Avatar billede frederikschack Nybegynder
06. januar 2011 - 11:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af større netværk til boligforening

Hej,

Jeg har ikke erfaring med opsætning af store netværk og håber derfor på at finde lidt hjælp her.

Det drejer sig om kabling af 5 blokke, med 28 lejligheder i hver, der ligger på lige linie med ca. 33 meters mellemrum og 56 meter mellem hvert centrum.

Formålet er højhastigheds Internet, det skal kunne levere IPTV, VOIP og håndtere tung P2P trafik.

Det skal være opsat så P2P trafikken ikke går mærkbart udover andre brugere.

Umiddelbart kan jeg forestille mig at jeg ikke kan nøjes med en Layer 2 switch? Men at jeg nok skal have fat i en layer 3 eller layer 4 switch?

Man kunne f.eks. have en sådanne i hver blok:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4381512

Jeg forestiller mig at kable med kategori 6 kabel, så man senere kan have fordel ud af at skifte til gigabit switches.

Jeg forestiller mig også at det smarteste er at få trukket en fiber til hver blok og dermed have 5 forbindelsespunkter, fremfor at skulle grave kabler mellem blokkene og kun have et forbindelsespunkt.

Det er ikke meningen at der skal være direkte net adgang mellem dem der kobler op på nettet, det er en ren Internet løsning.

Lyder ovenstående fornuftigt eller er der noget jeg har overset?
Avatar billede chalde Seniormester
06. januar 2011 - 12:08 #1
Personligt ville jeg nok hive fat i en virksomhed med erfaring inden for området, og som samtidig kan give support.
Evt. hiv fat i ISP'en for tilbud.

Andre ting der måske ville være en idé at have i baghovedet:
- Redundans (fjerne single point of failures)
- Kablingen til de enkelte lejligheder (køre med et kabel hele vejen i hver blok, eller et til hvert lejemål, sidstnævnte kan anbefales)
- POE (ikke sikkert det er så relevant)
- Logning (sporing af fejl/misbrug)
- Firewall (tja, det er nu altid rart)
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2011 - 12:12 #2
Grundlæggende lyder tingene fornuftige. Du har dog nok lidt galt fat i layer 2 Vs 3 problematikken.

En layer 3 switch giver dig ikke forøget hastighed som udgangspunkt, snare tvært imod. Det at switcen kan håndterer layer 3 giver dig mulighed for at indbygge finere filtrering mellem de forskellige switch porte og dermed langt bedre og sikre management af den enkelte switch og dennes porte.

Husk også at når du har en managed netwærk, så skal der jo være nogen der manager det, ellers kan det være lige meget
Avatar billede frederikschack Nybegynder
06. januar 2011 - 12:31 #3
Jeg havde forestillet mig at switchen skulle stå i kælderen og at der så skulle trækkes et kabel til hver lejlighed.

Så vidt jeg kan se, så er der ikke så meget plads og behov for redundans. Man kunne naturligvis lave en løsning hvor man har en load balanced dual wan router og to forskellige Internet forbindelsee ind i huset? Men vi kan godt tåle nogle kortvarige udfald.

M.h.t. layer 3, så er det for at kunne styre trafikken bedre, så f.eks. VOIP bliver opprioriteret, port 80 bliver opprioriteret og lignende og P2P trafik bliver nedprioriteret. Jeg har ikke meget indblik i det, men har læst at layer 2 primært er til stor intranet belastning og ikke så meget Internet.

Hvilket layer ville i anbefale til løsningen?
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. januar 2011 - 14:53 #4
Jeg ville kigge på prisen. Jeg mener faktisk at du kan få layer 2 switche med QoS der giver dig mulighed for at prioriterer (positivt eller negativt) f.eks VOIP.

Mht flere internet forbindelser, så husk at kontrollerer at de kommer fra forskellige udbydere, der har hver deres central, ellers kan nettet stadig lægges ned hvis en central eller en udbyder fejler
Avatar billede frederikschack Nybegynder
06. januar 2011 - 17:14 #5
Den switch jeg har fat i her er rigeligt billig, så det er ikke det der er problemet. Det eneste der kunne være problemet, det er hvis jeg i virkeligheden har brug for en layer 4 eller MLS?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
06. januar 2011 - 17:32 #6
Den Cisco router jeg har nævnt kan switche 13,1 mpps, men det skulle vel også være rigeligt til 28 boliger??
Avatar billede frederikschack Nybegynder
06. januar 2011 - 17:44 #7
Man kunne også vælge den her gigabit switch:
http://www.shg.dk/Netvaerk-Switch/Cisco-CSB-SG-300-52-52-PORT-GIGABIT-2233187.html

Så skal man ikke skifte ud til gigabit senere og den kan switche 77 mpps. Den har også RMON.
06. januar 2011 - 23:07 #8
Hej, jeg har projekteret og bygget sådan netværk i over 10 år. Hvis jeg var jer ville jeg kun investere i layer 2 switche, de kan grundlæggende klare de opgaver som der er i denne type netværk. Du kan evt. bruge en layer 3 switch i jeres backbone.

Med hensyn til opsætning af jeres switche, ville jeg sikre at al intern kommunikation IKKE kunne lade sig gøre. Det sikre at netværket ikke bliver lagt ned, samt at naboer ikke kan komme ind på hinandens computere hvis den personlige firewall ikke er indstillet korrekt.  (De fleste Layer 2 switche kan klare denne opgave).

Der er ligeledes sikret godt mod at virus ikke spredes internt på jeres netværk.

De fleste spil i dag kører også på eksterne servere, derfor er dette normalt heller ikke et problem.

Samt en masse andre fordele som giver stabilitet.

Hvis I opsætter jeres switche som jeg anbefaler her, er det ikke afgørende med den interne switch hastighed som du nævner.

Med hensyn til router valg, bør du ligge vejen forbi de Danske SmartShare produkter, som er målrettet boligforeninger, virksomheder osv. www.smartshare.dk

Med venlig hilsen
Martin Lohse
Avatar billede frederikschack Nybegynder
07. januar 2011 - 12:36 #9
Hej Martin,

Jeg er helt enig i at der ikke skal være kommunikation direkte mellem brugerne.

Men vil lige høre om du faktisk anbefaler at vi har en backbone, istedet for at få gravet en fiber ned til hver blok? Der skal jo alligevel graves, om det er netværk mellem blokkene eller fiber til hver af blokkene. Umiddelbart er jeg mest tilhænger af en fiber til hver blok, istedet for senere at skulle opgradere vores backbone.

Idéen med at købe en layer 3 switch var simpelthen at få bedre QoS til bl.a. IP-telefoni, særligt grundet applikationer som eMule og BitTorrent. Jeg tænker at et højt mpps også vil afhjælpe problemerne i forhold til fildeling, som jo sender og modtager ufatteligt mange pakker.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
07. januar 2011 - 18:18 #10
Smid et svar Martin :o)

Vi har fået et sindssvagt godt tilbud. 0 kr. for indlæggelse af fiber og opsætning af switches.

M.v.h.
Frederik
Avatar billede frederikschack Nybegynder
08. januar 2011 - 21:53 #11
Hej Martin,

Du må gerne smide et svar, så vi kan få lukket den her tråd :o)

m.v.h.
Frederik
09. januar 2011 - 15:06 #12
Hej Frederik,

Super, så er i kommet godt videre håber at jeres løsning bliver god.

mvh. Martin