Avatar billede Distant Nybegynder
03. januar 2011 - 12:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Installation af XP på gammel bærbar uden brug af usb, cd rom og ekstern ???

Hej hos Eksperten

Håber nogen kan hjælpe med mit problem som er følgende.
Har 1 meget gammel bærbar - packard bell easynote W3422 D, den kan ikke boot på usb og cd rom drev virker ikke, den genkender heller ikke en hdd i bios når jeg tilslutter ekstern.
Jeg har alle versioner af windows siden 3.11 originalt liggende så det er ikke hjælp til at bryde noget overhovedet.

Jeg har ligenu installeret windows 7 som ikke kører helt godt, xp kørte noget bedre, men vi havde nogle driver problemer som windows 7 løste.
Jeg installerede windows 7 ved at lave en iso og mount vha power iso.
Efter at ha installeret windows 7, kan jeg ikke bruge en XP iso og starte installationen derigennem, gætter på det er fordi den checker versions nummer et sted i registrerings databasen ?

Jeg har 2 muligheder tror jeg, måske andre som jeg håber i kan supplere med eller hjælpe med de 2 muligheder jeg tror jeg har.

Mulighed 1. Installation vha. xp iso fil, tror det er muligt at ændre versions nummeret i registrerings databasen og måske derigennem starte installationen, da det er clean install og ikke upgrade burde det jo være muligt for den at køre derfra ?
Ved bare ikke hvilken information jeg skal ændre og til evt. hvad ?

Mulighed 2. Installation over netværk mener det hedder PXE.
Har set at den loader mit lan kort og leder efter en dhcp osv.
Nogen der ved hvordan jeg evt. så kører installationen fra min anden computer og kan det gøres vha. iso eller cd-rom eller skal der gøres noget andet specielt ?
Er ikke så god til engelsk så har ikke fundet noget ordentligt på dansk.
Har en router med 4 lan porte - ved ikke om begge 2 pc skal være connected via lan eller bare den omtalte bærbar kan nøjes med det ?

Håber nogen kan hjælpe!
Super 2011 til alle derude
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 13:45 #1
Prøv at se om du kan bruge denne vejledning:
http://helgec.dk/usb-install.html
Avatar billede Distant Nybegynder
03. januar 2011 - 15:13 #2
Virker ikke men tak for et godt forslag
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 15:35 #3
Da jeg nu er bragt på bane, så har jeg indlæg i adskillige tråde til løsning af netop dit problem, gå ind på min profil ca. 5-6 tilbage og her vil du finde løsningen
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 15:50 #4
En ting der lige skal tages højde for. Nå der nu ligger win7 på computeren, er det sandsynligt, at AHCI er sat til i bios. Så kan Xp ikke installeres. Bios skal stå som "Sata mode". Anførselstegn fordi, det er forskellig fra bundkort til bundkort, hvad det precist kaldes.
Avatar billede Distant Nybegynder
03. januar 2011 - 22:34 #5
Der er ikke mulighed for usb boot i bios som beskrevet i problemstillingen. Har dog alligevel prøvet forskellige guides i at oprette usb nøgle som boot drev osv. både som du beskriver helgec men osse andre og dette virker ikke.

Mine eneste muligheder er:
Installation vha netværk netboot osse kaldet pxe
Eller at kunne force en xp install fra den iso jeg oprettede på min anden computer.

Har læst næsten alt omkring dette problem med ikke at kunne starte en ældre installation i en nyere windows og det eneste det umiddelbart ser ud somom jeg kan gøre er at skaffe et eksternt drev at smide min xp skive i.
Har ikke i sinde at smide 500 ++ kr efter et drev til en computer som knap er det samme værd og udelukkende skal bruges som medie afspiller, måske senere hend en linux server til diverse.

Ellers skal jeg finde ud af hvor windows installationen (fra iso) undersøger versions nummeret og derefter smider den error msg ud som nægter installation og ændre den information.
Er 110% sikker på det ville kunne gøre det spørgsmålet er bare hvor skal dataen ændres og til hvad. Hvis nogen evt kan sende mig en kopi af deres registrerings database bare delene med windows version osv fra en 98 eller 2000 kan det være jeg ved at kopiere de versions numre over i kan snyde den til at force en installation.

