Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 11:46 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

ekstern harddisk fejl - formater drev før det kan bruges

hej.

har en ekstern harddisk som jeg har en hel masse ting liggende på. har så haft den over i en anden computer og derefter over i min bærbar igen, nu skriver den at harddisken skal formateres inden den kan bruges? den har gjort det engang før men der formaterede jeg den bare.
men er der ikke noget man kan gøre, for at åbne den eller redde nogle af tingene på den

hilsen lars
Avatar billede Selas Nybegynder
03. januar 2011 - 12:36 #1
Har du haft taget den fra mens der var skrivning til disken?

Er disken synlig i denne computer?
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2011 - 13:04 #2
Jeg er næsten 100% overbevist om, at du har mistet partitions tabelen.
Denne kan genskabes med Testdisk 6.11.3

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Avatar billede Selas Nybegynder
03. januar 2011 - 13:31 #3
Enig haverslev, men kan man bruge det program hvis disken ikke er synlig i denne computer? :)
Avatar billede haverslev Novice
03. januar 2011 - 13:51 #4
Ja det skulle den kunne, du booter op på disken og den analysere for diske - uanset om de er synlige i "denne computer" eller "Diskhåndtering", da du ikke er/kører i Windows mode.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 20:31 #5
prøvede at køre det der testkdisk, men kom kun til "Quick Search for partitions" hvor efter jeg ville se en liste med filerne, men det kunne jeg ikke den kom op med noget " at filerne muligvis var beskadiget." stod så at man kunne køre en mere detaljieret search men hjalp ikke noget, så nu er jeg ved sidste step, hvor den skal "write og save" det men ved ikke om jeg bare skal prøve at gøre det
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 20:35 #6
ja jeg kan godt se den på computeren men kan ikke se hvor meget den er på eller noget står bare som et ikon og når jeg så klikker så kommer den bare op med at den skal formateres, hev den ud at den anden com da den var slukket i S3 (hybrid) tilstand
Avatar billede Selas Nybegynder
03. januar 2011 - 20:41 #7
Prøv at køre en chkdisk, det som er indbygget i windows under disken egenskaber.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 21:28 #8
kunne den ikke, den skrev at det var fordi den ikke kunne få adgang til disken
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 21:31 #9
kan man gøre noget i fejlsikret tilstand, eller skulle jeg prøve at færdigøre det det testdisk?
Avatar billede Selas Nybegynder
03. januar 2011 - 21:34 #10
har du mulighed for at pille den ud af boksen den er i? Hvis der er garanti på brydes denne.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 21:38 #11
ja det kunne jeg godt, hvad kan man så gøre med det?
Avatar billede Selas Nybegynder
03. januar 2011 - 21:41 #12
Jeg har erfaring med at defekt chip i boksen kan lave samme problem, og så vil disse programmer måske virke bedre med den igennem en "rigtig" controller i computeren. :)
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 21:44 #13
kan den da bare sættes direkte til når den er pillet ud ? og sidder der en chip før harddisken inde i boksen :)
Avatar billede Selas Nybegynder
03. januar 2011 - 21:48 #14
Ja og ja, det er bare en normal hdd der sidder på en controller inde i boksen. ;)
Og så er der en "omformer" fra controlleren til usb.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 21:50 #15
okay det prøver jeg lige så, jeg vender tilbage når det er afprøvet
Avatar billede haverslev Novice
04. januar 2011 - 08:37 #16
Hvad siger den i Testdisk, når du kører en "Analyse" under punktet:
Current partition table status
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2011 - 22:16 #17
Det virkede at skille den ad - sætte den over i den anden computer - køre scandisk - og så sætte chippen i igen og samle den :) mange tak for hjælpen

send svar :)
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2011 - 11:26 #18
send svar :)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2011 - 22:09 #19
lukket
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2011 - 22:09 #20
i
Avatar billede Selas Nybegynder
12. februar 2011 - 22:19 #21
Ahr fik ik emails fra eksperten lige pludselig fra denne tråd, oh well..