Avatar billede 2nice Nybegynder
29. november 2010 - 19:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Excel database hjælp

Hey all.

Jeg vil gerne lave en lille simpel database i excel, men er lidt på bar bund med hvor jeg skal starte.

Opgaven lyder sådan her:

En vare har et varenummer der hedder 981.015.009 og består af flere komponeneter med hver deres varenummer.

Eks. 340.023.100 + 340.024.200 + 015 = 981.015.009

Så ville jeg gerne at man i excel skriver 340.023.100 og 340.024.200 og 015 i hver sin celle så skal den selv hente det rigtige færdigvarenummer som jo i dette tilfælde vil være 981.015.009
Og kombinerer man tre andre varenumre skal den igen hente det rigtige færdivarenummer hvis det findes, ellers lade cellen stå tom.

Håber at ovenstående giver mening. Ellers må jeg jo prøve at forklare det igen.
Avatar billede supertekst Ekspert
29. november 2010 - 23:50 #1
Har du overvejet at anvende en Access database? Kan i givet fald godt integreres med Excel.
Avatar billede 2nice Nybegynder
30. november 2010 - 06:34 #2
Har overvejet access, men kan slet ikke finde rundt i det program.
Derfor excel, Men hvis nogen er frisk på at lave udkastet i access, er jeg da klar på at kaste mig ud i det.
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2010 - 07:46 #3
Hvis du kan finde ud af at oprette en tabel i Access og fylde den med data, så kan du springe resten over og bruge excel til at vise disse data
Avatar billede 2nice Nybegynder
30. november 2010 - 13:14 #4
Hej jape44.

Jeg må erkende at jeg ikke har forstand på access overhovedet, så har ingen anelse om hvor jeg skal starte i det program.
Avatar billede supertekst Ekspert
30. november 2010 - 13:51 #5
OK - hvis vi i første omgang holder os til Excel:

Hvormange færdigvarenr og komponenter er der tale om?
Avatar billede 2nice Nybegynder
30. november 2010 - 14:31 #6
Det skal forstås på flg. måde.

Jeg har ca. 25 varenumre der hedder 340.0xx.100 og lige så mange der hedder 340.0xx.200
Derudover har jeg ca. 25 varenumre der der hedder 390.015.0xx

Hvis jeg parrer 340.023.100 + 340.024.200 + 390.015.009 får jeg et færdigt produkt der hedder 981.020.009
Kan godt se at der måske ikke er så meget logik i sammenhængen af numre, men det er et gammelt nummersystem, som jeg IKKE kan lave om.

Alle ca. 75 varenumre kan parres på kryds og tværs og skulle så gerne ende op med et unikt 981.xxx.xxx varenummer.

Problemet i dag er at man fasktiskt kan lave den samme kombination 2 gange med hvert sit færdig varenummer, og det er træls.

Så for at eliminere fejl ville det være rart med en lille database til at holde styr på alle de forskellige kombinationer der nu engang er.

Og som nævnt tidligere, er det ganske fint hvis cellen står tom, såfremt at det færdige varenummer ikke findes i forvejen. Så intaster jeg det selv og lægger det i databasen.

Håber det giver mening.
--------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede supertekst Ekspert
30. november 2010 - 14:46 #7
D.v.s. at man faktisk godt kunne oprette de 3 komponentserier i hver sin kombinationsboks - således at valg af komponenter ikke ville kræve indtastning.

Et ark ville så skulle indeholde alle kombinationer og det dertilhørende færdigvarenr.

Var det en mulighed?
Avatar billede 2nice Nybegynder
30. november 2010 - 16:25 #8
Det lyder helt klart som en oplagt mulighed, bare der er mulighed for efterfølgende at indtaste nye delkomponeter.
Tror også din idé bliver lettere at bruge på sigt.
Avatar billede supertekst Ekspert
30. november 2010 - 23:26 #9
Nye delkomponenter kan jo, som nævnt i #7, oprettes i forbindelse med "definitionen af et nyt færdigvarenr" på det specielle ark .
Avatar billede 2nice Nybegynder
04. december 2010 - 09:46 #10
Jeg lukker den, da jeg har fået hjælp andet steds fra.
Der er blevet lavet et excel dokument med lopslag