Avatar billede mantichora Nybegynder
06. januar 2011 - 12:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan man vide hvor mange besøgende andre websider har?

En af sælgerne i mit firma har lige haft snakket med en kunde, som har beskyldt os for at lyve om besøgstal på en af vores hjemmesider.

Vi har opgivet besøgstallet til et gennemsnit på 22.000 unikke om måneden, men denne kunde påstår at have set på en side der hedder comscore.com, at vi i virkeligheden kun har 15.000.

Her bliver jeg forvirret. ALT hvad jeg ved om internettet fortæller mig, at det simpelthen ikke kan lade sig gøre. Vi bruger vores egne statistiksystemer, som jeg har skrevet selv, og de gennemtestet på alle leder og kanter. Der er ingen 3rd party tællere, som andre måske kunne få indblik i.

Kan vi roligt fortælle kunden at comScores tal er et upræcist og dårligt gæt, eller er der noget jeg ikke ved?
Avatar billede keysersoze Guru
06. januar 2011 - 12:37 #1
Først og fremmest kan opgørelse af antal besøg let være forskellige fra ét system til et andet på grund af forskel i måden at opgøre en besøgende på og hvad man registerer som en besøgende (bliver fx alle robotter frasorteret). Når det så er sagt så er det umuligt at opgøre antallet af besøg medmindre man har snablen direkte nede i websitet, fx loggen på IIS'en, Google Analytics eller som i dit tilfælde noget hjemmestrikket kode - men der findes værktøjer der kan komme med tilnærmelsesvis korrekte forslag, fx websiteoutlook (et site testet på dette site rammer tæt på 100% rigtigt i forhold til GA, mens det for et andet site jeg har rammer 10 gange over det reele tal).

Så - jeg kan ikke sige at jeres statistik er skæv men heller ikke at den er korrekt, men kan sige at i har de bedste muligheder for at opgive det mest korrekt tal.
Avatar billede mantichora Nybegynder
06. januar 2011 - 12:49 #2
Selvfølgelig ja, det kan være meget forskelligt. Det filter jeg har lavet til vores eget system filtrerer bots fra efter følgende user agents:

'Googlebot', 'Google Keyword Generator', '^Jakarta', 'Yahoo! Slurp', 'eurobot', 'goo.ne.jp', 'ia_archiver', 'MSNBot', 'OOZBOT', 'CentiverseBot', 'Yandex', 'HostHarvest', 'Jyxobot', 'Cynthia 1', 'Jigsaw', 'Octoswarm', 'Hurray/', 'CMSLinkValidator', 'Validator', '^Java', 'AdsBot', 'betaBot', 'Exabot/', 'DotBot/', 'msnbot', 'Baiduspider', 'heritrix', 'Ask Jeeves', 'facebookexternalhit', 'Zookabot', 'Twiceler', 'Sosospider', 'WebDataCentreBot', 'Plukkie', 'FAST Search Web Crawler', 'Linguee Bot', 'spbot/'

- Det er ikke perfekt, men jeg er ret sikker på det sorterer mindst 95% af bots fra.
Det nøjagtige tal jeg har for 6 måneder er på 141.808 unikke, altså 23.634 per måned, hvilket vi opgiver som 22.000 netop for at være "flinke" og på den sikre side.
Derfor er jeg helt sikker på at 15.000 er helt forkert.

Men du giver min lærdom ret i, at comScore ikke har nogen som helst måde at komme med et nøjagtigt resultat, som overtrumfer vores?
Avatar billede mantichora Nybegynder
06. januar 2011 - 13:12 #3
Forresten: Ja, jeg ved godt det ikke er så nemt som at dividere med 6, når det handler om unikke besøgende, på grund af gengangere. Det var en tanketorsk, at jeg skrev det på den måde - jeg glemte at jeg ikke regnede med besøg.
Tallet, når jeg tager det individuelt for hver måned i 6 måneder, lægger det sammen og dividerer med 6, bliver ca. 28.000. Endnu længere fra 15.000.
Avatar billede keysersoze Guru
06. januar 2011 - 13:40 #4
Det jeg kan give dig ret i at du har de klart bedste muligheder for at komme med det rigtige resultat - de kan kun gætte.

Hvis du tager et kig forbi amino.dk kan de formentlig komme med det hele lidt nærmere og ikke mindst måske forklare hvordan comscores kommer frem til de resultater de gør.
Avatar billede mantichora Nybegynder
06. januar 2011 - 13:53 #5
Tak, så skal jeg ikke til at revurdere hele min idé om, hvordan internettet fungerer ;)

Svar gerne.
Avatar billede keysersoze Guru
06. januar 2011 - 18:27 #6
svar :)

Men som sagt - prøv evt at søg lidt mere information på amino :)
Avatar billede keysersoze Guru
06. januar 2011 - 18:27 #7
hov - svar