Avatar billede DCNR Nybegynder
27. september 2010 - 21:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke starte

Hey Eksperten

Jeg har en stationær computer, som ikke vil starte =(

Når jeg trykker på startknappen, tænder blæserne på fuld tryk og lysdioderne i kabinet/bundkort/grafikkort, osv. og derefter sker der ikke mere... Der kommer intet frem på skærmen...

Kigger jeg ind i maskinen kan jeg se, at CPU blæseren ikke starter, og alle andre blæsere kører på fuld tryk... Der er grønt lys i bundkortet og i grafikkortet, hvis det hjælper...

Jeg har tidligere haft problemer med det ovenstående, men efter et par genstart har den altid kommet i gang og virket upåklageligt... Men ikke nu...

Hvad kan være problemet ?? CPU'en som er død, dens blæser måske ?... Eller er noget før CPU'en starter, som måske fejler ?...

Tak for jeres tid =)
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2010 - 21:57 #1
Det kan jo være så meget, men prøv først CPU blæseren. Sæt den til et andet stik, eller sæt et 12v batteri til den. Den er vel nogenlunde ren, uden nullermænd? Den kan jo også bare være kaput.
Avatar billede DCNR Nybegynder
27. september 2010 - 22:04 #2
Puha, er ik så meget for at lege med hardwaren =)...

Ville bare prøve at få en ide om hvad der kan være galt, så jeg har en fornemmelse af hvad det evt. kommer til at koste at lave den =)

Kan man sige noget ud fra de lys der er på bundkortet eller den rækkefølge computeren tjekker hardwaren i ? =)
Avatar billede DCNR Nybegynder
27. september 2010 - 22:05 #3
Og nej, der ser ikke ud til at være støv på den =)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2010 - 22:09 #4
Forslag: Psu der ikke virker korrekt på en af spændingerne (måske 5 volt kredsen der giver strøm til de løse drev)

Dele af computeren der ikke ved om den er "slukket" eller "tændt", pga slidte komponenter.

Kan afhjælpes ved at fjerne stømmen fra pc og holde startknappen nede i min 10 sek, og herefter montere strøm igen og prøve at starte op.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2010 - 22:12 #5
Evt nulstille bios, hvis den er blevet forkludret.
På nogle tager men det lille batteri på bundkort ud i 5 min. og sætter det i igen. Andrebundkort er der en jumper der skal flyttes. Alt efter bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2010 - 22:16 #6
Bare for at supplere ovenstående. Da jeg fornemmer du ikke er helt med på hvor jumperen sidder. Se billederne. Tryk for større billede.
http://www.google.dk/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=bios+jumper+picture
Avatar billede DCNR Nybegynder
27. september 2010 - 22:17 #7
Wauw... det virkede, mange tak =)

kan det være tegn på der er noget galt med hardwaren eller noget der er ved at gå ned ??

Og smid lige en svar op =)
Avatar billede DCNR Nybegynder
27. september 2010 - 22:18 #8
Virkede med at tage strømmen - holde inde i 10 sek og sætte strøm til igen =)
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2010 - 22:21 #9
Der er ikke nødvendigvis noget galt med hardwaren, vent og se tiden an.
Avatar billede DCNR Nybegynder
27. september 2010 - 22:26 #10
Oke =)

Er det bare noget vilkårligt, sådan noget her... har aldrig oplevet det før ??
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2010 - 23:13 #11
Det kan man ikke umiddelbart vide, men jeg har oplevet det samme, uden at der efterfølgende var noget galt. så der er grund til en vis optimisme.
Avatar billede DCNR Nybegynder
28. september 2010 - 00:18 #12
Oke, det lyder godt =)

Mange tak for din hjælp
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2010 - 11:50 #13
OK:)

220661
Har du set der er point til dig?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2010 - 15:48 #14
Jo tak det har jeg da. Ja strøm trikket kan løse mange mærkelige ting. Har set det nogle gange efter hånden.
Jeg lægger svar her.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2010 - 15:52 #15
Det med strøm trikket kan opstå hvis pc ikke har lukket rigtig ned. Der kan simpelthen være dele af computeren der tror den stadig er "tændt". Disse komponenter bliver kun afladet når man udfører strøm trikket. Det er specielt bærbare man har oplevet at dette trik virker, men jeg har da anbefalet det til en del stationære også hvor det løste problemet.