Avatar billede DCNR Nybegynder
24. november 2010 - 09:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Virtuel box og Ubuntu/Beryl i Windows spørgsmål

Hey alle sammen

Jeg har et spørgsmål til at beryl til Ubuntu og til at bruge virtuel box i Windows Vista

Først og fremmest hvordan man bruger beryl, er det bare et program som installeres over Ubuntu, eller er det en version af Ubuntu ?... Er der nogen som ved hvordan man får fat i beryl ?

Et andet spørgsmål er omkring virtuel box... Jeg har tænkt mig at lege med ubuntu i Windows vista home premium (bare for at prøve det uden at skulle formatere og lave ekstra HDD partition)... Så kan beryl bruges på virtuel box ?

Mange tak for jeres tid
Avatar billede bmpi Nybegynder
24. november 2010 - 09:26 #1
Hejsa

Det første først: Det hedder ikke længere Beryl. Beryl projektet blev lagt sammen med et tilsvarende projekt, Compiz, som så fik navnet Compiz Fuzion (i daglig tale bare Compiz) ;-)

Compiz ER faktisk allerede installeret, når du har installeret Ubuntu. Men da Compiz kræver 3D acceleration, er det nødvendigt at dit grafikkort er understøttet, og dét kan _muligvis_ være et problem i Virtualbox (men prøv at se ad).

Når du har fået Ubuntu installeret, er der kun minimale effekter aktiveret. Du kan aktivere ekstra effekter, som fx wobbly vinduer, ved at gå ind i System>Indstillinger>Udseende, og sætte hak i "Ekstra" under Visuelle Effekter.

For at lege med og indstille de mange sjove og mærkelige effekter, skal du installere Compiz Manager. Det gør du bare fra Ubuntu Software Center. Søg efter Compiz Settings Manager (eller: ccsm)

Og ja, du kan godt lege med Compiz i Virtualbox. Du skal dog huske at tillade 3D acceleration i opsætningen for den pågældende virtual machine. Det gør du under "Skærm".
Avatar billede clb92 Nybegynder
24. november 2010 - 11:03 #2
Hardware acceleration under VirtualBox er i mange tilfælde ikke muligt at få til at virke ordentligt. Fandt dog en guide her:
http://tombuntu.com/index.php/2009/04/08/3d-acceleration-and-compiz-inside-virtualbox-guests/
Avatar billede DCNR Nybegynder
24. november 2010 - 18:18 #3
Mange tak for jeres svar, så forstår jeg det lidt bedre =)... Så vil jeg prøve at lege lidt med compiz =)