Avatar billede smalbro Nybegynder
27. december 2010 - 13:15 Der er 2 kommentarer

Yderligere hjælp til Panasonic SC-HT540 forstærker

Hej ekspert

Den anden dag skrev jeg et spørgsmål om hvilken forstærker jeg kunne bruge til mit nye-gamle Panasonic sorround anlæg med 5.1 kanaler. Jeg fik et yderst professionelt svar, men nu skal jeg lige have de sidste brikker på plads.

Anlæget har:
2x rear speaker(R & L)
2x front speaker(R & L)
1x center speaker
1x subwoofer

..Med almindelig højtaler kabel.

jeg har så fundet en ældre forstærker der ser sådan ud på bagsiden:
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=107421.jpg

Jeg kan sagten se hvordan jeg får alle de forskellige højtalere sat til, men hvor kan subwooferen hugges i henne?
Der er jo godtnok to "center speaker I og II" men skal jeg så sætte den i der?

-vh Smalbro
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2010 - 14:59 #1
Hej igen.
Ja da den er passiv er du nødt til at sætte den til en alm højttaler udgang. Havde din sub været aktiv (indbygget forstærkning) skulle du have momnteret den til den sub udgang der er bagpå forstærkeren.
Det bedste er selvfølgelig du finder en forstærker der har højttalerudgang til sub, men du kan godt montere den til center. Center højttaleren kører dog primært dialog (snak), og om der kommer nok bass ud der kan jeg ikke lige vurdere, da jeg ikke selv har sådan et surround anlæg (har kun hifi anlæg).
Kan tænkes at de forskellige kanaler kører med forskallige frekvens områder.
Vi håber der kommer en forbi der har prøvet løsningen som du beskriver her.
Avatar billede smalbro Nybegynder
27. december 2010 - 15:05 #2
mange tak igen. Jeg venter lige lidt med at lukke den i tilfælde af at der, som du selv siger, kommer en forbi som har prøvet det :-)