Avatar billede juliemusen Nybegynder
01. november 2010 - 20:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Erhvervsjura

Hejsa.

jeg har erhvervsjura på finansøkonom uddannelser. Vi har en meget dårlig beskrevet bog, der hedder "Erhvervsjura" af Kennet Fischer - Lene Mandøe & Bjarke Tinten.

jeg leder efter en bog/bøger som er mere pædagogisk beskrevet bog.

Er der nogle som har et par ideer til hvilke bøger jeg evt. kunne købe?

Med Venlig Hilsen
Julie
Avatar billede jarosjak Nybegynder
01. november 2010 - 20:41 #1
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
01. november 2010 - 21:58 #2
Det er jo den han allerede har?

Da jeg læste erhvervsjura på CBS, der brugte vi:

Erhvervsjura - Børge Dahl.

http://www.saxo.com/dk/item/boerge-dahl-erhvervsjura-11-udg-indbundet.aspx

Der hører en lovsamling med som man også kan købe ved siden af.

Bøgerne er meget pædagogiske, og jeg havde ikke svært ved at forstå dem.

Jeg har rent faktisk 10. version liggende og også lovsamlingen, hvis du er interesseret i at købe brugt.
Avatar billede juliemusen Nybegynder
01. november 2010 - 22:28 #3
Hejsa igen.

Mange tak for tilbagemeldingerne. Det kunne godt være jeg er interesseret.
Hvilke kapitler er der?
aftaleloven - erstatningsloven - konkursloven osv osv? eller er det en bog der er meget specifik på nogle områder?

M.V.H
Julie
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
01. november 2010 - 23:03 #4
Kap. 1: Erhvervsjura som ledelsesredskab
Kap. 2: Erhvervsvirksomheden og retssystemet
Kap. 3: Aftaler og fuldmagt
Kap. 4: Køb
Kap. 5: Tjenesteydelser
Kap. 6: Virksomhedens afsætningskanaler
Kap. 7: Erstatningretten
Kap. 8: Aftaler om forsikring
Kap. 9: Kreditkøb og retten til varen
Kap. 10: Aftaler om lån og kredit
Kap. 11: Sikkerhed for gæld
Kap. 12: Pant i fast ejendom
Kap. 13: Kreditorforfølgning
Kap. 14: De forskellige virksomhedsformer
Kap. 15: Interessentskaber
Kap. 16: Aktieselskaber og anpartsselskaber
Kap. 17: Virksomhedens ansatte
Kap. 18: Konkurrencebegrænsning og monopol
Kap. 19: Markedsføring
Kap. 20: Forbrugerbeskyttelse
Kap. 21: Beskyttelse af immaterielle goder
Kap. 22: Beskyttelse af varemærker

Bogen er på 577 sider. Jeg tror ærlig talt den kommer ind på alt. Nogle af de emner jeg kan huske omfatter:

- De forskellige virksomhedslove
- Forsikringslove
- Købelov Også international købelov
- Erstatningslov
- Aftalelov
- Markedsføringslov
- Ophavslov
- love om kredit
- regnskabslov
- Love om løn og ligestilling
- Konkursloven

Nu ved jeg dog ikke hvilket niveau i er på. Jeg brugte den for et år siden på universitetsniveau. Jeg synes dog ikke bogen var svær. Der er dog en del at holde styr på :)

Jeg har også lovsamlingen, men den har du vel også selv?

Mit opslag på bogen ligger her:

http://www.pensum.dk/trans1.php?brugtid=855735
Avatar billede jarosjak Nybegynder
02. november 2010 - 13:04 #5
min fejl
Avatar billede juliemusen Nybegynder
02. november 2010 - 18:19 #6
Tror gerne jeg vil købe den. Jeg er dog i tvivl om den er for svær. Jeg er lige startet på erhvervsjura for 3 måneder siden.

Det jeg egentligt manglede var en rimelig pædagogisk gennemgang af emnerne, da jeg syntes den anden bog vi havde var for dårlig.

Hvad tror du, hvis jeg er startet på det for 3 måneder siden?
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
02. november 2010 - 22:54 #7
Altså jeg havde ikke haft erhvervsjura før. Jeg startede med den bog.

Jeg har dog ikke prøvet andre bøger, så jeg kan ikke garantere, at du vil finde den mere pædagogisk end den du har nu. Jeg kan dog sige, at jeg personligt var glad for bogen.

Jeg har sendt dig en privat besked her på Eksperten.