Avatar billede robotten Praktikant
12. november 2010 - 11:25 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Mailprogram på flere pc'er, der kan bruge samme post fil; ikke Outlook

Hej

Findes der andre programmer end Outlook Exchange, der har den egenskab at kunne benytte en fællses ekstern postkasse?

Har søgt lidt på det, og måske Thunderbird kan?
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2010 - 11:46 #1
Er ikke helt med, men måske er det IMAP du søger?
Avatar billede robotten Praktikant
12. november 2010 - 12:03 #2
Det er forsi jeg ønsker at opgradere min Officepakke til 2010. Jeg bruger Outlook nu, men skal den med i en pakke, koster den flere tusinde kroner.

Jeg kører med min .pst fil på en netværksharddisk, så jeg kan se den fra alle pc'ere.

Spørgsmålet er, om der findes andre mailprogrammer, der kan køre med samme postkasse (datafil) fra et netværksdrev?
Avatar billede niller10 Nybegynder
12. november 2010 - 12:31 #3
Brug IMAP - virker i nesten alle mailprogrammer så slipper du for at dele din pst fil på et netværksdrev.

Med IMAP ligger mails på en mailserver og kan tilgåes fra flere computer.

Ta evt. en kig her
http://www.mxhotel.no/webmail/

Niller
Avatar billede robotten Praktikant
12. november 2010 - 12:46 #4
Ja, det var en mulighed med Imap. Men tror det bliver noget rod at gå fra en intern styring som jeg har nu (og også har backup på).
Men det bliver nok svært at finde andre alternativer.
Avatar billede niller10 Nybegynder
12. november 2010 - 12:56 #5
Robotten,

Rod, hmm.. nej, jeg er mere end overbevidst om at have en pst fil på et delt netverksdrev bliver noget rod, så vidt jeg ved kan den samme pst fil ikke åbnes af to klienter på en gang og hvis pst filen går i kludder risikere du at du slet ikke kan tilgå dine mails fre de maskiner du deler pst filen med.

Imap er bedre og mere sikkert i kombination med den rette udbyder som tilbyder realtime backup, arkivering og en fornuftig support.

Backup internt er ok, men fortsat ikke en løsning jeg råber hurra for.
Avatar billede robotten Praktikant
12. november 2010 - 14:30 #6
Det kan jeg sagtens se fornuften i. Jeg er ogå klar over, at jeg pt. ikke kører med den mest optimale løsning. Men budgettet tillader ikke pt. en flerbrugerversion af Office2010 pro.

Har netop arbejdet med Thunderbird. Den kan rent faktisk det jeg søger. Jeg kan dirigere postkassen ud på et netværksdrev.

Og ja, så kan kun én pc ad gangen tilgå mapperne, men det kan jeg acceptere.

Ellers må jeg lave en mailserver selv :)
Avatar billede robotten Praktikant
12. november 2010 - 14:31 #7
Lig et svar, så der kan drysses lidt point for din hjælp.
Avatar billede niller10 Nybegynder
12. november 2010 - 14:42 #8
Hej Robo,

Hermed et svar... og tak for points :-)

Ta et kig ind på www.mxhotel.no - Der kan få gratis hosting med eget domæne og IMAP..

Er ved at lave netsiderne om så de ser lidt mere fornuftige ud, men kort fortalt..

*Imap, pop3, smtp
*header og footer i mails
*Webmail
*kalender, kontakter, noter, opgaver backup
*Anti spam, Bayesian Antispam, Graylist, black / whitelist
*mulighed for API

Hostet på ICEWARP mailserver

Skriv til mig hvis du vil teste eller snuse lidt til tilbudet, det er gratis...

Niller
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
14. november 2010 - 14:03 #9
Hvis vi snakker erhvrvsbrug, så er det Office 2010 Home & Business, der indeholder Word, Excel, Outlook, OneNote og Powerpoint 2010. Den er noget billige end den gamle SBE version af 2003/2007. Men til rent privatbrug er det uden Outlook, der er rigtigt.

Evt kunne du kigge på en hostet Exchange løsning. Microsoft tilbyder via BPOS hostet exchange i "skyen"

Se mere på: http://www.microsoft.com/online/da-dk/exchange-online.mspx

//Tommy
Avatar billede robotten Praktikant
14. november 2010 - 16:21 #10
Det er en privat løsning. Til erhversbrug vil min løsning være uegnet. Har tumlet en del med Thunderbird nu, og er ved at vænne mig til den. Men den når ikke Outlokk i funktionalitet. Men den er jo så også gratis, så ud fra det er den brugbar :)

Er dog ked af, at lige netop Outlook er så afgørende for, hvad en pakke koster. Men det bestemmer MS, og at købe det for sig selv er for dyrt.

Har netop bestilt Office2010 home 3 bruger version til 800 kr. Sammenlignet koster en enkeltbrugerversion af Office 2010 pro hurtigt 2500-3000 kr.
Avatar billede niller10 Nybegynder
14. november 2010 - 16:42 #11
Forstår ikke hvorfor outlook skal udgør en så stor prisforskel, når man kan få tilsvarende produkter enten gratis eller til langt under pris.

Men alligevel må jeg sige, Outlook er det bedste mail program til kontor brug hvis an har behov for deling af kalender, kontakter osv. til andre bruger eller syncronisering til ens blærebar..

Har pt. ikke fundet noget post program som har kunne gøre de her ting lige så effektivt og problem frit som Outlook 2007.

Niller
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
14. november 2010 - 18:28 #12
Det har sikkert ikke noget med outlook at gøre. Det er Microsofts politik omkring software til privat- og erhversbrug. Som virksomhed tjener man penge ved at bruge Microsofts produkter, og det skal man betale for - længere er den ikke!

Man kan for øvrigt leje hostet exchange i en light version, der kun kan tilgås via OWA, POP3 og IMAP, for en flad 20. i måneden (+moms). Så kan man leve med det, er det jo "billigt":-)

//Tommy
Avatar billede niller10 Nybegynder
16. november 2010 - 20:21 #13
Hej Tommy,

De hosted exchange til onkring 20 kr. jeg har set er med så lidt plads at mange vil ende op med at tilkøbe mere plads eller opgradere til et betydeligt dyre produkt.

Men er man ikke den krevende bruger er det jo en allertiders løsning at starte med.

Niller
www.mxhotel.no
Avatar billede niller10 Nybegynder
10. februar 2011 - 22:51 #14
Fik i øvrigt en netside fra min storebror i Danmark med ret så billige priser på licenser og software fra MS, skimlede kun siden hurtigt igennem men fik delvis fat i om det er noget MS har en fingre med i.

Her til helgen ( på Dansk - weekenden ) skal lige se siden igennem og kontakte ms om det er helt lovlig..

Niller
Avatar billede robotten Praktikant
10. februar 2011 - 23:23 #15
Hvis det er for billigt, er de tsikkert ikke sandt. Skulle undersøge prisen på en C5 softwarepakke på et tidspunkt. Den ligger normalt i 17-18.000 kr. Fandt en side - godt nok fra udlandet - men hvor man kunne downloade pakken med nøgel for få hundrede kroner. Det er helt sikkert ikke lovligt, selvom siden var meget prosfessionelt opbygget.