Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
20. november 2010 - 17:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Starter som Web-Integrator. Design? Programmering

Hej

Jeg er 16, og skal den 10 Januar starte på uddannelse som web-integrator det har siden jeg var 10 år gammel været min store hobby at lave hjemmesider.

Men jeg har det sådan lidt, jeg ved uddannelsen både indeholder design og programmering, det er på sin vis også meget godt, dog har jeg hørt det er mest programmering.

Men nu tænker jeg mere frem i tiden, hvis jeg skulle have et job som webprogrammør i en virksomhed, kræver det så også at jeg er designe.

Jeg er nemlig ikke så glad for at designe, og er heller ikke alt for skarpt til det, kan sagtens ændre nogle små ting.

Eller vil det være sådan i en virksomhed, at de evt. har ansat en grafisk designer, og så "mig" som programmøren?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. november 2010 - 18:04 #1
i min verden (jeg er koder) ser vi på designere som folk, der godt vil arbejde med it (pga løn/job), men som reelt ikke behøver en pc. Hvis de laver design (blok og farveblyanter) så skal vi kodere nok finde ud af resten - selvom vi kan være farveblinde osv...
På den anden side, så kan du ikke tegne et layout til et site, og få en designer til at få det til at virke.
Design i større firmaer er ofte underlagt det tilknyttede reklamebureaus idéer - så det styres den vej.
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
20. november 2010 - 23:41 #2
Okay så det spolerer ikke min drøm, at jeg ikke er særlig god til at designe, men er god til at kode?
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
20. november 2010 - 23:45 #3
Og lige et side spørgsmål, hvad ville være en god uddannelse at tage efter web-integrator, som også indeholder webprogrammering?
Avatar billede dunkeren Nybegynder
21. november 2010 - 09:31 #4
Har du hørt om ordet studievejleder ?
De sidder rent faktisk der for at vejlede dig.
Eller en skole som uddanner webintegratorer.
ellers burde du bruge google :

http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/medieproduktion/web-integrator.aspx

Og hvad fagene indeholder :

https://www.elevplan.dk/offentlig/default.aspx?sideid=speciale&speciale=785#

Så du kommer IKKE uden om design af hjemmesider.
Avatar billede jps6kb Novice
21. november 2010 - 12:14 #5
Jeg vil da råde dig til, at overveje en datamatiker i stedet. Jeg er selv programmør, og kan da godt i min forsigtige fritid lave lidt grafik, men det er ikke det jeg 'gør mig i'. Det har vi grafikere til, som er RIGTIG gode til dét.

Datamatiker får du programmering for alle pengene, og kan - såfremt du følger med i timerne - bagefter gå ud og programmere (det tager lige et par år efter studiet før man bliver rigtig god selvfølgelig)

Held og lykke med det - og synes det er fint du spørger herinde. ;-)
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
21. november 2010 - 14:15 #6
Hej tak jeg har også tænkt på at tage datamatiker efter, har ikke nogen gymnasiel uddannelse så skal bruge en eud for at komme ind på datamatiker.
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
21. november 2010 - 14:26 #7
Drunkeren nu ved jeg ikke hvor længe siden det er du tog en uddannelse, men du vil blive overrasket hvor lille en normals studiefejleders viden er om sådan en uddannelse, specielt IT uddannelse, hvis jeg skulle have svar ville det kræve at jeg tog til Odense fra Kolding, for at snakke med en, og så er det jo nemmere at spørge her :)
Avatar billede jps6kb Novice
22. november 2010 - 09:00 #8
Jeg ville tage en snak med vejlederen på det sted nær dig, som udbyder datamatiker-uddannelsen og spørge hvad dine muligheder er. Jeg havde heller ikke en gymnasiel baggrund, og det har jeg i og for sig stadig ikke.
Jeg var i en virksomhed (som frivillig) i noget tid, og så kom jeg ind på "kvote 2" selvom det heller ikke eksisterede dengang.
Typisk er der ikke så meget tilgang til datamatiker, og derfor er de ikke så nøjeregnende med, om du lever 100% op til kravene.
Tag en snak med dem, måske kan du starte noget før jo.

