Avatar billede DCNR Nybegynder
02. december 2010 - 21:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål omkring Firmware (BIOS)

Hey Eksperten

Først og fremmest undskyld, hvis dette er den forkerte kategori, men jeg kunne ikke lige finde noget omkring BIOS'en =)

Anyways... Jeg har planer om at opdatere min bærbar (HP Pavilion DV5-1095) til Windows 7, og læste inde på HPs support side, at det en BIOS opdatering var anbefalet... Så jeg fandt min computer igennem dens produktnummer og downloadede BIOS opdateringen... Min tidligere BIOS version var F07 (2 år gammel) og den nye opdatering var F21A...

Jeg kørte filen, den pakkede nogle filer ud til C-drev\SwSetup, og efter en EULA, startede den et program som hed "InsydeFlash"...
Programmet fandt fint min BIOS version og jeg startede processen... Øjeblikligt efter jeg trykkede på start frøs computeren og blæseren kørte helt op... 20 sekunder senere stod der "Erasing and writing" i programmet... 30 minutter senere, kørte blæseren stadig på fuld drøn og intet var sket, så jeg besluttede mig for at slukke maskinen (tog strømmen fra og batteriet ud)

Jeg tændte derefter for computeren og alt var normalt, men BIOS versionen var stadig F07 ifølge "InsydeFlash"... Jeg genstartede maskinen og startede BIOS'en, hvor der nu stod at den var version F21, igen genstartede jeg og ganske rigtigt siger "InsydeFlash" nu også at versionen er F21...

Så nu sidder jeg lidt i limbo... Kan jeg stole på at den er opdateret ?, kan jeg have beskadiget BIOS'en (går ud fra maskinen ikke kan starte, hvis BIOS'en er ødelagt?)... Er det normalt det tager over 30 minutter at opdatere BIOS'en ?

Mange tak for jeres tid og hjælp,
Venlig hilsen DCNR
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2010 - 22:06 #1
Jeg vil mene, den helt sikkert er opdateret.

Prøv at taste Windowssymbolet + Break for at åbne "Systemoplysninger". Hvis den også viser BIOS-version F21, er du 100% sikker. Her burde du også kunne se opdateringsdatoen.
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2010 - 22:07 #2
Avatar billede DCNR Nybegynder
02. december 2010 - 22:32 #3
Hey Milter

Tak for dit svar...

Der står F.21, 20-08-2009 (datoen denne BIOS version blev released)... Så ifølge systemoplysninger er den også opdateret =)

Nu har jeg også leget lidt med den og den føles hurtigere og CPU-blæseren er mere lydløs (ved ik om BIOS'en kan have en indvirkning på det - det måske bare psykologisk =) )

Men det kan vel ik' være sådan, at størstedelen af BIOS'en blev opdateret, men at den mangler noget, som kan give problemer senere, eller noget... Så ville maskinen vel ik' starte ?
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2010 - 22:49 #4
BIOS-opdateringer kan godt give lidt ændringer, men det er ikke normalt. I de fleste tilfælde bør man holde fingrene totalt fra BIOS-opdateringer, medmindre man er i din situation (hvor HP anbefalede det) eller man har problemer med hardware.

Hvis der sker fejl under BIOS-opdateringer kan du være næsten 100% sikker på, du vil få store problemer med bare at få liv i maskinen. Og der findes (mig bekendt) ikke nogen "delvis BIOS-opdatering".

Opgraderer du fra Vista eller XP til 7'eren? Hvis det er fra XP, anbefaler langt de fleste en nyformatering og installation af 7'eren helt fra bunden.

Under alle omstændigheder vil det være en god ide at checke din maskine med Microsofts eget program, Windows 7 Upgrade Advisor. Kig på linket herunder:

http://windows.microsoft.com/upgradeadvisor
Avatar billede DCNR Nybegynder
02. december 2010 - 23:08 #5
Oke... Det lyder bare godt =)

Det er heller ik' normalt, jeg er inde og røre ved BIOS'en... Er netop bange for computeren pludselig er ubrugelig... Niveauet stopper lige omkring diverse drivers og Windows indstillinger =)

Men jeg opdaterer fra Vista, og regner med at lave en formatering og installation fra bunden... Har dårlige erfaringer med upgrades fra XP til Vista dengang i sin tid =)

Jeg har også kørt maskinen igennem upgrade advisor'en, hvor den kun markerede en validity driver (fingeraftryksskanner), men den er der W7 drivere til på HPs hjemmeside...

Jeg siger mange tak for din hjælp... Blev sgu lidt bange, da der ikke skete noget under opdateringen =)... Gider du smide et svar op ??
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2010 - 23:13 #6
Svar kommer her og held og lykke med projektet :-)
Avatar billede DCNR Nybegynder
02. december 2010 - 23:18 #7
Mange tak =)
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2010 - 23:22 #8
Velbekom :-)