Avatar billede svjensen Nybegynder
05. oktober 2010 - 17:43 Der er 1 løsning

Beregninger i forespørgsel

Jeg har behov for hjælp til at foretage nogle beregninger i en forespørgsel.

Jeg har følgende tabeller:

tblNormer
=========
uid autonummerering
Myndighed tekst
Aar tal
Funktionsniveau tekst
Normer tal

tblLoenKvanter
==============
uid autonummerering
Myndighed tekst
Funktionsniveau tekst
Kvante tal

Jeg får vist summen af normer i et givent år vha.:
TRANSFORM Sum(tblNormer.Normer) AS SumOfNormer
SELECT tblNormer.Funktionsniveau
FROM tblNormer
GROUP BY tblNormer.Funktionsniveau
PIVOT tblNormer.Aar

Dette virker fint!! Og ved at indskyde en WHERE sætning kan jeg afgrænse det til en given myndighed.

Nu har jeg så behov for at beregne lønsummen.
Der er en lønkvante for hvert funktionsniveau forhver myndighed.
Lønsummen for en given myndighed er således:
Sum(antallet af normer på niveau(1) * kvanten for niveau(1) for denne myndighed) +
Sum(antallet af normer på niveau(2) * kvanten for niveau(2) for denne myndighed) +
... +
Sum(antallet af normer på niveau(n) * kvanten for niveau(n) for denne myndighed)

Og den samlede lønsum bliver så summen af lønsummen for hver myndighed.

Jeg har brug for at kunne vælge enten den samlede lønsum eller lønsummen for en given myndighed.

Men hvordan griber jeg lige det an?
Avatar billede svjensen Nybegynder
06. oktober 2010 - 12:53 #1
Det viste sig ikke at være så vanskeligt endda.

Det lykkedes med:
TRANSFORM Sum(tblNormer.Normer*tblLoenKvanter.Kvante) AS Loensum
SELECT tblNormer.Myndighed
FROM tblNormer INNER JOIN tblLoenKvanter ON tblLoenKvanter.Myndighed = tblNormer.Myndighed AND blLoenKvanter.Funktionsniveau = tblNormer.Funktionsniveau
GROUP BY tblNormer.Myndighed
PIVOT tblNormer.Aar;

Dette giver mig lønsummen pr. myndighed.

Hvis jeg skal have den samlede lønsum kræver det, at data grupperes på en anden værdi.