Avatar billede svedearm Nybegynder
02. januar 2011 - 00:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lydisolering af loft i lejlighed

Jeg har en overbo der laver meget trinlyd, dvs. hans børn tramper hårdt når de går rundt deroppe hvilket ville være rart at slippe for.

Er der nogen herinde der kan komme med en løsning de selv har erfaring med som er så billig og så nem som mulig... er ikke den store håndværker og kan ikke bruge for mange penge på det.

Jeg har læst mig på google til at man måske kan bruge noget der hedder lydgips, men jeg synes ikke jeg kan finde nogen der har en hjemmeside der sælger det. Kan i det?
Avatar billede kgkg Nybegynder
02. januar 2011 - 00:45 #1
Åhhh. Jeg ved hvad du mener, jeg har selv besluttet mig for at jeg aldrig mere skal have nogen boende over mig mere...

Jeg har ikke nogen henvisning til hvor du kan købe materialer, men er det en eje eller leje lejlighed som du bor i?

Har du talt med dem oven på?

Prøv at ringe til dem her. De må vide hvor og hvilke materialer som du skal bruge:

http://www.bolius.dk/alt-om/indeklima/artikel/stoejgener-i-boligen/

Der er også en artikel om hvordan man støjdæmper. Det jeg hæftede mig mest ved, var at hvis det er støj fra loftet (en overbo) så skal du ikke monterer din støjdæmpning direkte i dit loft, men se artiklen....

Det står i den grå boks på siden her:

http://www.bolius.dk/alt-om/indeklima/artikel/daemp-stoej-i-din-bolig/

Jeg aner ikke om de koster penge for deres råd, men det finder du jo ud af...
Avatar billede webweaver Praktikant
02. januar 2011 - 00:55 #2
Normale gipsplader er generelt super lyddæmpende, og bruges mange steder hvor dette er nødvendigt. 2 - 3 lag gør underværker. Hvordan det fungerer på loft, ved jeg dog ikke. Det er jo ikke så meget lyd som skal dæmpes, men direkte vibrationer fra trampene børn ovenover. Så tror ikke gips plader dæmper noget i dette tilfælde, medmindre de bliver forsinket og ikke sidder direkte på det andet loft.

Vil nok råde dig til at ringe til en fagmand for at forhøre dig lidt nærmere om netop din situation.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2011 - 09:58 #3
At fjerne trinlyd gør man bedst oppe fra overbo's lejlighed, men da denne løsning ikke er mulig, må det gøres nede ved dit loft.
Direkte trinlyde oppefra skal minimeres ved at lave et dæmpeloft der har så lidt kontakt med overloftet som muligt. Man kan blive nødt til at lave nogle stropper der holder loftet, så det ikke kommer til at bøje ned, men jo flere man laver jo mere lydforplantning fra overbo. Gips er et godt lyddødt materiale og to lag skulle kunne gøre det. Om afstanden fra ny konstruktion er 1 cm eller 10 cm betyder ikke så meget.
Dette kan dog kun gøres hvis du har højde nok i rummet.
Mener kravet er 2,30 m for alm boligbyggeri og 2.50 for offentligt.
Men er det en lejebolig kan det jo ikke være dit problem.
Er der ingen andre i boligen der har problemer må det løses i samarbejde med boligselskab.
Avatar billede svedearm Nybegynder
02. januar 2011 - 11:08 #4
Hmm så almindelige gipsplader opsat med mindst 1 cm imellem hver i en slags simpelt ophæng kan måske hjælpe? Det lyder som en billig løsning og rimelig nem at udføre, det med en fagmand lyder rigtigt fornuftigt, men koster nok en masse penge. Dog jeg tror jeg giver nogle et opkald imorgen.
I alle tilfælde synes jeg det er en god evne at kunne lydisolere hvor man bor, da jeg tit synes der er noget støj fra andre mennesker.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2011 - 11:39 #5
De to lag skal skues sammen på en konstruktion forakallet pr 30 cm, så det passer til pladerne. Det billigste ophæng vil være at bruge skillerumslægter 38x57 mm (kan også bruge stål der koster kassen), og udfylde dette med 50 mm isolering.
Lægtekonstruktionen skal så have en afstand fra det gamle loft på mindst 10 mm, og må ikke røre loftet mere end på de punkter, hvor du er nødt til at støtte konstruktionen med opstropning. Kør denne forskalling på tværs af den eksisterende konstruktion, så du kan stroppe i denne.Du kan evt bruge små sømvinkler Eludtag der sidder i loftet skal flyttes ned så det kommer i den nye konstruktion, og her skal du have hjælp fra en elektrikker. Pladernes samlinger skal du forskyde så du ikke får gennemgående samlinger. På slutlaget skal du fase endekanterne af pladerne så du kan udspartle disse. Alle samlinger skal du have armeret med special tape,og det købes der hvor du køber spartelmassen. Få råd i butikken (eller en maler) til hvordan du udfører opgaven.
Har selv været denne proces igennem for 2 år siden, og du skal regne med at du skal spartle de langsgående kanter mindst 3 gange før du er færdig.
Tips: Brug en stærk lyskilde og sæt den til at lyse parallelt med pladerne, for at se hvor du mangler spartel. Snyder du med spartelarbejdet, bliver det afsløret på det værste når du laver færdigbehandlingen.
Held og lykke.