Avatar billede TomTejn Nybegynder
15. oktober 2010 - 12:47 Der er 6 kommentarer

NTFS-3G: Volume not cleanly unmounted

Hej.

Jeg er fhv. nybegynder på området, men har dog formateret en disk før. Da jeg skulle formatere min fars Iomega disk, som var formateret til windows, så gjorde jeg det via NTFS Tuxera. Som mang enok ved, var dette kun en 15-dages prøvepakke (troede ikke, at jeg ville få brug for at få adgang til at skrive på hans eksterne igen - men tog fejl!). I dag havde jeg så igen brug for at kunne få adgang til at skrive på hans eksterne, så jeg forsøgt at hente et andet program: NTFS-3G (hvad gør man ikke for at spare de 20-30 euro Tuxera koster ;) ). Da jeg havde installeret det på min macbook, så genstartede jeg den. Og da jeg åbnede min mac igen, skriver den:

"NTFS-3G: Volume not cleanly unmounted.

The NTFS volume that you're trying to mount (/dev/rdisk1s2) gas not been unmonted properly. This may mean that the volume is in an inconsistent state, and mounting it ith NTFS-3G could lead to data loss. You are recommended to attach the drive to a Windows computer and unmount it properly with the "Safe remove hardware" feature to guarantee the safety of your NTFS volume."

Hvordan kan det være? Jeg har jo kun installeret programmet og ikke forsøgt at formatere eller noget endnu.

Og når den beder mig om at "unmount it properly with the "safe remove hardware"...". Beder de mig så om at formatere og dermed slette alt på den eksterne?

Håber nogle kan hjælpe - tak på forhånd!
Avatar billede aners Nybegynder
15. oktober 2010 - 13:04 #1
Du har fjernet disken fra en Windows maskine uden at ejecte den først, det brokker OSX sig over. Tilslut den en Windows-maskine, eject den korrekt og tilslut den til OSX igen.

Du kan også force, men det er god skik at ejecte/unmounte før man hiver diske fra - du risikerer at miste data ved bare at flå en disk ud, før OS'et er klar.
Avatar billede TomTejn Nybegynder
15. oktober 2010 - 14:08 #2
Det var simpelt - tak for det aners.

Lige en anden ting: Jeg vil nu til at formatere disken med NTSF-3G. Har du nogle erfaringer med det?

Er det rigtigt forstået, at hvis jeg formaterer disken ti NTSF-3G, så kan jeg læse/skrive med både win og mac?

En sidste ting: Kan man formatere uden at slettet, hvad der ligger på disken?
Avatar billede kimr Nybegynder
15. oktober 2010 - 14:33 #3
Når du formatere, så sletter du alt på disken.
Avatar billede TomTejn Nybegynder
15. oktober 2010 - 14:44 #4
Jeg mener bare at have hørt, at man kan formatere disken med udelukkende det formål at ændre formaten (i mit tilfælde så både mac og win kan åbne) uden at slette. Dog at det tager en del længere tid?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 13:06 #5
NTFS er et filsystem til Windows. NTFS-3G er en driver som gør det muligt for computere, der kører f.eks Linux (og åbenbart også OSX) at mounte NTFS-formaterede diske. Man kan altså ikke formatere en disk til NTFS-3G.

Hent og installér MacFUSE her

http://code.google.com/p/macfuse/

Så kan din Mac pludselig både læse og skrive til en NTFS-formateret disk - og det er oven i købet helt gratis....
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2010 - 13:13 #6
Lige en ting til - man kan IKKE formatere en harddisk uden at slette filerne, der ligger på den. Man kan konvertere en FAT32 formateret disk til NTFS og man kan konvertere en ext2 formateret disk til ext3, men så er mulighederne også ved at være udtømt...