Avatar billede ladyhawk Nybegynder
27. december 2010 - 04:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Partitioner i Vista

Hej med jer.

Jeg har en Acer stationær PC med Vista på. Der er en fysisk harddisk med to partitioner på.

Det eneste jeg skal bruge PC'en til er musik og billeder. PC'en er sluttet til mit TV.

Jeg har via Vistas funktion forsøgt at dele partitionerne, men har kun muligheden at frigøre plads til nye drev, og har dermed oprettet et drev til billeder.

D drevet er nu tomt med 72 gig på, og den plads vil jeg gerne tilføje til C drevet. Kan det lade sig gøre uden at skulle formaterer PC'en igen, således at det der allerede ligger på C drevet ikke bliver slettet?

På forhånd mange tak :o)
27. december 2010 - 06:54 #1
D: drevet skal være helt 'væk' - dvs. "Slet Partion" funktionen i Diskhåndteringen.
Derefter kan du "udvide" C: ude over denne nu ledige tidligere D: område...

Men jeg vil stadig anbefale at lade dine egne DATA, Dokumenter, foto, billeder, lyde, musik, video, ... ligge på D: og lade C: være til systemet + instalerede programmer ...

PS: Hvorfor ønsker du af udvide C: ?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2010 - 07:57 #2
Helt enig i dette:
"Men jeg vil stadig anbefale at lade dine egne DATA, Dokumenter, foto, billeder, lyde, musik, video, ... ligge på D: og lade C: være til systemet + instalerede programmer ..."
Hvis dit styresystrem går ned vil dine data være intakte selv efter en formatering af c drevet.
Avatar billede ladyhawk Nybegynder
27. december 2010 - 11:01 #3
Jeg vil udvide C for at få plads til mere musik. Vi vil ligge vores CD'ere ind på PC'en, for at have en nemmere tilgang til disse.

Jeg har oprettet et B drev hvor billederne ligger.

Der ligger ikke andet en musik og billeder på PC'en og der er ikke installeret andre programmer end de der følger med når Vista installeres. Der ligger naturligvis et antivirus program også.

Når I skriver at I vil lade det ligge på D, er det fordi? Hvis PC'en går ned vil jeg alligevel ikke have tilgang til D når det er en fysisk harddisk?

Jeg syntes ikke jeg har set den mulighed for at øge hukommelsen på C, kun muligheden for at frigøre plads, via Diskhåndtering.
27. december 2010 - 11:55 #4
Er der nogen speciel grund til at du vil have det hele blandet sammen ?

"Men jeg vil stadig anbefale at lade dine egne DATA, Dokumenter, foto, billeder, lyde, musik, video, ... ligge på D: og lade C: være til systemet + instalerede programmer ..."
Hvis dit styresystrem går ned vil dine data være intakte selv efter en formatering af c drevet ...

... hvis du af eller anden årsag vil/skal geninstall dit styresystem, vil det ikke gå ud over dine egne data...

Eks.: På en bil er motor / styresystem (typisk) foran og din egen bagage / data bagi ...
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2010 - 11:58 #5
Hvorfor ikke købe en extern harddisk til at opbevare alt denne musik?? Man får jo dem neæsten smidt i nakken nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2010 - 11:58 #6
neæsten =næsten
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2010 - 12:14 #7
Mener ikke du kan tilføje mere plads på dit c drev hvis du først har taget den på et tidspunkt med de værktøjer der findes i Windows (ret mig hvis jeg tager fejl).
Skal du udføre dette skal du bruge en harddisk manager som jeg umiddelbart kan se det.
27. december 2010 - 12:16 #8
Psssssst: Det kan Vista + WIN7 godt via Diskhåndteringen. Se #1 ...
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2010 - 12:24 #9
Tak Karise den overså jeg lige.
Kender ikke så meget til disse to systemer da jeg selv arbejder i XP.
Avatar billede ladyhawk Nybegynder
27. december 2010 - 15:05 #10
Så er det vel bare at frigøre plads på C og tilføje dette til D?

Der er jo heller ikke nogen der siger at musikken SKAL ligge på C.

Jeg tror det er en skade fra gamle dage, da der kun var et drev!

Jeg leger lige lidt med tingene, og vender tilbage :o)
Avatar billede ladyhawk Nybegynder
10. januar 2011 - 21:00 #11
Godt - Det kan godt lade sig gøre Tak for det.

Nogen pointuddeling?
10. januar 2011 - 21:24 #12
Ping...
(Dette er så et [svar]...)

Så er det jo let at oprette BackUp af dine EGEN DATA, som musik og billeder. Bare hele D: drevet !!!
10. januar 2011 - 21:24 #13
Ping [2] ...
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2011 - 16:08 #14
Du fulgte jo det du spurgte om, som karise Larry hjalp med, så ingen point til mig.