tv.

http://www.fasttv.dk/dk/Om_FastTV/hvad_er_iptv.html

http://www.comx.dk/Render.aspx?PageId=251

Osv...

Og der kræves vel bare, et Lan stik i tvet, eller en boks der modtager signal, og sender det videre op i tv?