Håber nogen kan hjælpe med min ide med reg edit eller hjælpe mig med en netboot installation.
Avatar billede Distant Nybegynder
03. januar 2011 - 22:35 #6
min bios er så simpel at der er ingen mulighed for at skifte
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 22:44 #7
Min reg. er win7 pro, så den går ikke.
Kan du heller ikke vælge ved boot, ved at trykke på F11 eller F12?
Eller måske låne et DVD drev fra en anden PC.
Dit store problem med en Iso er åbenbart, som du skriver, at en ældre version ikke kan installere på en nyere. men om, og hvordan det kan omgås, har du vist selv mere forstand på end jeg.
Avatar billede Distant Nybegynder
03. januar 2011 - 23:14 #8
Jeg kan godt komme ind i bios men der kan udelukkende ændres ved størrelse på integrated gfx ram, boot sequence og et par andre ligegyldige ting.
Eneste andre options jeg har udover at gå ind i bios inden den booter hdd op er at vælge netboot PXE.
Da det er en bærbar kan jeg ikke lige tilslutte et drev fra en stationær desværre.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 23:20 #9
Boot sequense, men det er jo der man vælger USB, hvis det ellers er muligt. Med F11-F12 går man ikke i bios, men får mulighed for at vælge, hvis USB sticken sidder i. Men måske er bundkortet så gammelt, at der slet ikke kan vælges USB som 1.ste boot?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2011 - 07:45 #10
Er der diskettedrev i dyret - Er der et styresystem på computeren nu, hvis ja hvilket.
Fremgangsmåden, kort beskrevet er som følger - der skal være 2 partitioner på disken, dine installationsfiler skal ligge på partitition no. 2
partition no. 1 skal formateres med parametret /s dette bevirker at du kan boote uden operativsystem
Efter boot skifter du til partition no. 2 og starter installationen med kommandoen
winnt.exe
opdeling / formatering af disken kan du evt. foretage fra en anden computer, det samme gælder overførsel af filer
Avatar billede Distant Nybegynder
04. januar 2011 - 20:44 #11
som beskrevet i min første beskrivelse står der osse der ikke er mulighed for usb boot, det findes ikke på det gamle skidt :) f11 - f12 er kun pxe boot - netværk
Avatar billede Distant Nybegynder
04. januar 2011 - 20:49 #12
Tak Helgec det lyder som en mulig løsning, men nej der er intet diskette drev.
Der er windows 7 på, ved ikke om det ville være muligt som du beskriver at boote på en anden partition, men jeg kan da sagtens forestille mig et par muligheder eller at du har en beskrivelse jeg kan følge ?
Men det kunne måske være muligt at lave en ændring i den måde den booter på så den eksempelvis booter i en prompt eller en af de famøse bootdisks som indeholder de fleste funktioner jeg skal bruge også derigennem køre install fra partition 2 som du beskriver.
Men kom endelig med nogle forslag er ikke helt sikker på fremgangsmåden eller løsning men det er jeg sikker på du ved :)
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2011 - 21:00 #13
Hvis du ikke har diskettedrev kan du heller ikke installere over netværk - Du skal lave de operationer jeg har beskrevet ovenover og de skal laves fra DOS - filsystemet fra Windows 7 genkendes ikke af XP installationen
Avatar billede Distant Nybegynder
04. januar 2011 - 21:07 #14
hvordan skal jeg formatere partition 1, hvor jeg går ud fra vi er enige om jeg kører nuværende os fra ?
tænkte osse på at det evt kunne være muligt at køre installation af et andet styresystem end windows fra windows, eks os x eller ubuntu også efter install køre min xp installation fra dette os for derved at komme forbi med problemet med ikke at kunne boote på noget eksternt medie?
Avatar billede Distant Nybegynder
04. januar 2011 - 21:08 #15
eller evt sætte et dual boot system op også fra det andet os køre en xp installation ?
bare nogle ideer
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2011 - 21:51 #16
For den uigenkaldelige sidste gang kommer guiden nok engang - download og brænd http://helgec.dk/unik.iso skal brændes som et bootimage
Tag harddisken ud af din problem computer og sæt den i en computer med cd-drev
boot op på den skive du brændte og fra dos skal du slette nuværende partitioner
Opret en primær partition på hele disken minus 1 Gb
Opret extendet partition og logisk drev på den sidste Gb.
Formater primær partition med kommandoen - format c: /s
Formater logisk drev
Kopier mappen i386 fra din XP skive over på det logiske drev
Sæt disken tilbage i din problem computer
Start computeren og nu får du en c:\> prompt
Naviger til dine Windowsfiler med en kommando a.la
cd d:\i386
Start installationen med kommandoen " winnt.exe " muligvis "winnt32.exe"
Vælg at installere på c:
BEMÆRK !! alt skal udføres fra DOS
For ikke at forvirre dig unødigt har jeg ikke omtalt "smartdrv.exe" du har sikker allerede brugt så meget tid at 2 timer extra til installation ikke betyder så meget
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2011 - 17:38 #17
Distant
Hvorfor pokker giver du ikke respons, når du ulejliger andre brugere?
Avatar billede Distant Nybegynder
10. januar 2011 - 09:31 #18
Tjaa der kunne jo være en god grund!!!!
Du kunne jo starte med at skrive noget høfligt istedet for med det samme at gå udfra det er ligegyldighed og andet!!!!!!!!

