Avatar billede ilithos Nybegynder
08. november 2010 - 13:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Datatekniker Uddannelsen sammenligning.

Hej exp.

Sidde og skal til at videre med datatekniker uddannelse, er bosidende omkring silkeborg, og ved at der er stor forskel på uddannelses forløbet på de forskellige tekniske skole her omkring, så søger lidt efter nogle der har eller er i gang med at tage uddannelsen i hhv. Viborg, Århus og Vejle.

Kunne godt tænke mig at vide lidt omkring selve forløbet, hvor fagligt gode underviserne er og om de er tilstede, Hvilket udstyr der er tilrådighed og balancen mellem praktisk og teoretisk undervisning.

Stå og skal beslutte mig for hvilken skole jeg vil fortsætte min uddannelse på, og vil gerne lige danne mig et overblik inden jeg traffer min beslutning.

så hvis der er nogle der har nogle erfaringer så kom med dem, både gode og dårlige, så jeg kan danne mig et indblik i forskellen mellem de 3 skoler.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
08. november 2010 - 15:55 #1
Hvis du har mulighed for at besøge skolerne, så gør det. Det giver et godt indtryk af hvordan miljøet er på skolen

Jeg tog selv uddannelsen på Århus Købmandsskole (eller Aarhus Business College) for efterhånden en del år siden. Så jeg kan reelt ikke sige dig, hvordan underviserne er nu.

Men dengang kunne jeg godt lige dem, nogle mere end andre. Selvfølgelig var der stor forskel på dem, nogle var meget levende i undervisningen, andre (én var især stor slem til dette) lirede bare powerpoint præsentationer af hver gang, zzzzzz.

Men iden for rimelighedens grænser var de var til at få fat inden for deres arbejds- og kontortid. Jeg oplevede ikke sure afslag fra underviserne, heller ikke når man kom for 3-4 måske 5. gang og spurgte om det samme.

Men hensyn til det faglige indhold, så der åbenbart stadig er stor forskel på, så tror jeg også et besøg kan være opklarende på det område. Jeg undrer mig dog lidt over, at uddannelsen stadig ikke er er blevet ensrettet. Dengang jeg læste var den ny, og de forskellige skoler prøvede forskellige retninger, for at man overordnet kunne finde ens fælles platform. Der kom også ændringer mens jeg læste, heldigvis for mig var det andre skoler som ændrede til det som vi brugte på Købmandsskolen. Derfor finder jeg det lidt mærkeligt, at du skriver der er stor forskel på forløbet de forskellige steder. Opbygningen burde være forholdsvis ens, men om man så lige lærer det ene eller andet sprog, er for så vidt ligegyldigt. Det er mere vigtigt at lærer grundlaget, for at kunne tillære sig selv f.eks. nye sprog.
Avatar billede ilithos Nybegynder
08. november 2010 - 18:36 #2
Efter hvad jeg har hørt er der stor forskel på mængden af personale på de forskellige skoler, og stor forskel på hvor meget udstyr du har at afprøve den teori du får på skolen på.

Det er sådan set hovedgrunden til jeg spørge, også fordi at min muligvis kommende arbejdsgive syntes jeg skulle se om jeg kunne få noget info fra tidligere eller igangværende elever på de 3 skoler jeg nævnte.

Selve indholdet er eftersigende det samme på skolerne, forskellen på dem jeg har hørt lidt om har lagt i hvor meget eleverne har været overladt til sig selv, og hvor meget reel undervisning de egentlig har fået.
Avatar billede ilithos Nybegynder
15. november 2010 - 09:27 #3
lukker denne tråd da der ikke ser ud til at komme mere.