Avatar billede ladelund Juniormester
02. november 2010 - 15:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hente tal ud af tekst streng

Hej eksperter

Jeg har en tekst streng den indeholder et tal derefter et mellemrum og så en tekst.
Jeg vil gerne have pillet tallet ud af tekststregen.

Noget i stil med "vælg alt før mellemrum"

Kan I hjælpe?

Hvis jeg er landet i en forket katagori beklager jeg.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2010 - 15:48 #1
Umiddelbart vil jeg tro at regex er godt.

Hvailket sprog bruger du?
Avatar billede webweaver Praktikant
02. november 2010 - 16:18 #2
Hvis PHP,

explode();

$number = explode(" ", $variabel);

echo $number[0];

$variabel er den variabel, som der indeholder dit og din tekst.
Avatar billede j3ppah Novice
02. november 2010 - 16:55 #3
Det ville hjælpe meget hvis du fortalte hvilket sprog du koder i...
flere sprog har en "split" funktion.
Avatar billede ladelund Juniormester
03. november 2010 - 12:25 #4
Nu er jeg på tynd is.

Jeg bruger det i forbindelse med COGNOS 8.

Det kunne ligne noget SQL men er ikke sikker.

Det er muligt at det er standsard men når jeg skal udvælge en dato periode bruge jeg: between xxx and xxx

Som skrevet er jeg ikke sikkerpå hvilket sprog det er men den henter data i en SQL database.
Avatar billede j3ppah Novice
03. november 2010 - 12:59 #5
Du bliver nød til at være mere specifik...

Fortæl hvordan dataen du henter ser ud. Hvordan du gerne vil have den til at se ud, og hvordan du trækker dataen ud nu.
Avatar billede ladelund Juniormester
03. november 2010 - 13:21 #6
Data ligger i en kube og ser således ud: "40000 Hans Jørgensen" eller "1270062584 Niels Knudsen"
Tallet er et kundenummer jeg skal bruge. Navnet skal jeg ikke bruge til noget.
Kundenumret kan være fra 5 til 10 cifre.

Desværre kan jeg ikke ændre eller tilføje i kuben, så jeg har behov for at kunne isolere kundenumret.

Feltet i kuben hedder "Kundenummer"
Avatar billede j3ppah Novice
03. november 2010 - 13:26 #7
Og hvordan hiver du hele strengen ud nu ?
Avatar billede ladelund Juniormester
03. november 2010 - 13:47 #8
Alle felter i kuben er synlig i COGNOS og så trækker jeg den blot over i en rapport.

Jeg har mulighed for at bearbejde feltet lidt ved at lave en DataItem. Her kan jeg for eksempel skrive at dato skal være between xxxx.xx.xx and xxxx.xx.xx
Det er også her jeg gerne ville kunne skrive noget i retning af [kommando](" ";[kundenummer]) og så får jeg kun tallet ud.
Avatar billede j3ppah Novice
03. november 2010 - 13:56 #9
Tror desværre jeg må sige pass.
Avatar billede ladelund Juniormester
03. november 2010 - 14:04 #10
Ok, men tak for forsøget j3ppah
Avatar billede webweaver Praktikant
03. november 2010 - 14:37 #11
COGNOS er et program på computeren right?
Alá Excel eller sådan noget måske?

Hvis der ikke er en split funktion i selve programmet, så tror jeg ikke det bare lige er sådan til. Er der overhovedet noget sted "hvor du kan komme til at skrive noget kode"? Som så skulle udføre det ønskede. Jeg har givet dig en løsning i PHP, men det kan du vidst ikke få implementeret her.
Avatar billede ladelund Juniormester
04. november 2010 - 08:16 #12
Webweaver: Jeg har prøvet med den kode du foreslår men det virker ikke. Men tak for foreslaget. SPLIT virker heller ikke.

Der er et sted jeg kan skrive kode og IF THEN samt CASE kan bruges så lidt programmering kan lade sige gøre.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. november 2010 - 18:49 #13
Cognos er et BI produkt idag ejet af IBM:
  http://en.wikipedia.org/wiki/Cognos
Avatar billede ladelund Juniormester
17. december 2010 - 06:56 #14
Lukketid