Avatar billede APedersen Nybegynder
13. december 2010 - 12:04 Der er 7 kommentarer

Halogenspots gik ud

I køkkenet har vi 6 halogenspots i loftet. En dag blinkede de lidt hvorefter de 3 af dem gik ud. Siden har kun de 3 "raske" tændt når man tænder lyset i køkkenet. Alt andet lys og el i lejligheden virker perfekt. Har hørt fra en tidligere beboer at det muligvis er noget med en sikring? (og nej ikke den der har med alt lyset i lejligheden at gøre) Jeg har løsnet alle de 3 pærer der ikke duer og kigget op under loftet men jeg kan simpelthen ikke se noget som helst som jeg kan pille ved.
Nogen ideer til hvad jeg kan gøre eller hvad det kan skyldes?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2010 - 12:10 #1
Hvis det er 12V halogenspots, sidder de forbundet til en transformator. Disse går en gang imellem, og skal skiftes.

Sandsynligheden taler derfor at det er transformatoren til de 3 spots der er gået...
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2010 - 12:10 #2
der er typisk en transformer til - og den er færdig. Følg ledninger fra det ene spot - så kommer du til en lille kasse, og den skal skiftes.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2010 - 12:11 #3
slået med 14 sekunder...
Avatar billede APedersen Nybegynder
13. december 2010 - 13:53 #4
Alså når jeg løsner pæren og den hænger ud af loftet i sin ledning så kan jeg lige ved siden af hullet i loftet se en lille kasse ca. 3x7cm. Sådan en er der ved alle 3 pærer. Er det den i mener? Kan man selv gøre dette eller skal der prof hjælp til?
Den med en sikring der er gået holder ikke?
Og tak for svar iøvrigt!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2010 - 14:41 #5
Selvfølgelig kan det være en sikring - men det er rimelig usandsynligt at en sikring skulle gå, uden der er andet udstyr der ikke virker. Et komfur sidder på egen sikring, fordi det bruger meget strøm, men 3xhalogenspots..... - så skal man have en meget speciel grund til at sætte dem på sin egen sikring. Og de slukker/tænder (da de virkede) på samme kontakt som de 3 andre, ikke? - så er det ikke en sikring.

Det lyder som om du har fundet den rette boks, og ud fra størrelsen at dømme, er det en såkaldt elektronisk transformator, som netop er kendt for ikke at være så holdbar.

Rent lovmæssigt er vi på kanten af, hvad du selv må. Rent praktisk er det ikke særligt svært at skrue 2x220v ledninger, og Xx12v ledninger til halogenspots af, og sætte den ny på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2010 - 14:48 #6
http://www.beslagsbutiken.dk/da/Elektronisk-Transformer-12V-Halogen-20-60W.237?currency=DKK

http://www.beslagsbutiken.dk/da/Elektronisk-Transformer-12V-Halogen-35-105W.239?currency=DKK

http://scanlys.dk/product.asp?product=77

....de findes i utallige afskygninger.

Men HUSK - der er begyndt at dukke "halogenpærer" op, hvor man har sat dioder i i stedet. Disse kan elektroniske transformere IKKE li´ - de vil gå i stykker med tiden.

...Det samme gælder, hvis du har en lysdæmper sat på - her vil elektroniske transformere hurtigt brænde af, med mindre lysdæmperen er beregnet på elektroniske transformere.

Er et af ovenstående tilfældet, skal det være du mangler en jernkernetransformer

Du kan også finde udstyr, samt en masse rigtig godt læsestof om emnet på http://www.medialys.dk/pl/Transformer_108.aspx
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2010 - 14:53 #7
..Ved at læse på ovenstående link, kan jeg se det faktisk er almindeligt med klemrækkefordelere med indbyggede sikringer. Så det KAN stadig være en sikring fra den enkelte TRAFO.

Men du må jo finde ud af at komme til udstyret på en eller anden måde - det må jo helst ikke være utilgængeligt, da du i så fald står med en ulovlig installation. (ej lovligt permanent at skjule samlinger og enhder, der skal kunne skiftes).