Avatar billede lassegj Nybegynder
25. oktober 2010 - 23:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Mobilt bredbånd - router

Hej

Jeg søger erfaring med router til brug ved mobilt bredbånd. Jeg har skrevet til CBB og Call Me for at høre hvad de anbefaler mht. router til deres mobile bredbånd, da de ikke nævner dette på deres hjemmesider.

Jeg har modtaget følgende svar - Call Me:
"Det kan desværre ikke lade sig gøre hos os. Vi tilbyder kun Mobilt bredbånd og vores simkort kan desværre ikke bruges på andre måder."

CBB:
"Vi anbefaler på ingen måde at vores sim kort benyttes i routere, da vi har meget dårlige erfaringer med dette. Der findes enkelte eksempler på, at det kan fungere, men det er altså som sagt ikke noget vi kan garantere for virker på nogen måde."

Det gjorde mig selvfølgelig lidt skeptisk. Burde det ikke bare virke med fx denne router?
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=523693

Erfaringer søges. Ved at 3 sælger routere, men de er ret dyre på deres mobile bredbånd.
http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/Modems_routere/Huawei-B260a-Wlan-router/

Nogen der har erfaringer med andre mobile bredbånd  end 3 og routere?
Avatar billede thov Forsker
26. oktober 2010 - 02:04 #1
Det er lidt af en jungle derude :-)

Der findes en del routere med USB tilslutning af 3G dongler, det er bare ikke altid at de virker sammen.

Jeg prøvede først med en kombination af en ZyXel router og en Huawei E169 dongle fra "3" - Det funkede ikke.

Aztech har, i modsætning til andre producenter, en liste over kompatible dongler, så det blev sådan en router - og det kører fint.
Avatar billede LarsDC Nybegynder
26. oktober 2010 - 14:17 #2
Nu er det godt nok lidt tid siden.

Mener helt bestemt at 3's routere bliver special lavet med 3's software for at det netop kan køre på deres netværk. Det kan være det er her forhindringen kommer. Det kan samtidig også være årsagen til at CBB og CallMe ikke tør sige noget. De bruger jo et andet selskabs net. Jeg kan så ikke huske præcist hvilket net det er de bruger. Men de har muligvis ikke en aftale omkring brug af routere på hvad end netværk det er de benytter.

Mere end det kan og må jeg ikke sige noget om.
Avatar billede thov Forsker
26. oktober 2010 - 15:24 #3
Routere, hvor SIM kortet monteres internt, bliver man nok tvunget til at hente fra udbyderen.

Har man derimod SIM kortet i en USB dongle, kan denne sagtens stikkes i en dertil indrettet router.
Jeg har f.eks. 4 computere som indimellem deler denne adapter: http://www.flickr.com/photos/3bilder/2897667713/
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
26. oktober 2010 - 22:12 #4
Som "thov" siger skal du kigge efter en 3G router med usb tilslutning til din dongle.

Før du køber skal du så lige tjekke at firmwaren på routeren understøtter den dongle /3g modem du bruger.

De svar du har modtaget fra CBB og CallMe undre mig pænt meget.
Avatar billede lassegj Nybegynder
27. oktober 2010 - 11:00 #5
Hej

Så, kan det konkluderes at det er USB donglen der skal være kompatibel med routeren og at selve simkortet ikke har noget at sige i denne sammenhæng?
Avatar billede lassegj Nybegynder
27. oktober 2010 - 11:08 #6
Jeg kan ikke finde en guide til Aztechs routere...
Avatar billede thov Forsker
27. oktober 2010 - 13:24 #7
Avatar billede lassegj Nybegynder
27. oktober 2010 - 13:48 #8
Ok, tak. CBB kører med Huawei E1752, som er på listen, så det håber jeg vil virke!
Avatar billede thov Forsker
27. oktober 2010 - 15:02 #9
Så skal det nok virke, selvom opsætningen i routeren kan være lidt tricky :-)
Avatar billede Maskinmesteren Nybegynder
12. november 2010 - 11:52 #10
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark-og-router/JENAL3G/jensen-airlink-3g

Denne virker fint og er ok i pris.
Jeg bruger den i bilen så drengene kan være på nettet.
Medfølger både strømforsyning og cigarettænder stik