Avatar billede smal64 Novice
15. november 2010 - 10:30 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Gode bøger om kunsten at lave Windows Programmer i Visual Studio 2008/2010

Hej Eksperter

Sidder og skal lave nogle Windows programmer til at håndtere regnskabet i en forening, hvor jeg er kasserer. I den forbindelse kunne jeg godt bruge noget litteratur til at spole mig ind på, hvordan man laver gode Windows programmer ved hjælp af Visual Studio 2008-2010 platformene.
Har selv litteratur omkring C# sproget og også omkring programmering af hjemmesider ved brug af Visual Studio 2008-2010, så disse discipliner er ikke noget problem. Men synes ikke rigtig jeg kan finde noget godt litteratur omkring Windows programmering. Konkret er jeg interesseret i litteratur, der beskriver "dagligdags ting" som (SQL) Database tilgang, XML fil håndtering og evt. Excel fil håndtering.
Avatar billede Syska Mester
15. november 2010 - 10:42 #1
Tit så bliver Martin Folwler's bog:
http://www.amazon.com/Patterns-Enterprise-Application-Architecture-Martin/dp/0321127420

... og det lyder som noget ala det du vil til at lave. Så det kunne nok være en god bog.

mvh
Avatar billede bkp Nybegynder
15. november 2010 - 11:01 #2
Måske kan du også hente lidt tips i denne guideline fra Microsoft:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa511258.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 19:16 #4
PEAA er en glimrende bog. Men jeg er ikke sikker paa at det er den rigtig bog til at laere at lave et windows program til at foere et regnskab med.

:-)
Avatar billede bkp Nybegynder
16. november 2010 - 07:41 #5
En dygtig murer kan ikke bygge et ordentlig hus hvis man ikke ved hvordan taget skal være, så jeg mener det er vigtigt at sætte sig ind i patterns for ikke senere at skulle redesigne hele sin source.

Men ellers har du ret Arne, patterns har ikke direkte knytning til regnskabsføring, men det skader ikke :-)
Avatar billede Syska Mester
16. november 2010 - 08:27 #6
Nu er jeg ikke i bygge Branchen, men en murer laver da ikke taget på et hus. :-)

mvh
Avatar billede bkp Nybegynder
16. november 2010 - 09:13 #7
Næh nej, men hvis muren ikke kan bære taget, så har mureren nok ikke gennemtænkt sit projekt godt nok ;-)
Avatar billede Syska Mester
16. november 2010 - 09:30 #8
Nu skal vi nok ikke fortsætte her ... men det er nok arkitekten/bygningskontruktørens arbejde om det hele kan holde.

Men vi er bestemt enige om det egentlig spørgsmål.

Man skal vide hvad der findes for at man kan lave det smart og gøre det nemt at vedligeholde.

mvh
Avatar billede bkp Nybegynder
16. november 2010 - 09:55 #9
Jeg kunne sagtens fortsætte ;-) har en mere i ærmet, men vi må hellere stoppe og fortsætte næste gang vi ses :-)
Avatar billede Syska Mester
16. november 2010 - 10:52 #10
Helt sikkert ...

Sidder og keder mig lidt, så jeg kunne ikke lade være ...

Nu venter vi bare på lidt feedback fra "smal64".

mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 01:08 #11
Nu er der jo patterns på forskellige niveauer.

GoF bogen er glimrende til denne type app.

Men PEAA bogen synes jeg ikke passer til denne type app. Der er vist for lidt E i opgaven.
Avatar billede bkp Nybegynder
17. november 2010 - 07:22 #12
Det kan du så til gengæld have ret i Arne ;-)

Men jeg har dog forstået at spørgeren har alle kasketter på, både designer, udvikler og bruger så det var grunden til mine links.
Avatar billede smal64 Novice
17. november 2010 - 09:52 #13
Hej med jer

Så er jeg tilbage ved min PC igen. Havde lige et par hektiske dage med andre aktiviteter.

Måske jeg skal udtrykke mig lidt mere klart end i mit oprindelige indlæg.

