Avatar billede alsvik Nybegynder
01. december 2010 - 14:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Position Absolute IE/FF

Jeg benytter følgende CSS:

#player {
    width: 700px;
    height: 540px;
    position: absolute;
    z-index: 1;
    top: 205px;
    left: 50%;
        margin-left: -230px;

}

Til at placere en flash ovenpå en eksisterende side.
Det ser rigtigt fint ud i Chrome, Safari og Firefox.
Men i IE sidder flash ca. 50px længere til højre og ca. 200px længere nede på siden ..

Hvordan kan jeg fikse det?
Avatar billede miqe Nybegynder
01. december 2010 - 14:51 #1
Det afhænger af den omkringliggende html og tilhørende css.
Det nemmeste er bare at korrigere i IE.

Der findes forskellige måder at lave hacks til IE, men den bedste er ved at benytte IE's Conditional Statements, da du stadig vil kunne få din html til at validere.

I head-sektionen i din html kan du indføre følgende linje:
<!--[if IE]><link href="[path]ie.css" media="screen" rel="stylesheet" type="text/css" /><![endif]-->
Og så opretter du filen ie.css i mappen [path] og tilføjer følgende css:
#player {
    top: 5px;
    margin-left: -280px;
}
[path] udskiftes selvfølgelig med stien til din mappe
Avatar billede miqe Nybegynder
01. december 2010 - 14:53 #2
Hvis det kun er tidligere versioner af IE, der har problemet kan du ændre dit Conditional Statement fra <!--[if IE]> til f.eks. <!--[if lt IE 8]> (version 7 og tidligere)
Avatar billede webweaver Praktikant
01. december 2010 - 15:10 #3
At bruge hacks vil altid være en skod løsning! Og uprofessionelt i mine øjne.

Så hellere prøve at arbejde lidt med problemet, og rent faktisk løse det. Der er noget andet på din side som gør at der er forskel. En absolute vil have samme position normalt i diverse browsere. Dette gælder også for din kode, hvis man prøver at lave en .html fil kun med det i. Så er der ingen problemer.

Er det din boks (div formentlig) som flytter sig, eller kun selve flash elementet inde i?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
01. december 2010 - 15:17 #4
ja drop alle de hacks og bare lav det rigtigt :)
kunne være så simpel en ting som manglende doctype
Avatar billede alsvik Nybegynder
01. december 2010 - 15:32 #5
Skriv et svar miqe :)
Avatar billede alsvik Nybegynder
01. december 2010 - 15:34 #6
Webweaver og dmsisco:  Det er kode som indsættes på kunders sider (forskellige CMS-systemer) så det er umådeligt svært for mig at styre DOC-types osv.

Og miqe's forslag virker :)
Avatar billede webweaver Praktikant
01. december 2010 - 16:38 #7
Hvis det endda er for kunder at du laver noget, er der endnu større grund til at du burde droppe det, og lave et ordentligt produkt ...
Avatar billede miqe Nybegynder
01. december 2010 - 17:31 #8
alsvik: Her kommer et svar.

webweaver & dmsisco: At benytte Conditional Statements er netop ikke et Hack. Det er "måden" at få IE til at lege pænt, når IE ikke overholder standarderne.
Metoden med at justere for IE via et sekondært stylesheet er en af de mest anerkendte metoder, da man kan få både html og css til at validere i hht. W3C's webstandarder.
Avatar billede jokkejensen Novice
01. december 2010 - 17:48 #9
enig, det er langt fra et hack, andre browsere læser det som en kommentar, det kan man vel ikke sige er så skide skrækkeligt.. Alt afhængigt af kompleksiteten af website designet, kræver mange lidt små justeringer til IE6 og IE7, lige godt hvor meget man fedter med CSS..

Alternativt lave noget simpel design, og bruge tabeller som lasse-jensen.
Avatar billede alsvik Nybegynder
01. december 2010 - 19:42 #10
Jeg tilbyder nogle kunder en løsning, som de let kan få i integreret på deres hjemmeside. Men i nogle tilfælde arter det sig ikke. Det er oftest i de tilfælde hvor kunden bruger et selvudviklet CMS eller et opensource med div plugins. Min kode virker fint på alle browsere når den står alene og den overholder standarden.
Det er flash med net.connection + local.connection, javascript, css og html.