Avatar billede JeanJensendk Juniormester
04. januar 2011 - 08:55 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Overføre video fra bånd til PC

Hejsa.

Jeg har et Canon MVX20i videokamera som optager på bånd. Hvordan får jeg overført en optagelse fra båndet til min PC?

Jeg har udelukkende et USB-kabel og ikke det DV (IEEE1394) kabel som manualen foreskriver...

\ Jean
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2011 - 09:13 #1
Der følger ikke overførselskabel med videokamera. Eller er det et usb som du skiver?
Er det sådan et du mener?
http://www.av-connection.dk/?ML=297
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
04. januar 2011 - 09:16 #2
Hej 220661

Mjaa, det er et mini-USB stik jeg har, hvilket der også er stik til på kameraet...

\ Jean
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2011 - 09:22 #3
Skal vi kigge efter en adapter til firewire, eller vil du overføre med usb, så vi skal finde en adapter til dette?
Har du program som du kan installere til at overføre med?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2011 - 09:24 #4
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
04. januar 2011 - 09:27 #5
Hvis det er muligt at overføre med mit eksisterende USBstik, vil det være at foretrække - det passer jo til det stik, som kameraet har...
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2011 - 09:35 #6
Er din pc med usb 2,0 er overførselshastigheden jo også højere end med Firewire hvis det er type A du har. Så det skulle ikke være et problem.
Din ledning er så usb mini han i begge ender?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2011 - 09:37 #7
Det er et alm usb kabel du har ikke? Kiggede lige overskriften i gennem
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2011 - 12:08 #8
Kig her:

http://www.ehow.com/how_2005441_camcorder-pc-usb.html

Men vær forsigtig. USB og Firewire-stik og kabler ligner hinanden, og du kan ødelægge porte eller kabler, hvis du forsøger at forbinde dem til det forkerte stik.
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
04. januar 2011 - 12:56 #9
Jeg har ingen problemer med - via USB-stikket, at få adgang til kameraets SD-kort, men det er videobåndet jeg vil have adgang til...
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2011 - 13:18 #10
Brugsanvisningen til dit kamera siger ikke noget om videooverførsel via USB, kun via Firewire. Tilsyneladende kan kun billeder fra SD-kortet overføres via USB.

Så du må nok ud og anskaffe et Firewire-kabel. Windows Movie Maker kan bruges til at overføre video.

Læs i brugsanvisningen side 92 og 134.

http://files.canon-europe.com/files/soft24457/manual/MVX25i_MVX20i_CUG_EN.pdf
Avatar billede steen67_dk Juniormester
04. januar 2011 - 13:35 #11
Ikke for at blande mig, men er det ikke lige til?
USB kablet som fulgte med til videokameraet burde være lille i den ene ende (mini-USB), og almindeligt i den anden ende. Så put det lille stik i kameraet, og det store i computeren (men personligt syntes jeg det er langt nemmere med et Firewire-kabel .. DV (IEEE1394)kabel, da det "automatisere" en del af processen der er med USB-tilslutning).

Du kan også købe forskellige enheder som kan tilsluttes i mellem video kamera og pc.

Men derudover skal du have et program som kan hjælpe dig med overføreringen. Ofte følger der et program med videokameraet. Ellers tjek Canons hjemmeside under "download".

Ellers er et program som "Movie Maker" fra Microsoft et nemt program at bruge. Her skal du blot hente dine video optagelser ind i programmet ved, at trykke på en knap og finde dit kamera (som med alt andet hw du tilslutter). Programmet er nemt at bruge til redigering af videoerne. Kræver kun en smule læsning om emnet i hjælp eller via søgning efter dokumentation på nettet.

Programmet er en del af Win XP, men denne version duer ikke sammen med digitale optagelser. Kun til AVI. Men til Vista og Win 7 understøtter programmet digitale optagelser. Her skal du blot hente programmet fra Microsoft hjemmeside.

Her er et link til Win 7:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/features/movie-maker

Du kan bare google på "Movie Maker", så finder du mange svar og muligheder, hvis du er interesseret.

Der er dog også andre gratise løsninger. Du skal bare google på emnet.

Jeg har personligt også brug Nero, men bruger mest en Phillips Harddisk optager til at overføre mine optagelse via USB eller DV (IEEE1394)kabel. Først til harddisk i optageren, og derefter kopier jeg dem fra optageren over på en DVD.

