Avatar billede pemo123456 Novice
09. oktober 2010 - 21:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Installations fil/CD til Win XP

Hej

Jeg har fået en pc fra en tidligere arbejdsplads, og har nu problemer med netværket, da der vistnok ligger en del spærringer samt domæner, pc'en skal logge op mod jf opsætning på den gamle arbejdsplads. Jeg vil derfor gerne reinstallere Win XP pro på den, men jeg har desværre ikke installations cd'en. Jeg har derimod koderne til windows installationen, da de er klistret til computeren.

Mit spørgsmål er derfor, om det er muligt at hente installationsfilen (hvis ja, hvor kan jeg hente den) til win xp pro, således at jeg kan reinstallere computeren. Og i forlængelse heraf, vil føromtalte netværksopsætninger i så fald også være slettet?

Mvh PEMO
09. oktober 2010 - 22:09 #1
... du kan ikke lovligt 'hente' nogen WindowsInstalation nogle steder...

Men hvis du kan låne en XP Pro CD (samme sprog version!) fra andet sted, så kan du install derfra og SÅ bruge OEM key'en på selv PC kassen...

Jo ALT bliver ryddet; men ->
Du skal have 100% styr på
* Driversoftware der passer til din Hardware
* Opdateringer + Servicepack1+2+3 + flere opdateringer fra WindowsUpdate
* Seriøst Sikkerhedsprogram + opdatering af samme
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)
* ...

Nærlæs iøvrigt her ->
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

http://www.eksperten.dk/artikler/1104

---

Såååå - det er ikke bare lige gennemført på ~1 times tid; reservér >4 timer PC tid til 'øvelsen' !!! Også hvis du HAR styr på ovenstående 'detaljer' ...
Avatar billede Jackount Nybegynder
09. oktober 2010 - 23:27 #2
Men i de 4 timer er 2-3 af dem hvor den står og installerer, så halvdelen af de 4 timer kan bruges på meget andet...
Avatar billede pemo123456 Novice
10. oktober 2010 - 07:21 #3
Hej

Tak for jeres svar. Det er ikke selve installationsprocessen, jeg er bange for. Har jeg prøvet et nogle gange før, så den del er jeg sikker på nok skal lykkes.

Min usikkerhed bygger mest på, om alle netværkskonfigurationer med tilhørende begrænsninger til være slettet, hvilket jeg kan ovenstående giver positivt svar på.

En anden ting, som jeg stadig er lidt usikker på jf. karise_larry svar er, om installationen ved denne fremgangsmåde vil blive accepteret som en geniun Microsoft installation, således at jeg kan hente opdateringer til den. Dit punkt "* Opdateringer + Servicepack1+2+3 + flere opdateringer fra WindowsUpdate" er jeg ikke helt sikker på, om det skal forstås den ene eller den anden vej rundt.

Mvh PEMO
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2010 - 08:46 #4
Skulle man ikke kunne rydde op i disse domæner og spærringer uden at genindstallere?
De må stå inde under egenskaberne på netkortet, hvordan det er opsat, samt under computernavn hvor der også er skrevet ind i.
Har du forsøgt at rette til herinde?
http://www.cirque.dk/media/Ops%C3%A6tning_af_Windows_XP_og_Vista_til_Cirque%281%29.pdf
Som denne guide er opsat er min private Xp maskine sat op.
Du kan jo prøve at sammenligne opsættet.
Bruger selv TDC, men grund indstillingerne er det samme.
Avatar billede pemo123456 Novice
10. oktober 2010 - 09:21 #5
Super 220661 - det kan vist godt kaldes en genvej til at få løst mit problem. Smider du et svar, så er der point på vej.

Et lille tillægsspørgsmål: Ved du evt., hvordan jeg får ryddet op (slettet) de forskellige logon domæner?

Mvh PEMO
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2010 - 09:34 #6
Må indrømme jeg ikke har ryddet op i sådanne logon domæner, da jeg ikke har overtaget pc som har fungeret i disse. Men det burde vel kunne lade sig gøre.
Har du været inde og se hvordan indstillingerne ser ud i netkortet og for computernavn?
Computernavn der højreklikker du på denne computer og vælger egenskaber. Her vælger du computernavn, og kommer ind i indstillingerne for det. Her inde kan du ændre din pc's beskrivelse og hvilket domæne og arbejdsgruppe den skal tilhøre.
Ps Er denne del beskyttet af kode på din pc?
Avatar billede pemo123456 Novice
10. oktober 2010 - 09:36 #7
Hej

Tak for hjælp - jeg prøver at kigge i egenskaber for computer som du anbefaler. Men vigtigst er, at det virker nu.

:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2010 - 09:37 #8
Fra microsoft:
Ændring af navnet på en computer og oprettelse af forbindelse til et domæne eller en arbejdsgruppe
Du kan ændre navnet på en computer og oprette forbindelse til et domæne eller en arbejdsgruppe ved at benytte denne fremgangsmåde:

  1. Klik på fanen Computernavn, og klik derefter på Skift.
  2. Indtast et nyt computernavn i feltet Computernavn.
  3. Indtast det nye domæne eller den nye arbejdsgruppe i dialogboksen Domæne eller i dialogboksen Arbejdsgruppe.
  4. Klik på Flere for at ændre det primære DNS-suffiks (Domain Name System).

      Bemærk! Det er ikke muligt at oprette forbindelse til domæner i Windows XP Home Edition. I Windows XP Home Edition er det kun muligt at oprette forbindelse til arbejdsgrupper. Hvis du vil oprette forbindelse til domæner, skal du bruge Windows XP Professional.
  5. Klik tre gange på OK, og genstart derefter computeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2010 - 09:39 #9
http://support.microsoft.com/kb/295017/da
#8
Ps du skal ikke give mig point, hvis det ikke lykkedes dig at lave det om. Så må vi tage den derfra.