Avatar billede StarTropics Nybegynder
09. december 2010 - 17:25 Der er 6 kommentarer

Kildeangivelse i fodnoter

Hej,

Jeg har aldrig rigtigt brugt Words "Indsæt citat"-funktion, men i min seneste opgave gik jeg på opdagelse i den. Beklageligvis opdagede jeg, at Word ligefrem insisterer på at skrive kilder i paranteser, mens jeg har hårdt brug for at skrive dem i fodnoter.

Det viser sig faktisk muligt simpelthen at flytte kildeangivelsen til en fodnote, men Word nægter til gengæld at fjerne paranteserne, så jeg kan skrive uddybende kildeangivelser.

Ved nogen, hvordan man enten:
- fjerner paranteserne omkring kilder eller
- får kilderne til at stå i fodnoter?

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede jokajula Juniormester
09. december 2010 - 17:51 #1
Nu er jeg ikke specialist på sidehoved og sidefod.

Når jeg anvender dem gør jeg følgende.

Klik i toppen af word på vis.

Klik på sidehoved og sidefod så kommer de  frem.
Avatar billede danco Nybegynder
09. december 2010 - 17:55 #2
Du bruger fodnoter.
På den måde håndterer word for dig at sætte et lille tal ved ordet og gøre plads i bunden til kildeangivelse.

I Word 2007 findes funktionen under referencer og herefter "indsæt fodnote".
Avatar billede StarTropics Nybegynder
09. december 2010 - 17:56 #3
Ja, men pointen er, at Word samtidigt har en funktion til automatisk kildeangivelse (lidt misvisende kaldet "Indsæt citat"). Det kunne være rart, hvis den kunne bruges i kombination med fodnoter, men jeg kan kun få den til at understøtte paranteser inde i teksten. ;-)
Avatar billede danco Nybegynder
09. december 2010 - 22:15 #4
Det er rigtigt, jeg har også svært ved at forstå pointen i words citat funktion, men det korte og er det lange er fodnoter løser dit problem og tjener ganske udemærket til formålet.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. december 2010 - 00:24 #5
Jeg har ikke selv haft brug for at benytte citat- og bibliografi-funktionerne i egne dokumenter, men ifølge den information, jeg kan finde, og det, jeg har testet, gælder følgende:

Udseendet/opsætningen er styret af stylesheets, filer af typen XSL. Der findes en fil pr. Style, som kan vælges fra Typografi-listen i gruppen "Citater og bibliografi" (APA, Chicago osv.).

Filerne findes i en mappe under programfilerne. F.eks.:
C:\Programmer\Microsoft Office\Office12\Bibliography\Style
(Hvis engelsk system: "Program Files" i stedet for "Programmer", hvis det er Word 2010 og ikke 2007: "Office14" i stedet for "Office12")

Hvis du vil ændre på udseendet, skal du i gang med at redigere XSL-filer.

Du kan finde (engelsk) information om citat/bibliografi-typografier (styles) her:
http://bibword.codeplex.com/wikipage?title=FAQ#Q8

Jeg fandt information via følgende link, som jeg fulgte for at oprette en ny citat-typografi og tilrette den, så den i stedet fungerer som bibliografi - og den har ingen parenteser.
http://www.tech-archive.net/Archive/Word/microsoft.public.word.docmanagement/2010-03/msg00179.html

Hovedtrækkene er:
Opret et nyt stylesheet i samme mappe som de øvrige XSL-filer (i første omgang ved at kopiere et af de eksisterende stylesheets). Navngiv filen, så du let kan kende den som din egen.
Tilret dernæst indholdet i den nye XSL-fil. Du skal angive navnet INDE i selve XSL-filen (det nye navn vil så optræde i listen i Word sammen med APA og de øvrige), og du kan tilrette, så din typografi indsætter bibliografi i stedet for et citat, når du vælger "Indsæt citat" (info om navneændring og den anden ændring findes via linket ovenfor), Du kan så via "Administrer kilder" oprette dine kilder - og ved at prøve dig frem med, hvilke felter, du passende kan bruge, kan du sandsynligvis få det resultat, du ønsker. Jeg fik i hvert tilfælde lavet fodnoter på passende vis ...

Så vidt jeg kan se, er der store fordele ved at benytte funktionaliteten under "Citater og bibliografi" generelt i stedet for manuelt at styre disse data. Men behøver kun at oprette en kilde én gang, og den vil automatisk blive opdateret korrekt alle steder - og man kan automatisk generere en bibliografi med alle de refererede kilder.
Avatar billede StarTropics Nybegynder
10. december 2010 - 09:01 #6
Til alle -> Tak for rådet om fodnoter, det er også den strategi, jeg har brugt indtil nu. :)

Til Lene -> Tusind tak :). Det lyder som et ret kvalificeret bud på, hvordan det kan lade sig gøre :). Tror, jeg vil gå i gang med et eksperimentere med det. :D