Avatar billede Benz4780 Nybegynder
15. oktober 2010 - 21:37 Der er 9 kommentarer

Hjæææælp.. om el

1:Hvor store er modstanden i en 6 m. lang kobberledning med et tværsnitsareal på 1,5 mm2 ?

2:Nævn de 2 væsker og det faste stof i akkumulator ?

3:Hvad sker der med de 2 væsker og de faste stof i akkumulator, når den oplades ?
Avatar billede petzel Novice
15. oktober 2010 - 21:55 #1
Modstanden er ved 20 graders cencius:
[Kobber specifikke resistans] x [længden i meter] / [Tværsnitarial]
(0,0175x6)/1,5 = 0,07 ohm = 70 mOhm
Avatar billede store-morten Ekspert
15. oktober 2010 - 21:57 #2
1:
Elektrisk modstand:

Når strømmen passerer et lederstykke bliver den mødt af en modstand. Modstanden er afhængig af længden af lederstykket og hvilket materiale lederstykket er lavet af.

Enheden for modstand er Ohm.

1 Ohm er den modstand der er i et lederstykke hvor der kræves en spændingsforskel på 1 Volt for at drive 1 Ampere igennem.

Specifik modstand:

Ledninger der forbinder elektriske kredsløb har også en modstand. Jo længere ledning jo større modstand., men gør man ledningen tykkere bliver modstanden mindre.

Den specifikke modstand i et ledningsstykke er defineret som:

Den modstand der er i et ledningsstykke der er 1 meter langt og har et tværsnitsareal på 1 m2

Beregningsmetoden er:

R = (rho * l)/ A

rho er den specifikke modstand

l er længden

R er Modstanden

A er Arealet

For at få enheden løses ovenstående ligning mht. r og man får SI enheden for den specifikke modstand:

Den specifikke modstand er ofte opstillet i tabeller. Tabelværdien for kobber som er mest anvendt er:

rho = 1,77 * 10-8 ohm * m

Eksempel:

En kobberledning er 22,5 m lang A = 1,50 mm2 = 0,0000150 m2

Beregn modstanden i ledningsstykket:

Formel:    R = (rho * l)/ A  =

(1,77 * 10-8 (ohm * m) * 22,5 (m)/0,0000150 (m2) = 26,6 (ohm)
Avatar billede petzel Novice
15. oktober 2010 - 22:00 #3
Væskerne i Batteriet kan bestå af "meget ren svovlsyre" og destilleret eller demineraliseret vand.

Det faste stof kan være gitre af blyantimon
Avatar billede store-morten Ekspert
15. oktober 2010 - 22:06 #4
Elektrolytten består af ca.
20 % svovlsyre, 1,28 g/cm3.

I opladet tilstand er den positive plade overtrukket med
et lag sortbrun blyperoxid (PbO2), den negative med
grå blysvamp (Pb rent bly).
Avatar billede store-morten Ekspert
15. oktober 2010 - 22:10 #5
Ved fuld ladning af et frit
ventileret batteri slippes syregasser ved den positive
plade og vanddamp ved den negative plade. Disse
gasser ventileres bort, og væske forbruges dermed
(vandet fordamper).
Avatar billede haverslev Novice
15. oktober 2010 - 22:10 #6
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 10:18 #8
Er det ikke lige voldsomt nok at bede om svarene til de komplette spørgsmål? En skoleopgave?
Kom med dit eget bud på løsninger...

Desuden: http://tinyurl.com/26424ad.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 10:19 #9