Det jeg konkret efterlyser nu og her er en stump kode, der kan læse fra en Excel fil (og skrive til en Excel fil). Jeg har en fuld installation af Visual Studio 2010 og bruger (som før nævnt)c# som programmeringssprog. Kan godt finde nogle eksempler på nettet, men de forudsætter en hel masse (mærkelige) installationer, som jeg ikke lige har tid til at sætte mig ind i (jeg har job, hus, kone og 2 børn så !!!). Så en artikel for dummies om emnet vil være guld værd for mig nu og her.

Jeg er godt klar over, at jeg på et senere tidspunkt nok kommer til at sætte mig ind i design patterns og så nok lave et redesign af min kode. Men lige nu er jeg temmelig presset og er nødt til at kortslutte det hele lidt.
Avatar billede Syska Mester
17. november 2010 - 10:11 #14
Hah, ja, dette var en helt anden retning end det oprindelige.

Her må jeg nok melde pas, eneste jeg vil kunne finde ville blive via bing.

Hvad er en fuld version af VS? Express, Pro, Premium eller Ultimate ?

De fleste har vist "Tools for Office" som du nok skal kigge på.
Avatar billede bkp Nybegynder
17. november 2010 - 10:41 #15
Jeg har faktisk lavet en klasse til det formål, du kan læse mere om den her:
http://www.eksperten.dk/guide/1380
Avatar billede bkp Nybegynder
17. november 2010 - 10:47 #16
Det kræver kun en reference til DocumentFormat.OpenXML.dll:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb456488.aspx
Avatar billede smal64 Novice
19. november 2010 - 20:08 #17
Hej igen

Så er der PC tid igen for mit vedkommende. Super med klassen til at læse Excel filer. Jeg kan nu læse data ud fra (nogle) Excel filer. Grunden til (nogle) i parantes er, at jeg desværre har problemer med de 2 excel filer, som jeg skal konkret skal hente data ud fra. Jeg har lavet en try catch konstruktion i metoden OpenDocument og i begge tilfælde kommer fejlen i linjen med SpreadSheetDocument.Open. Og i begge tilfælde er fejlen : File contains corrupted data. Det undrer mig lidt, da de 2 excel filer jeg arbejder på er genereret dels fra PBS og dels fra en Netbank session. Er der nogle specielle krav til de excel filer, der skal læses ?

Hvis jeg åbner og læser data fra nogle andre Excel ark, som jeg selv har lavet, er der ingen problemer. Måske en lille detalje her også dog. Hvis der i nogle af felterne i et excel regneark indgår formler til at beregne den værdi, der skal vises i feltet, kommer disse formler også med, når man læser i C#. Sammen med den korrekte numeriske værdi. Er der en let måde hvorpå man kan undgå dette ???
Avatar billede bkp Nybegynder
19. november 2010 - 22:10 #18
Ved du hvilket format de filer er i, den klasse jeg har lavet virker kun for office 2007 og opefter, men den burde slet ikke kunne læse filer der er i et tidligere format da de ikke er i OpenXML formatet.

Den eneste forklaring jeg kan komme på lige nu er at de ikke følger den standard som er angivet af OpenXML, så du burde vel klage til udbyderen der har sendt dig filerne ;-)
Avatar billede smal64 Novice
19. november 2010 - 22:46 #19
Hej igen

Du har fuldstændig ret. De filer jeg har modtaget/genereret fra Bank/PBS har åbenbart ikke været i Office 2007 format. Efter at jeg har haft dem inde omkring Excel 2007 og gemt dem i 2007 format, kører det fortrinligt.

Så nu kan jeg komme igang med at lave data udtræk, sammenligninger o.s.v og spare mig selv mange timers arbejde på sigt. Mange tak for hjælpen !!!!

Til alle bidragsydere på denne tråd. Smider I lige et svar, så jeg kan uddele point og lukket tråden.
Avatar billede Syska Mester
19. november 2010 - 23:14 #20
svar, men reelt set bkp der nok skal have point her.
Avatar billede bkp Nybegynder
19. november 2010 - 23:41 #21
svar ;-)