Avatar billede casoe84dk Nybegynder
19. november 2010 - 05:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Postfix fejler grundet helo fejl (Debian)

Jeg er rendt ind i problemer ang min mailserver da min udbyder har haft
hardware fejl og har gendannet min vps.

Jeg fatter ikke problemerne da flere udbydere er begyndt og sortere mine
mails som spam (muligvis pga fejl ang hostname), og her i lørdags da jeg
ville sende en mail til en maillist ved sourceforce.com fik jeg så denne
mail retur.

The mail system

<webadmin-list-request@lists.sourceforge.net>: host

    mx.sourceforge.net[216.34.181.68] refused to talk to me: 501
Syntactically

    invalid HELO argument(s)

Min opsætning er debian 5.0.5 og bruger postfix sammen med dovecot til og
styre mail afdelingen.

Det skal siges at selve mailsystemet har jeg engang i tidernes morgen fået
en anden til og sætte op da jeg ikke kunne få det til og køre selv.

Det jeg efterspørger det er mest hvor det er jeg skal rette i opsætningerne (system og postfix) så det kommer til og passe med den rDNS reccord jeg har oprettet ved server hosten
Avatar billede mfalck Praktikant
19. november 2010 - 14:56 #1
hvad er hostnavnet ?
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
19. november 2010 - 15:08 #2
Valgte lige og give dig hele conf filen.
Ud over det du ser her kan jeg sige selve
hostname på serveren er = casper_01.vpshosting.dk
rDNS er oprettet til = mail.casoe84.org
Der kører 2 domæner på serveren (casoe84.org og casoe84.dk) som i sidste ende skal kunne sende og modtage mails ordenligt

# See /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, more complete version

# Debian specific:  Specifying a file name will cause the first
# line of that file to be used as the name.  The Debian default
# is /etc/mailname.
#myorigin = /etc/mailname

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Debian/GNU)
biff = no

# appending .domain is the MUA's job.
append_dot_mydomain = no

# Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings
#delay_warning_time = 4h

readme_directory = /usr/share/doc/postfix

# TLS parameters
smtpd_tls_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem
smtpd_tls_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key
smtpd_use_tls=yes
smtpd_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtpd_scache
smtp_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtp_scache

# See /usr/share/doc/postfix/TLS_README.gz in the postfix-doc package for
# information on enabling SSL in the smtp client.

myhostname = casper_01.vpshosting.dk
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = localhost
relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8 [::ffff:127.0.0.0]/104 [::1]/128
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
inet_interfaces = all

#Virtual mailbox settings
virtual_mailbox_domains = proxy:mysql:$config_directory/mysql_virtual_domains_maps.cf
virtual_mailbox_base = /var/vmail
virtual_mailbox_maps = proxy:mysql:$config_directory/mysql_virtual_mailbox_maps.cf
virtual_alias_maps = proxy:mysql:$config_directory/mysql_virtual_alias_maps.cf
virtual_minimum_uid = 150
virtual_uid_maps = static:150
virtual_gid_maps = static:8
virtual_transport = dovecot
dovecot_destination_recipient_limit = 1

# SASL Authentication
smtpd_sasl_auth_enable = yes
smtpd_sasl2_auth_enable = yes
smtpd_sasl_exceptions_networks = $mynetworks
smtpd_sasl_security_options = noanonymous
broken_sasl_auth_clients = yes
smtpd_sasl_type = dovecot
smtpd_sasl_path = private/auth

