Avatar billede Tjoes Nybegynder
11. december 2010 - 23:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Internet går i stå - måsker router opsætning...

Hej jeg har pløjet eksperten igennem men kan ikke finde en løsning på mit problem.

Jeg har det problem at mit internet går helt i stå eller kører meget meget langsomt i perioder på 15-20 minutter.

Jeg har forsøgt 1000 ting nu, men har kastet håndklædet i ringen og håber en kan hjælpe mit her.

Har en 20 mbit forbindelse og en hastighedstest fortæller altid mellem 12-16 mbit, og det burde jo være fint nok til bare at surfe. Når jeg downloader kører det næsten altid helt fint, men at surfe nettet er næsten helt umuligt.

Jeg har fået en router leveret, tilsluttet gennem kabeltv. En Cisco EPC3010. Til den har jeg koblet en trådløs router fra AGK (realtek).

Problemet er det samme hele tiden. Har forsøgt kablet  direkte i Cisco routeren. Kablet i den trådløse, trådløst alt både gennem windows xp og nu i Linux Ubuntu Karmic.

Samme problem... Det kører dog en anelse bedre direkte i Cisco routeren, men langt fra tilfredsstillende.

Har forsøgt med 3 forskellige computere... de 2 af dem dog kun trådløst.

Har haft ændret 117 indstillinger i min AGK router og/eller på computerne, men har nu givet op.

Håber nogen har et forslag, da jeg er gået helt i sort over det.

Hvad skal jeg dog stille op nu?
Avatar billede henninghabor Nybegynder
12. december 2010 - 05:12 #1
Hej Tjoes,

Jeg er ikke selv den store haj til opsætning af netværk, men jeg har selv haft mange problemer med opsætningen af min trådløse router fra Linksys. Her er hvordan jeg løste mine problemer:

Router fra udbyder har ip-adresse 192.168.1.1.
Trådløs router har ip-adresse 192.168.2.1.

Og så skal du selvfølgelig være opmærksom på, at kablerne sidder i de rigtige indgange.

Du har sikkert allerede gjort som beskrevet, i så fald må nogle af de andre her hjælpe. ;)
Avatar billede Tjoes Nybegynder
12. december 2010 - 11:39 #2
Tak for svar, men kender allerede routernes IP, som for mit vedkommende ikke lige er helt de samme som dine.. men hva.. jeg kan alligevel ikke ændre i routeren fra udbyder, da den er password beskyttet. Og tror nu helle ikke det er nogen god idé.

Internetttet er sat op. Lige nu kører jeg kablet til min trådløse fra min stationære computer og den bærbare tilslutter trådløst. Det fungerer, men problemet er stadig når jeg surfer, går internettet til tider helt i stå i op til 10 minutter, hvor statuslinien bare skriver "Venter på...bla bla bla"

Må genindlæse siden flere gange indtil der pludselig er hul igennem og og det kører fint i 10-20 minutter. Det gælder alle sider og selv google.dk kan gå i stå i lang tid.

Meget frustrerende når jeg nu har fået 20mbit ned og 2 mbit op. Så der må bare være en fejl et eller andet sted :(
Avatar billede Tjoes Nybegynder
12. december 2010 - 11:44 #3
tilføjelse...

Har forsøgt at bruge en public DNS, da jeg tænker at det kan være her der er noget galt.
Kan ikke helt blive klog på om det hjælper endnu. Men burde det virkelig være nødvendigt?
Avatar billede CRPSUPPORT Nybegynder
12. december 2010 - 16:09 #4
Det kan sagtens være routeren der er i stykker. Samtidigt skal du lige være opmærksom på hvilken kanal du kører trådløst. Hvis der er mange der kører på samme kanal i naboskabet så kan der godt opstå problemer.
Avatar billede Tjoes Nybegynder
12. december 2010 - 17:04 #5
hmm.. ja, tror egentlig problemet er løst.. eller... måske hvert fald blevet bedre.

Bruger Googles nye public DNS. Det virker faktisk meget bedre, end min udbyders. Så vil lige give det et par dage og se om det bare er mig eller det rent faktisk har gjort den store forskel.

Men modtager gerne forslag til forbedringer. Ellers kontakter jeg nok min udbyder for at høre deres mening, hvis det her fortsætter.

Så lader lige spørgsmålet stå åbent et par dage endnu, da jeg ikke synes jeg kan give point til nogen med den helt rigtige løsning ;)

mht. kanaler har jeg osse været igang med netstumbler og fundet en til dels ledig kanal. Bor i lejlighed så der er tryk på her med over AP'er i nærheden.. :(
Avatar billede Tjoes Nybegynder
12. december 2010 - 17:05 #6
edit: med over 20 AP'er i nærheden
Avatar billede Tjoes Nybegynder
14. december 2010 - 13:32 #7
nå... men det ser ikke ud til at bruge en anden DNS har hjulpet.

Så er åben for forslag.. HJÆLP
Avatar billede CRPSUPPORT Nybegynder
18. december 2010 - 11:20 #8
Kan selvfølgelig være at din provider har skruet hastigheden for højt op og dit kabel ikke kan "bære" det.

Derudover kan det også være routerne der er stået af.
Avatar billede Tjoes Nybegynder
21. december 2010 - 20:40 #9
hmmm.. nu har jeg bøvlet igenigenigen med computere og routere.

Min trådløse router er helt ny. Ved ikke med den jeg har fået udleveret, men tror ikke det er det der er problemet.

Tænker at jeg måske forventer for meget af en 20/2 mbit.

Hastigehden på nettet svinger utroligt meget. Til tider kan jeg slet ikke få "hul" igennem. Og det er uanset hvilken hjemmeside.

Nu i dag har jeg prøvet noget helt andet. Fandt tilfældigt på min udbyders hjemmeside en vejledning der siger jeg skal ændre min routers LAN-IP til 192.168.99.1 og sætte DHCP server til området 192.168.99.20 - 40

Det har jeg hermed gjort og slået DHCP til igen i den trådløse router. (efter at have forsøgt uden og sat computerne op manuelt med IP)

Så nu er jeg HELT tilbage i indstillingerne nøjagtigt efter bogen. Kan bare ikke forstå hvorfor jeg skal ændre routerens IP, da den vel selv fungerer som DHCP Client.. men hva.. så meget teknisk viden har jeg nu heller ikke. Så har nu troligt gjort som foreskrevet ;)

MEN et lille tillægsspørgsmål...

<bb>Hvad er bedst? Sætte både WAN og LAN i trådløs router til fast IP?
Eller kun det ene side eller den anden til DHCP? eller begge til DHCP???</b>

Indtil nu har jeg hele tiden haft WAN-IP sat til DHCP, da jeg er i tvivl om hvilken IP der skal stå her... men det kan jeg vel se, hvis jeg tilslutter direkte til kabelmodemet og ser hvilken IP jeg får tildelt?

ups.. må vist stoppe inden mine spørgsmål går i selvsving.. men jeg har bare så mange... :(
Avatar billede Tjoes Nybegynder
21. december 2010 - 20:46 #10
Lille ekstra info... når det er allerværst kan det tage op til ½ minut bare at logge ind i en trådløs router.. Det hænger sammen med når nettet osse er langsomt. Det burde da gå "vupti-vupti" til routeren uanset hvad?

(bruger kun kabel lige p.t. - trådløst må komme op igen senere.. 1 ting ad gangen)
Avatar billede Tjoes Nybegynder
26. december 2010 - 21:54 #11
nejj.. hvordan pokker lukker man det skide spørgsmål :( :(

Har totalt opgivet at få svar