Ps. Med Movie Makker til vista og et DV (IEEE1394)kabel gik det bare som en leg.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2011 - 13:50 #12
@steen67.

Du skriver:

"..men denne version duer ikke sammen med digitale optagelser. Kun til AVI".

AVI er digitale optagelser. Spørgerens Canon MVX20i optager på et Mini-DV-bånd i digitalt format. DV er et digitalt format, og WMM kan sagtens arbejde med de signaler.

http://en.wikipedia.org/wiki/DV

Problemet er tilsyneladende, at spørgerens kamera kun kan overføre video via Firewire. I det mindste står der ikke noget om videooverførsel via USB i manualen til kameraet, og forøvrigt er Firewire bedre til den slags.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2011 - 17:58 #13
@ JeanJensendk.

Jeg håber ikke, du er blevet alt for forvirret, men løsningen på dit problem er ret simpel. Du kan blive nødt til at købe et Firewire-kort, hvis din computer ikke har et Firewire-stik, men de er både billige og ret ukomplicerede at arbejde med.

Hvis der er noget, du ikke forstår, så kom bare frem med det.
Avatar billede steen67_dk Juniormester
05. januar 2011 - 12:38 #14
Til Milter

Ok, måske gik jeg lidt galt i byen med "AVI". Men jeg oplevede at Movie Maker til XP (2.0 tror jeg sidste version hed), godt kunne arbejde med HI 8 (tror jeg de hed)og DV-bånd (sidstnævnte er selvfølgelig også digital), men ikke med Mpeg 1 og 2. Det kunne versionen af Movie Maker i Vista.
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2011 - 13:36 #15
Til steen67.

Om WMM kan arbejde med en videofil eller ej afhænger mere af, hvilken codec den er komprimeret med. Se her:

http://support.microsoft.com/kb/308464

Men alt det her har slet ikke noget med spørgerens problem at gøre og medvirker kun til at gøre det hele mere uoverskueligt. Derfor reagerede jeg på dit indlæg #11 :-)
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
06. januar 2011 - 08:24 #16
Okay, jeg konkluderer at jeg ikke kan "nøjes" med et miniUSBstik, men der skal et Firewire kabel til.

Jeg har fundet en hjemmeside der sælger DV-IEEE1394 kabeler, men disse findes med forskellige antal poler og/eller 800 (?).

Hvilket skal jeg bruge? Jeg skal vel også ha' en adaptor idet jeg ikke har Firewire i min PC.

\ Jean
Avatar billede milter Ekspert
06. januar 2011 - 13:36 #17
#16.

Ja, du skal bruge en eler anden form for IEEE1394-enhed på din computer. Typen afhænger af din computer, så vi skal have navn og modelnummer på din computer.

Hvad angår kabeltypen, så behøver du ikke den nyeste Firewire-800 type, men det ville være dumt ikke at gøre det, da de er kompatible med den ældre og langsommere 400-hastighed. Se her:

http://computer.howstuffworks.com/firewire4.htm

Du bør gå efter typen med mulighed for at forsyne den tilkoblede enhed med strøm. Længden kan du selv bestemme ud fra dit behov.
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
08. januar 2011 - 18:47 #18
@ milter:

Jeg har en HP Compaq nx9420...
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2011 - 19:13 #19
Er det denne, og ser din ud akkurat som på billedet?

http://bizsupport1.austin.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c00711962/c00711962.pdf

Hvis det er nøjagtigt samme model, så HAR du IEEE1394, også kendt som Firewire.
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2011 - 19:15 #20
Og så glemte jeg lige lidt.

Find side 1-15 i vejledningen, som viser tilslutninger på venstre side.
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
08. januar 2011 - 20:36 #21
Jamen altså - er det ikke bare vidunderligt!

Så skal jeg altså bare ud og ha' fat i selve kablet?!?
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2011 - 23:07 #22
Det stemmer :-)

Plus at du skal til at lære Windows Movie Maker eller et andet videoredigeringsprogram at kende.
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
09. januar 2011 - 00:05 #23
Jo tak - det finder jeg sikkert ud af...

Tusinde tak for alle kommentarer!!!
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2011 - 00:18 #24
Velbekom og tak for point :-)