# SASL Config
#pwcheck_method: auxprop
#auxprop_plugin: sql
#log_level: 10
#mech_list: sql login digest-md5 cram-md5 plain
#allow_plaintext: true
#sql_hostnames: localhost
#sql_user:
#sql_passwd:
#sql_database:
#sql_statement: select clear_pw from mailbox where username='%u@%r'
#sql_verbose: yes

smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks, permit_sasl_authenticated, reject_unauth_destination, permit
# smtpd_recipient_restrictions = reject_rbl_client zen.spamhaus.org, reject_rbl_client bl.spamcop.net
Avatar billede mfalck Praktikant
19. november 2010 - 15:37 #3
prøv at omdøbe

myhostname = casper_01.vpshosting.dk

til
myhostname = casper01.vpshosting.dk

de fleste mailservere kan ikke lide "_"
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
19. november 2010 - 15:42 #4
skal hostname egentlig ikke stemme overens med rDNS eller er det mig der tænker lidt forkert nu her?
Avatar billede mfalck Praktikant
19. november 2010 - 15:52 #5
det er ikke strengt nødvendigt .. i princippet bør de men det er ikke noget der tjekkes pga alle de private mail-servere ikke overholder den standard
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
19. november 2010 - 16:00 #6
okay overvejede nemlig ellers og omdøbe den til mail.casoe84.org da det så også ville følge rDNS uden at jeg skal til og vente på at det bliver reloaded. Og ja har lige prøvet og sende en mail fra den ene .org konto til gmail og nu står der

Modtaget: from mail.casoe84.org (mail.casoe84.org [81.7.189.48]) by mx.google.com with ESMTP id p10si4204088eeh.22.2010.11.19.04.42.25; Fri, 19 Nov 2010 04:42:25 -0800 (PST)
Received-spf: pass (google.com: best guess record for domain of [REMOVED EMAIL] designates 81.7.189.48 as permitted sender)

Kom lige til og tænke på hvis jeg skal gøre det rigtigt til mit dk domæne nu er det så at lave mx til mail.casoe84.org så at rDNS også passer der?
Avatar billede mfalck Praktikant
19. november 2010 - 16:11 #7
ja - du kan godt prøve at ændre den. Hvad mener du med at vente på at det bliver reloaded?
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
19. november 2010 - 16:19 #8
mx og rDNS til .org har været oprettet i over et år derfor kunne jeg se med det samme at det virkede.

Ang testing af .dk så kommer det også først til og blive testet tidligst imorgen aften da recordsne først skal opdateres hele vejen rundt
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
19. november 2010 - 16:22 #9
Lavede også testen for og være sikker på at rDNS nu også var der

Testen er lavet på en debian server
host 81.7.189.48
48.189.7.81.in-addr.arpa domain name pointer mail.casoe84.org.
Avatar billede mfalck Praktikant
19. november 2010 - 16:27 #10
ok - på den måde.
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
21. november 2010 - 08:36 #11
har lige opdaget en anden stor fejl.
af en eller anden årsag så synes postfix serveren at den kun skal relay, istedet for og overtage mailen, hvilket gør at den de fleste steder ryger i spam. Her er fra mailheader på en mail jeg lige har prøvet og sende til en nyoprettet hotmail konto

Received: from mail.casoe84.org ([81.7.189.48]) by SNT0-MC1-F20.Snt0.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.4675);

    Sat, 20 Nov 2010 23:20:33 -0800

Received: from [10.0.3.14] (unknown [95.166.163.54])

    by mail.casoe84.org (Postfix) with ESMTPA id 2BE9B2841C9
Avatar billede mfalck Praktikant
21. november 2010 - 09:53 #12
54.163.166.95.in-addr.arpa domain name pointer 0122500064.1.fullrate.dk.

Er Fullrate din udbyder ?
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
21. november 2010 - 10:07 #13
Ja min udbyder her hjemme er fullrate.
Og andre i familien der også har mail på serveren har profiber hvor der ingen rDNS er.
10.0.3.14 kan jeg lige tilføje at det er min lokale ip på mit netværk.
Dog serveren står ved Jay.net (via et vps hosting firma)
Det skal jo gerne være sådan at når man er autoriseret på serveren med sin smtp account at så burde den være rimelig ligeglad med selve afsenderens rDNS og det da smtp serveren har sagt at brugeren hører til den smtp server
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
21. november 2010 - 12:38 #14
håber info'en gav mening
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
22. november 2010 - 22:31 #15
??
Avatar billede casoe84dk Nybegynder
06. april 2011 - 20:02 #16
lukket da der ikke er kommet et rigtig svar