Webintegrator tror jeg du bliver meget skuffet over, hvis du gerne vil programmere.
Avatar billede dunkeren Nybegynder
22. november 2010 - 09:01 #9
Ja eller bruge google og andre søgeværktøjer inden man sætter andre mennesker i sving.
Alternativt smide en klage efter den inkompetente studievejleder, det viser at man er utilfreds og at skolen seriøst bør sende vedkommende på efteruddannelse.
En af de ting der vægtes på denne uddannelse er selvstændighed og selv at komme frem til et resultat.
Og har man ikke det overlever man ikke på datamatiker studiet.
Avatar billede jps6kb Novice
22. november 2010 - 09:14 #10
Jeg synes det er meget fair at spørge sådan et sted som eksperten. Fremfor alt, så er der jo en chance for, at snakke med folk som selv har været igennem det, og måske har noget input som en vejleder ikke kender til (naturligt, eftersom vejlederen jo sjældent har taget den nævnte uddannelse)
Spørg bare løs - det er derfor det er et forum. :)
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
25. november 2010 - 20:54 #11
#8 Jeg vil gerne tage Web-Integrator, for at få tiden lidt fyldt ud, jeg er kun 16, og vil ikke så gerne starte på en uddannelse hvor jeg er langt yngre end de andre.

Så nu tager jeg den, tager trodsalt ikke lang tid.
Avatar billede danco Nybegynder
30. november 2010 - 22:52 #12
Jeg vil som datamatiker sige at det er en klar fordel at have en form for gymnasial baggrund. Matematik B er et krav og Engelsk A kan anbefales. Matematikken er dog det største "problem".
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
18. januar 2011 - 16:09 #13
jps6kb Smid et svar.
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
16. marts 2011 - 22:57 #14
Lige et lige update for at afslutte tråden.

Har nu været på uddannelsen i et par måneder, og gab hvor er det kedeligt på nogle punkter, vi for lov til at udfordre os selv, men læreren er dårlige, og os der er gode til det skal lege lærer for de andre.

Er lidt mere spændt på hovedforløbet, selvom jeg ikke tror det er meget bedre. Men 1,5 år og så kan jeg starte på Datamatiker, så det glæder jeg mit til.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2011 - 09:12 #15
og når du engang kommer i job, så er der også gabende kedelige opgaver ind i mellem - betragt den tid som 'hjerneferie' hvor du genoplader dine kreative sider.
Avatar billede nikolajs12 Nybegynder
20. november 2011 - 01:25 #16
Ved godt det er længe siden, men af hensyn til andre vil jeg gerne lige skrive et indlæg.

Jeg gennemførte grundforløbet med et 12 tal, og startede i Odense.

Selve uddannelsen er noget værre lort, sorry to say til evt. studerende.

Folk misforstår fuldstændig navnet "Web-Integrator".

Det du lærer er at copy/paste små kodestykker lærerne finder og sætte dem rigtigt sammen.

Du lærer absolut intet om sikkerhed, og de fleste af dem der gennemfører uddannelsen, vil ikke engang kunne lave det meste simple php.

Du lærer intet om det der reelt skal til for at klare sig i erhvervslivet, absolut ingenting.

Har lært mere selv på de sidste 2 måneder, end jeg har lært på grundforløbet.

Droppede selv ud i sommers, og startede på HTX, og herefter vil jeg læse til Datalog.

Så hvis du tænker på at starte på den uddannelse så lad være! Du for intet ud af det, absolut intet.

Start på et gymnasie og så videre til en ordentlig uddannelse.

Stødte lige på tråden, og tænkte jeg ville dele mine erfarringer, så andre ikke spilder et halvt år som mig :(