Avatar billede living8671 Nybegynder
26. september 2010 - 23:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Data fra mange ark, skal samles i et ark .. hjælp

Hej Eksperter,

Jeg har en workbook der indeholder mange sheets, alle med forskellige navne, og der kommer hele tiden flere til. Hver sheet har et fast data-område (kolonne a til h, række 7 til 40) som jeg godt kunne tænke mig at kunne samle i ét ark og undlade rækker hvor der ingen data er. Ind til videre har det fungeret via copy/paste metoden, meeeen det er sgu ikke særlig effektivt.
Findes der en genial løsning?

Mvh
De uvidende :)
Avatar billede kabbak Professor
26. september 2010 - 23:41 #1
Ok prøv denne, sættes i et modul

Lav et nyt ark og navngiv den SamleArk, det er her den gemmer.

koden virker forudsat at der altid er data i kolonne A, når rækken ikke er tom.
Ellers ret kolonne bogstavet i sidste linje.

Public Sub HentArk()
    Dim Ws As Worksheet, data As Variant
    Worksheets("SamleArk").Cells.ClearContents

    For Each Ws In ThisWorkbook.Sheets
        If Ws.Name <> "SamleArk" Then
            data = Ws.Range("A7:H40")
            Worksheets("SamleArk").Range("A65536").End(xlUp).Offset(1, 0).Resize(UBound(data, 1), UBound(data, 2)) = data
        End If
    Next
    Range("A1:A" & Range("A65536").End(xlUp).Row).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
End Sub
Avatar billede living8671 Nybegynder
26. september 2010 - 23:57 #2
Genialt - mange tak
Avatar billede living8671 Nybegynder
26. september 2010 - 23:59 #3
Genialt - tak
Avatar billede kabbak Professor
27. september 2010 - 00:00 #4
;-)) et svar
Avatar billede living8671 Nybegynder
07. oktober 2010 - 19:24 #5
Kan man gøre noget således at de data der indsættes i samlearket beholder deres formattering. Og kan samlearket tage overskriften A4:H6 fra en af de ark der samles fra. Overskrifterne er ens i alle ark, og altid A6:H6
Avatar billede kabbak Professor
07. oktober 2010 - 20:55 #6
Public Sub HentArk()
    Dim Ws As Worksheet, data As Variant
    Worksheets("SamleArk").Cells.ClearContents

    For Each Ws In ThisWorkbook.Sheets
        If Ws.Name <> "SamleArk" Then
            Ws.Range("A6:H6").Copy Worksheets("SamleArk").Range("A1")
            Ws.Range("A7:H40").Copy Worksheets("SamleArk").Range("A65536").End(xlUp).Offset(1, 0)
        End If
    Next
    Range("A1:A" & Range("A65536").End(xlUp).Row).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
End Sub
Avatar billede living8671 Nybegynder
07. oktober 2010 - 21:54 #7
Du er godt nok skarp til det her og det er 99% korrekt - mangler bare at tage celler farver med over i samlearket.
MANGE tak for hjælpen.
Avatar billede kabbak Professor
07. oktober 2010 - 21:59 #8
den burde tage cellefarver med, men hvis de er der pga. betinget formatering, kommer de ikke med.

Almindelige baggrundsfarve kommer med, er testet.
Avatar billede living8671 Nybegynder
09. oktober 2010 - 15:48 #9
Mange tak - yes, nu virker det.
Hvis jeg har to Sheets som denne makro ikke skal tage data fra og lægge i samlearket, kan man så gøre noget smart? (sheet navne "overview" & "kunder")
Avatar billede kabbak Professor
09. oktober 2010 - 19:46 #10
If Ws.Name <> "SamleArk" or Ws.Name <> "overview" or Ws.Name <> "kunder" Then
Avatar billede living8671 Nybegynder
09. oktober 2010 - 23:53 #11
Hvis koden skal se sådan her ud, så virker det desværre ikke!

Public Sub HentArk()
    Dim Ws As Worksheet, data As Variant
    Worksheets("SamleArk").Cells.ClearContents

    For Each Ws In ThisWorkbook.Sheets
        If Ws.Name <> "SamleArk" or Ws.Name <> "overview" or Ws.Name <> "kunder" Then
            Ws.Range("A6:H6").Copy Worksheets("SamleArk").Range("A1")
            Ws.Range("A7:H40").Copy Worksheets("SamleArk").Range("A65536").End(xlUp).Offset(1, 0)
        End If
    Next
    Range("A1:A" & Range("A65536").End(xlUp).Row).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
End Sub

Overskrifterne i samlearket forsvinder, og der hentes data fra de ark som skulle springes over, og nogle data bliver gengivet i samlearket 2 gange.

Ved ikke hvad der går galt....
Avatar billede kabbak Professor
10. oktober 2010 - 18:14 #12
sorry, det skulle være And

Public Sub HentArk()
    Dim Ws As Worksheet, data As Variant
    Worksheets("SamleArk").Cells.ClearContents

    For Each Ws In ThisWorkbook.Sheets
        If Ws.Name <> "SamleArk" And Ws.Name <> "overview" And Ws.Name <> "kunder" Then
        Debug.Print Ws.Name
            Ws.Range("A6:H6").Copy Worksheets("SamleArk").Range("A1")
            Ws.Range("A7:H40").Copy Worksheets("SamleArk").Range("A65536").End(xlUp).Offset(1, 0)
        End If
    Next
    Range("A1:A" & Range("A65536").End(xlUp).Row).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
10. oktober 2010 - 18:14 #13
fjern lige linjen
Debug.Print Ws.Name
Avatar billede living8671 Nybegynder
10. oktober 2010 - 19:48 #14
Så sidder den i skabet. Mange mange tak.