Avatar billede l_stampe Nybegynder
02. september 2010 - 23:58 Der er 8 kommentarer

hjælp til korrekt ram opsætning

Hvilken ramopsætning skal jeg benytte i BIOS

Bundkort:
MSI P7N SLI Platinum
Databus: 1333,
Supp. ram: PC2-6400/5300/4300

RAM:
2*2G Mushkin (Redline) DDR2
PC2-8000,
Voltage 2,0-2,1V,
Freq 1000,
Timings
tCL 5,
tRCD 5,
tRP 5,
tRAS 12.

Jeg er ikke sikker på om bundkortet har et problem med PC2-8000 ram, og jeg ved ikke hvordan rammene skal sættes op i BIOS mht. latancy, spænding osv.

Siden jeg for over et år siden opraderede min maskine, har jeg haft problemer med at min PC crasher. Det sker oftest når der bliver installeret programmer/spil, når der surfes, eller når maskinen bare idler. Jeg har endnu ikke oplevet det når jeg har et spil kørende, dvs når processor og grafikkort kører max, derfor tror jeg ikke på det er strømforsyningen.

Skærmen fryser fuldstændigt, og jeg er så nødt til at resette maskinen.

Jeg har prøvet at køre så "rent" så muligt, med 1 ramblok, grafikkort, en harddisk og ingen yderligere drev.

Jeg formoder kraftigt at det bunder i mine ram og mit bundkort. Jeg har kørt med 2 blokke, og den ene og den anden alene, samme problem.

Yderlige hardware:
CPU: Intel Core 2 DUO E8400
Gforce 8800GT
hhv IBM og Samsung harddiske (crasher uanset hvilken der benyttes)

Jeg har nu i over et år klaret mig med konstante crash, men det er ved at drive mig til vandvid.
Avatar billede kimtheman Novice
03. september 2010 - 00:07 #1
Normalt piller man da ikke ved ram opsætning i Bios. De tilpasser sig bare det bundkortet understøtter. Eller sagt på en anden måde. De yder det de kan i kraft af hvad bundkortet understøtter.

Kan du ikke gå ind i windows log bog og se hvad der sker derinde.
Avatar billede Selas Nybegynder
03. september 2010 - 00:55 #2
Normalt h du ikke overclocker skal du ikke pille ved din RAM instilling som #1 siger, så bare sæt den til SPD hvis den ikke er det.

Men det kan være din BIOS er kommet til at sætte din RAM volt for lavt da de chips skal kører højere end normalt (de er kun lavet til overclockere), så måske en manuel opsætning er nødvendig (2.1 volt), link til info:

http://www.overclockersclub.com/reviews/mushkin_pc28000_redline_2x2gb/6.htm
Avatar billede jacx Nybegynder
03. september 2010 - 11:24 #3
Nogle bundkort kræver det dog, og oftest dem der er ECC ready, altså sli ram klare.

Prøv evt. bare at gå under volt og sæt memory til 2.0 og se om det hjælper, hvis det ik er nok, skal timmings også indstilles.

Det er hvad der sker ved at sætte ikke ECC ram i et ECC bundkort, så skal tingene gøres manuelt.
Avatar billede Selas Nybegynder
03. september 2010 - 12:18 #4
#3 sli ram? sli er til grafikkort ikke RAM, ecc er error correction og er normalt kun til servere og specielt server RAM (hverken bundkortet eller RAM er ECC), jeg kan ikke se hvad det har at gøre her, måske du tænker på dual channel, og det er jo en feature som er på alle bundkort i den kaliber.
Avatar billede jacx Nybegynder
03. september 2010 - 12:24 #5
Hov undskyld, det er mig der sludre... Det er selvfølgeligt ikke ECC men EPP jeg mener

"Support for NVIDIA SLI-Ready memory with EPP 2.0"

Det er en form for "plug and play" ram og noget sli, kan ik helt huske hvordan det fungere, men er rammen EPP ready, indstiller den sig selv via bundkortet, er rammen ikke, skal man selv gøre det... Har lige haft et bundkort fra xfx med samme funktion, og havde ikke epp ram, og havde samme problem som stampe, fik det dog løst.
Avatar billede jacx Nybegynder
03. september 2010 - 12:43 #6
Jeg lavede forresten dette indlæg for et par år siden da jeg kørte vista, og havde problemet der... Det kan være der er nogle hints der som kan hjælpe dig

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?40330-Get-rid-of-Freezing-Vista-on-790i-Ultra&highlight=Jacx
Avatar billede Selas Nybegynder
03. september 2010 - 12:52 #7
Ahh det havde jeg ik lige hørt om ellers havde jeg nok regnet den ud.. Fedt så lærte jeg noget der, så ja EPP er altså bare en fancy for SPD, og så vil jeg give dig ret (hvilket jeg burde da du egentlig bare er enig med hvad jeg skriver i #2).  ;o)

Mere info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Performance_Profiles#Enhanced_Performance_Profiles_.28EPP.29
http://www.nvidia.com/docs/IO/52280/NVIDIA_EPP2_TB.pdf
Avatar billede jacx Nybegynder
03. september 2010 - 13:00 #8
Yup, same shit, different name