Avatar billede Cleima Nybegynder
28. november 2010 - 16:37 Der er 15 kommentarer

Computer helt død, hvad kan være galt?

Min computer er følgende.

Fujitsu Siemens Amilo MS2242 og den er lige knap 2 år gammel.

Efter at have slukket den på normal vis(ved at lukke computer fra windows) vil den nu ikke starte op.

Når jeg trykker på startknappen, starter blæser og computer op, som normalt, men efter 4-5 sekunder går computeren helt død og står bare og lyser i powerknappen og blæseren holder op. Derved ingen lyd fra computeren.

Hvorfor går det lige pludselig helt død? Hvad kan skyldes den ikke overhovedet vil starte op.

Det skal siges jeg for et stykke tid siden havde problemer med at starte den op og jeg støvsugede computeren og derefter fungerede den fint igen. Men nu er det helt død.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad der kan være galt med computeren?

På forhånd mange tak for hjælpen:)
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
28. november 2010 - 16:41 #1
længe leve elektronik, som bare skal irritere en.. :)

Kan du komme ind i bios'en` uden den slukker?.. kan jo evt være fejl i at den skal loade windows?!
Avatar billede Cleima Nybegynder
28. november 2010 - 16:43 #2
Ja det er bare skønt. :(

Nej jeg kan ikke nå at kommer derind, før den går kold. Den vil bare være sort.
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
28. november 2010 - 16:49 #3
hvad siger din strøm-forsygning?... holder den op med at køre?
Avatar billede Cleima Nybegynder
28. november 2010 - 17:03 #4
Umiddelbart siger strømforsyningen ingenting. Dvs. der er strøm på og computeren summer. Det lyder som at det er blæseren over CPU'en der ikke kører.

Der er i hvert fald fint strøm på og lamperne på computeren lyser, som de normalt gør, når man tænder computeren.
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
28. november 2010 - 17:16 #5
Prøv at teste om en ny strømforsyning vil afhjælpe problemet i første omgang.
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
28. november 2010 - 17:24 #6
lyder som om din cpu er død... eller ikek kan finde din køler, også derfor slukker automatisk..

har hørt at det kan løses ved at tage cpu-køleren af cpu'en og sætte den på igen med lidt af det der køler-pasta..
men vil ikke hænges op på noget :)

det kan være der er nogen andre eksperter herinde som kan løse problemet før du begynder på at splitte den ad
Avatar billede Cleima Nybegynder
28. november 2010 - 17:37 #7
Da jeg ikke har andre strømforsyninger til computeren og den ikke ser ud til at være problemet. Da den fint lader batteriet op når slukket.

Kunne være CPU'en. Så skal jeg lige have fat i noget kølerpasta, hvis det skal lykkes. En god indikation om at en cpu er færdig eller deromkring er vel hvis kølerpastaen er helt hård??

Hvis vi antager at strømforsyningen fungere som den skal, er det så kun CPU'en den kan være gal med?
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
28. november 2010 - 17:47 #8
Det kan sagtens være strømforsygningen også...
men hvis du siger at den kører og lyder ligesom den altid har gjort, og at du ikke har skiftet motherboard eller cpu siden du købte den, ville jeg nok satse på cpu'en eller motherboardet..

Der har bare været fejl med at cpu'en ikke kan finde køleren og derfor slukker for ikke at brænde af!..
Det er defor værd at prøve før man køber noget nyt, uden at vide 100% hvad der er galt!
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2010 - 18:08 #9
Ville der ikke komme "noget" frem på skærmen - eller en truttelut, hvis systemet lukkede ned pga. en dårlig køler eller den slags - altså en kendt (forudset) fejltilstand.

Og dét at der, trods alt, er lys i dyret, viser da at strømforsyningen lever.

Er du sikker på at der ikke var en upgrade (windows/driver/..) igang da du lukkede den ned sidst ?
- Har du prøvet at lade den stå tændt, LÆNGE, for at se om den ikke skulle "komme til sig selv" ?
Avatar billede Cleima Nybegynder
28. november 2010 - 18:22 #10
Der kommer intet frem på skærmen.

Systemet lukkede desværre ikke bare ned. Jeg slukkede computeren normalt. Jeg har dog ikke prøvet at lade den stå tændt længe for at se om den skulle komme af sig selv.

Jeg kan se der er en del støv ved blæseren til CPU'en, men jeg kan ikke rigtig komme til blæseren på CPU. Da den ikke er lige tilgængelig.

Når jeg tager bunden af, så er den gemt under endnu et lag, som jeg ikke lige umiddelbart kan se hvordan jeg skal få af, uden at skille den fuldstændig fra hinanden. Hvilket jeg ikke er helt klar på at gøre, da jeg er lige bange for at knække eller ødelægge harddisken eller lignende i forsøget på at komme ind til CPU'en.
28. november 2010 - 18:59 #11
jeg prøvede lidt det samme, jeg havde bygget et media center og det starte op :D men gik lige så hurtigt ud og der kom ikke noget Billede på, ved mig var det en defekt ram klods
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2010 - 19:01 #12
Hov. "Knap" 2 år gammel - så er garantien stadig i kraft.
- lad være med at bryde nogen "segl", for at komme ind i maven på den!

Få den repareret af forhandleren.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2010 - 22:06 #13
Enig i #12. Fik repareret en 22 mdr gammel Acer bærbar med bundkortfejl, så det skal du ikke rode med.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2010 - 11:21 #14
Hej.  Hvis jeg forstår dig ret så kommer der ikke det mindste blink på din skærm når du tænder, og heller ikke nogen former for beep, og at den opfører sig ligesådan hvis batteriet er taget ud, er det korrekt.???
Hvis JA, så er der kun følgende muligheder, som du ikke selv kan gøre noget ved :
- bundkort er defekt (mange mulige komponentfejl).
- processorern er defekt
og der er ikke andre muligheder i den model.

Hvis NEJ, skal du beskrive det der sker 100% præcist (også tidsmæssigt)

Hvis det også er korrekt, at den IKKE er 2 år gammel endnu, har du stadigvæk reklamtionsret på den, og så må du som en anden også nævnte IKKE bryde nogen label/skille den ad.
Du skal så indlevere den til den forhandler hvor den er købt med en kopi af din kvittering.
Du kan også indlevere den direkte til det autoriserede værksted, som er :  Service Partner Danmark, Ved Klædebo 15, 2970 Hørsholm  tlf.: 49148102 (spørg efter PC-afd.), sammen med kvitering og fejlbeskrivelsen.

Jeg krydser fingre for dig.  :o)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2011 - 21:29 #15
Hvad endte denne med?