Avatar billede stefmeister Nybegynder
20. december 2010 - 11:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

DAB-, internetradio og musikstreamer

Hej,

Jeg har i julegave fra mit arbejde fået en DAB radio/Internet radio mv. som blandt andet kan streame musik via en UPnP server. Det er meget lækkert at den kan det - men noget jeg synes kunne være lige tanden federe var, hvis man f.eks. kunne kontrollere musikken den spiller via en computer (eller mac).

Sådan at man selv bestemmer hvad den skal spille - måske nærmest fungere som en extender eller lign. hvor lyden bare gå trådløst fra computeren og til anlægget istedet for computerens højtaler. Eller bare kunne kontrollere hvad den skal spille.

Er der nogle der ved om det vil være muligt at få den til det. Eller om når den kan streame fra en server, om den KUN kan streame og ikke andet?

Måden jeg tænker det kunne "gøres" var at den altid streame et bestemt "nummer", men at det nummer blev defineret af hvad der blev spillet i f.eks. itunes :-)

Min gave er af mærket International Receiver Company og har modelnummeret IKR1224WT.

Mvh.
Steffen.
Avatar billede chalde Seniormester
20. december 2010 - 22:35 #1
Hvis den ikke har support for det (se manualen eller forhør dig hos producenten), er det med al sandsynlighed ikke muligt uden videre.
Hvorvidt det kan gøres med en mere kreativ måde skal jeg ikke kunne sige. Man kunne muligvis lave et script der kopierede det aktuelle nummer til den ressource afspilleren har adgang til.
Men det er sikkert en knap så dynamisk løsning, da du formentlig er nødsaget til at starte afspilleren manuelt, og om den fortsætter med det "samme" nummer, stopper eller crasher ved ændring er spørgsmålet.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
21. december 2010 - 09:51 #2
Umiddelbart har modellen ikke support for det - ser pt. ud til at den kun kan browse de filer man deler - synes bare det kunne være lidt nice hvis den kunne gøre det andet.

Ja det var noget i den dur jeg måske havde forestillet mig at man kunne gøre - noget med at den altid streamer et bestemt nummer, som så skifter alt efter hvad man hører på computeren.

Alternativt kunne det måske være muligt at sætte en local net-radio op og så feeder den linket til "radioen" som man selv kontrollere fra sin computer? Det har jeg dog ingen anelse om hvordan man evt. kunne gøre? :/
Avatar billede nyhuus Nybegynder
21. december 2010 - 19:05 #3
Nu er det dog længe siden jeg har rodet med det, men en gang kunne man bruge shoutcast til at lave sig en lille local netradio, det kan muligvis være man kan bruge det. uden jeg er sikker
Avatar billede stefmeister Nybegynder
21. december 2010 - 20:05 #4
Hvordan fungerer det med at bruge shoutcast? Broadcaster man så kun ud i sit lokal-netværk?
Avatar billede nyhuus Nybegynder
21. december 2010 - 20:54 #5
jeg kan faktisk ikke rigtig huske det. Men du kan sikkert google dig frem til noget :)
Avatar billede stefmeister Nybegynder
21. december 2010 - 21:20 #6
Jeg prøver at søge lidt videre så :-)
Avatar billede stefmeister Nybegynder
21. december 2010 - 22:06 #7
Fandt et nice program der hedder Nicecast der kan gøre præcis det jeg gerne ville - der er godt nok ca. 1 sek. forsinkelse på når jeg stopper musikken på computeren - men det overlever jeg nok.
Så er der trådløst musik hjemme hos mig - ikke dårligt :-)
Avatar billede stefmeister Nybegynder
21. december 2010 - 22:06 #8
Fandt selv løsningen.
Avatar billede chalde Seniormester
21. december 2010 - 22:45 #9
Lækkert, tror min radio får samme tur :)
Avatar billede stefmeister Nybegynder
21. december 2010 - 23:01 #10
Det fungerer super godt - så kan du roligt gøre :D
Avatar billede Mixala Nybegynder
16. marts 2011 - 12:27 #11
Fandt du nogensinde ud af, om det også virkede til Mac? Jeg har en MacBook med OS X version 10.5.8, og kunne godt tænke mig at finde en radio, der netop kunne bruges som trådløse højtalere til min computer. Og tænker at denne IKR1224WT vil være et godt og æstetisk bud, hvis samme funktion virker til Mac. Jeg har set at man kan downloade Nicacast via Macs hjemmeside, men er det det eneste, man behøver?
Desuden er jeg meget nysgerrig efter en vurdering af lydkvaliteten...
Avatar billede stefmeister Nybegynder
17. marts 2011 - 13:07 #12
Mixala

Ovenstående var til Mac.. jeg har også 10.5.8 og det fungerer bare super godt. Det eneste du skal bruge er Nicecast og så et trådløst lokal netværk derhjemme (men hvis du har internet og macbook har du jo nok allerede dette).

Så er det bare at oprette din radiostation på Nicecast, gå ind på hjemmesiden hvor radioen henter sine kanaler fra og tilføje sin ejen lokale ip; så spiller det :D
Avatar billede Mixala Nybegynder
17. marts 2011 - 13:32 #13
Tusind tak for hjælpen. Så skal jeg da straks ud og anskaffe mig sådan en. Men hvordan vil du vurdere lydkvaliteten på selve radioen? (undskyld at jeg overtager din tråd :)
Avatar billede stefmeister Nybegynder
17. marts 2011 - 17:26 #14
Hmm.. nu bruger jeg jo ikke selve radioen til andet end at kører lyden videre. Jeg har tilsluttet radioen min forstærker og højtalere; så hos mig er lyden perfekt :-)