Avatar billede svjensen Nybegynder
08. november 2010 - 20:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problem med dato styret forespørgsel

Jeg har en tabel, hvor data er datostyrede, idet der for hver post er to datofelter; 'DatoSat' og 'DatoUdloeb'.
'DatoSat' angiver, hvornår posten er skrevet til tabellen, og dermed hvornår den er gyldig fra.
'DatoUdloeb' angiver, hvornår posten udløber. Standardværdien for 'DatoUdloeb' er '31-12-9999 23:59:59'.

I de aktuelle data er 'DatoSat' for alle poster '21-09-2010 12:00:00'.

Vha. af den følgende forespørgsel henter jeg de aktive poster på et givent tidspunkt:
SELECT tblOpslagsListeStatus.uid, tblOpslagsListeStatus.Value FROM tblOpslagsListeStatus WHERE (((tblOpslagsListeStatus.DatoSat)<#13-10-2010 12:00:00#) AND ((tblOpslagsListeStatus.DatoUdloeb)>#13-10-2010 12:00:00#)) ORDER BY tblOpslagsListeStatus.Sortering;

Den virker efter hensigten.

Men det gør nedenstående ikke:
SELECT tblOpslagsListeStatus.uid, tblOpslagsListeStatus.Value FROM tblOpslagsListeStatus WHERE (((tblOpslagsListeStatus.DatoSat)<#08-11-2010 20:49:16#) AND ((tblOpslagsListeStatus.DatoUdloeb)>#08-11-2010 20:49:16#)) ORDER BY tblOpslagsListeStatus.Sortering;

Jeg har vanskeligt ved at finde forskellen mellem de to, og dermed fejlen.

Er de nogen der kan hjælpe?

/Søren
Avatar billede neoman Novice
08. november 2010 - 21:12 #1
internt er datoer gemt mm/dd/yyy

I det første tilfælde er Access ikke i tivl om hvad du mener, fordi der ikke findes nogen 13'nde måned. I det andet tilfælde leder den efter datoer i august.

Når du bruger datoer, kan du gøre dette:
Const conJetDate = "\#mm\/dd\/yyyy\#"

og bruge Format(Me.txtStartDate, conJetDate)  i sqlstrengen : se f.eks. http://allenbrowne.com/ser-62code.html
Avatar billede neoman Novice
08. november 2010 - 21:23 #2
Øh husk lige at få formatopskriften også med hh:mm:ss - jeg er nødt til at løbe lige her og nu så kan ikke skrive mere i aften.
Avatar billede svjensen Nybegynder
08. november 2010 - 21:23 #3
Perfekt. Tak for hjælpen.

Husk et svar :-)

/Søren
Avatar billede neoman Novice
09. november 2010 - 12:23 #4
Og et svar
Avatar billede MNS Nybegynder
10. november 2010 - 19:24 #5
Jeg tror at dit problem er nu løst, fordi den tid du arbejdede med, var ikke udløbet .