Avatar billede Renek Novice
04. januar 2011 - 19:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Brugen af indeksfunktion

Jeg har et spørgsmål vedrørende indeksfunktionen. Jeg har siddet og leget lidt med den men kan ikke helt finde ud af hvordan den fungerer.

Basalt skal jeg se hvornår 2 værdier krydser hinanden, f.eks.

kolonne 1, kolonne 2, Kolonne 3
100        500
200        400
300        299      "crossover"
400        200
500        300

HVordan pokker får jeg sat det op?
Avatar billede japping Nybegynder
04. januar 2011 - 20:04 #1
Indekspunktion er bare et opslag og har ikke noget at gøre med krydsning af værdier.

Jeg forstår hvad det er du er interesseret i, men løsning af opgaven afhænger af hvor kompleks en løsning du er interesseret i. Du kan f.eks. anvede en logisk sammenligning af værdier som f.eks.

Crossover er sand for linie "i" hvis:

B(i-1)<A(i-1) og B(i+1) > A(i+1)
ELLER
B(i-1)>A(i-1) og B(i+1) < A(i+1)

Så du kan anvende if-hvis sætninger til at løse opgaven.

En anden metode er at anvende mindste kvadraters metode, men det kræver mere indsigt og arbejde.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2011 - 06:22 #2
Med dine tal i A1:B5 kan du finde "crossover" (300) med denne matriksformel (ved indtatsning og senere redigering - hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter):

=INDEKS(A1:A5;SAMMENLIGN(SAND;A1:A5>=B1:B5;0))

eller hvis det er de 299 du vil finde, så:

=INDEKS(B1:B5;SAMMENLIGN(SAND;B1:B5<=A1:A5;0))

Hvis det er adressen for de 300 du vil finde, så denne matriksformel:

=ADRESSE(SAMMENLIGN(INDEKS(A1:A5;SAMMENLIGN(SAND;A1:A5>B1:B5;0));A1:A5;0);1)

Formlerne finder kun første instans af "crossover" i fald der er flere.
Avatar billede Renek Novice
05. januar 2011 - 13:55 #3
Tak for svar til Jer begge!

Jappings svar er det mest fordelagtige i forhold til hvad jeg skal bruge det til, så han får præmien.

Endnu engang tak!