Avatar billede Sweet1 Nybegynder
03. december 2010 - 15:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forskel på 10 Mbit og 1 Gbit

Hey

Jeg har købt mig en Lacie NAS Server med Gigabit forbindelse.
http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=11490

Lige nu kører jeg med en 10/100 MBit switch.

Jeg overvejer at købe denne 1 GBit switch
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=137684

Mine spørgsmål er så :

Burde jeg opgradere min switch ?
Hvor meget hurtigere vil det komme til at gå ?
Kan jeg bruge de "gamle" RJ45 kabler til den nye switch ?
Den switch jeg overvejer at købe, er den god ?
Andet jeg bør være opmærksom på ?

På forhånd tak

/Sweet1
Avatar billede The_Buzz Novice
03. december 2010 - 15:52 #1
Umiddelbar nørd kommentar: Forskellen er cirka 1 til 100.

Men jeg er nødt til at spørge hvad behovet er for en 1Gbit switch når alt kommer til alt?
Avatar billede coderdk Praktikant
03. december 2010 - 16:37 #2
Ja, hvis man har tålmodighed er behovet ligegyldigt vel ;)

Efter min mening kan det helt klart betale sig. Med en 100Mbps forbindelse overfører du med vil det tage ca 6 min 30 at overføre en DVD-ISO til din NAS, og med gigabit LAN vil det tage ca. 40 sekunder. Den reelle hastighed er nok lidt mindre, men stadig MEGET bedre end før.

Du bør investere i nye Cat 5e-kabler. Det kan dog være at dine gamle Cat 5-kabler kan bruges - Du kan prøve, men investeringen i nye kabler er lille ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
03. december 2010 - 16:48 #3
Ved din NAS skriver de "op til 65 MB/s" mod 100Mbps maximale 12MB/s.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
03. december 2010 - 17:14 #4
The_Buzz :
Behovet ? Tjaa lige nu tager det ca. 45 min. at overføre 30 Gb til NAS'en, og jeg bliver jo ældre hele tiden, så ville jo gerne have det overstået inden jeg skal på pension jo :)

coderdk :
Ved du om switchen jeg tænker på at købe er god ?
Avatar billede coderdk Praktikant
03. december 2010 - 17:16 #5
Jeg kender den ikke, men hvis man søger på google, er der mange der er rigtig tilfredse, men som alle andre produkter, er der også nogle få, hvor den ikke fungerer optimalt. Jeg ville tage chancen, hvis du ikke vil investere i en Cisco eller sådan noge :)
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
03. december 2010 - 17:53 #6
Hmm jeg ved at normalt skal man vælge D-Link, Cisco eller Zyxel, så går man ikke helt galt i byen :)

Mange tak for svar :)
Avatar billede s-vestergaard Nybegynder
03. december 2010 - 22:24 #7
Hvor hurtigt er dit netværkskort så?
Skal jo også være Gigabit.
Avatar billede professoren Nybegynder
04. december 2010 - 20:03 #8
ja, du kan ikke køre en 10 mbit netkort op mod en 1 gbit forbindelsae uden at tabe noget!! Derfor skal du investere i en gigabit switch, eller router/switch.  feks. fra juniper.com for at udnytte din gigabit forbindelse
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
05. december 2010 - 21:21 #9
Netværkskortet i min pc er allerede gigabit :)

Så når den nye Gigabit switch kommer hjem så køres der gigabit i switch, pc og NAS.