Nu er det sådan at min anden bærbare som jeg prøvede at følge helges guide med, hmm hvad skal jeg sige men den brød sig ikke om planen dvs. jeg står nu med 2 bærbare der ikke virker som de skal.
Har købt ny igår og nej jeg gad ikke gå herind som det første og skrive da jeg kom hjem kl 22.

Det der er sket er:
Harddisk sad ret godt fast i den bærbar jeg skulle ha den anden over i.
Indgangen knækkede ikke men den blev beskadiget i en grad der gør at den ikke kan få forbindelse til nogen af de 2 hardiske.
Løsning:
Jeg tar og flytter den fra den "defekte" over i den "bedre" hvor der er cd rom drev.
Tusind tak for alles hjælp, satser på at det virker her en af dagene når jeg gider, men nu med ny bærbar tror jeg godt der kan gå noget tid.
Helge er du sød at oprette et svar som jeg så vil godkende.
Har testet iso og bootet osv alt virker fint har bare ikke prøvet på den gamle testede bare på den nye da den alligevel skulle have clean install.

Igen tusind tak
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2011 - 13:19 #19
Ok men jeg har erfaring med, at det her på Eksperten, nogle gange, hjælper at "prikke" lidt til en bruger, som efter 4 dage ikke har give respons. Det finder jeg ikke er uhøfligt, for det er faktisk frustrerende, som det ofte sker, at bruge sin tid på noget, som bare løber ud i sandet.
Avatar billede Distant Nybegynder
12. januar 2011 - 09:05 #20
Helge du har stadig ikke oprettet noget svar ?

Oldgammel jeg synes faktisk det er ret uhøfligt når du skriver:
Hvorfor pokker giver du ikke respons, når du ulejliger andre brugere.

1. du er forudindtaget
2. dit sprog er ikke det mest pæne
3. du mener jeg misbruger en service ved at udtrykke jeg ulejliger andre.

Måske var det dig kunne starte med at spørge på en anden måde istedet for at være så forudindtaget.
Som jeg siger at der kunne være en grund.

Istedet for at sige at ok du tager fejl, bortfarklarer du det, ved at sige du "prikker" det der er ikke at prikke eller spørge eller føle, det der er forudindtagethed.
du forholder dig mere til din egen frustration istedet for den fejl som du rent faktisk har begået.
du undskylder ikke på noget tidspunkt.
som terapeut kunne jeg skrive flere a4 sider mere.

Men jo jeg finder dig højst uhøflig og ubehagelig i den fremtræden og vil godt bede mig frabedt dårlige undskyldninger, bortforklaringer og din forudindtagethed.
Ikke alle mennesker er ens, ikke derude og ikke herinde.

dette skriver jeg ikke for at pege fingre af dig, men ganske simpelthen fordi jeg vil ikke finde mig i at blive uretfærdigt behandlet også er det vigtigt at melde ud og sige fra overfor andres opførsel.
det er faktisk mest for min egen skyld :)

Ha en god dag
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2011 - 09:44 #21
Jeg samler ikke point