Avatar billede tbuch Juniormester
03. november 2010 - 10:56 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

IPconfig /all

Hej med jer

Jeg sidder som netværksformand i vores forening og har brug for at vide, om man stadig kan hente en Komandopromt i Windows 7 og få sin MAC adresse vist her?

Jeg spørger, da jeg skal lave en lille vejledning og jeg har "kun" Win XP

PS hvis du har kendskab til Vista må du også gerne melde ud om ovenstående
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
03. november 2010 - 11:02 #1
Det kan man godt på både windows 7 og på windowsVista med den kommando du selv nævner
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
03. november 2010 - 11:03 #2
du kan altid trykke  WIN+R (windows tast) og så skrive cmd og trykke OK.
Alternativt kan du i søgefeltet i menuen start skrive cmd og så starte kommandoprompt.
Og har du menupunktet "kør" i menuen start kan du også herfra starte cmd.

Og ja, ipconfig /all virker for sådan ca. alle versioner af windows
Avatar billede bramming Nybegynder
03. november 2010 - 11:05 #3
Hej tbuch,

Både i Windows Vista og Windows 7 -  er det muligt at åbne "CMD" kommandoprompten og benytte sig af f.eks., kommandoen ipconfig /all

Du gør det faktisk på samme måde som i Windows XP:
1. Windows Tast + R
2. Tast genvejen "cmd"
3. Kommandoprompten åbnes
4. indtast den kommando du skal bruge f.eks., ipconfig /all

Du skal dog være opmærksom på at i Vista og 7 er der en del sikkerhed på, så du kan være nødt til at skulle finde "kommandoprompten" under Start --> Programmer --> Accessories og højreklikke på Kommandoprompten og sige "Kør som administrator".

Håber det var svar nok.
Avatar billede tbuch Juniormester
03. november 2010 - 11:10 #4
Tak for de hurtige svar

I min Windows XP skal man klikke Windows Tast + K for KØR - er det "R" i Vista og 7 eller er det fordi I har en engelsk version (R for RUN)?
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. november 2010 - 11:24 #5
Du kan bare nøjes med at skrive cmd i søgefeltet under Start knappen.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2010 - 12:21 #6
når du så er inde i 'dos-prompten' så kan du med fordel skrive
ipconfig /all >c:\ipconfig.txt

det vil i stedet for at vise data sende det til en fil, som du kan åbne med fx notebook. Filen ligger i c:\ (med mindre du retter i c:\ipconfig.txt - det skal bare være et sted/filnavn uden mellemrum i)
Dette giver let mulighed for at lave dokumentation for nettet.
Avatar billede bramming Nybegynder
03. november 2010 - 16:36 #7
tbuch,

Det var faktisk et godt spørgsmål - men ja det vil jeg umiddelbart mene. Du skal i hvert fald ikke være bange for at du ikke kan komme i den omtalte prompt og kunne lave din ipconfig /all

I så fald er det bare at bruge Win(tasten) + K eller R.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2010 - 19:20 #8
win-tast + r er ikke oversat til dansk (det er win7 heller ikke). Så i den danske (!) version bruger man win+r.
Siden xp-media-versionen har windows ikke været oversat til dansk - vi kører alle på den engelske version - der er bare en 'oversætter' lagt ind over, så de fleste (ikke alle) vinduer er med danske navne.
Avatar billede tbuch Juniormester
03. november 2010 - 20:21 #9
Bramming - jeg ved det skulle være til at finde ud af - men da jeg skal lave en vejledning (jf mit egentlige indlæg) som absolut ikke IT-sagkyndige skal kunne følge, er det nok en god ide at få luget de værste unøjagtigheder væk på forhånd ;-)

Hvis #2, #8 også vil have lidt point venligst lav et svar

Tak til claes27 for interessant udenomsinformation
03. november 2010 - 22:36 #10
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. november 2010 - 08:24 #11
velbekomme
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2010 - 09:26 #12
bare hold mig ude af point.