Avatar billede fbjerg Nybegynder
08. januar 2011 - 09:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fladskærme - fordele og ulemper ved LED...

Fordele og ulemper ved LED TV.., det klassiske spørgsmål.., eftersom der er mange fordele ved LED (kontrast, strømforbrug, ingen kviksølv, vægt og tykkelse, ...) regner jeg med at vælge en LED skærm, men det er ikke uden tvivl / kompromis..
- En sælger mener at LED teknologien er mindre holdbar - at en LED skærm går hurtigere i stykker - er der hold i det / er der nogen der genkender det?
- Lyden.., den er bare bedre i LCD skærme, men hvad er jeres erfaring, findes der LED tv med ok lyd (så man ikke nødvendigvis behøver at tænde et lydanlæg for at se nyheder..)?

Konkret står mit valg mellem 40" tv der klarer sig godt i Tænk´s test: Sony 40" LCD-TV KDL40EX500, Sony 40" LED-TV KDL40EX710 og Samsung 40" LED-TV UE40C6005 (tv til 4000- 7000 kr)

Håber nogen har et bud eller har andre kommentarer...

Mvh og tak!

Ps.
T.o. de ti 40" der pt. klarer sig bedst på taenk.dk:
Samsung LE40C655
Samsung UE40C7705
Samsung UE40C6005
Sony KDL-40EX500
Samsung UE40C6705
Sony KDL-40EX700
Sony KDL-40NX800
Sony KDL-40HX800
Samsung LE40C535
Philips 40PFL7605H/12
Avatar billede vedikkeit Praktikant
08. januar 2011 - 10:13 #1
det er noget ævl sælgeren kommer med. kort sagt. den "gammeldags" løsning med kold katoderørs baggrundsbelysning vil holde kortere og blive svagere med tiden. Ledbelysning har ikke disse svagheder. desuden snakkker vi, for LEDs vedkommende, om 100.000 timers levetid og med 3 timers tv hver dag giver det 10 år, mon ikke du har skiftet dit fjernsyn til den tid?
se iøvrigt Flatpanels.dk forklaring om led fjernsyn: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1251713794
om du vælger det ene frem for det andet fjernsyn er et spørgsmål om smag og behov, og det kan kun du selv svare på. alle 3 er gode fjernsyn til prisen.
mine eneste anbefalinger med tanke på Blue-Rays fremmarch er at du skal vælge Full HD, og ikke forfalde til et godt tilbud på HD Ready. og så så mange HDMI stik som muligt.
08. januar 2011 - 10:10 #2
Velkommen til E. ...

Se evt. -> http://www.flatpanels.dk/ ...
08. januar 2011 - 10:28 #3
Enig med #2
... og 100Hz eller bedre !!!
Avatar billede chalde Seniormester
08. januar 2011 - 10:30 #4
Ang. lyd, så kan det både være korrekt og forkert.
Generelt er lyden i fladskærme pivelendig. Der er ikke meget plads til fornuftig lyd i dem. I LED skærme er der endnu mindre plads.
Men generelt er det anbefalelsesværdig at investere i ekstern lyd hvis man går ind for god lyd.
Men hvis det bare er for at høre hvad der sker, og man ikke har de store krav til lyd, så kan det fint gå an.
Avatar billede vedikkeit Praktikant
08. januar 2011 - 10:48 #5
Ang. Lyd så bruger LG i deres store fjernsyn frontglasset som basmembran hvilket giver et bredere lydområde. Jeg selv har et Philips 40" led og jeg tænder kun for surround'en når jeg skal se en film fra DVD. Til alm. udsendelser synes jeg lyden er ok.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. januar 2011 - 14:04 #6
Eftersom de fleste forhandlere godt ved at LED teknologien er langt bedre, vil de gøre deres for at få solgt ud af gammelt lager - dermed er der nogen der vil bøje sandheden, ja ligefrem lyve.

Har selv lige været udsat for det samme ved køb af TV til datteren.
Avatar billede fbjerg Nybegynder
11. januar 2011 - 06:35 #7
Så blev der endelig tid til at svare, tusind tak for jeres gode indlæg, oplagt at gå på flatpanels.dk, tak, har også kigget LED forklaringen der, med LEDs 100.000 timers levetid skulle jeg nok være dækket ind;-) LED lyset skulle oven i købet være mere behageligt for øjet end LCD (endnu en sælger skrøne blot fra den anden lejr?), ja vælger med sikkerhed Full HD og 100 hz, jeg har ekstern lyd og bruger det til film, men godt at høre lyden er ok til alm udsendelser, men ellers vil jeg gå lidt tænke boks, summe over jeres svar, gå en tur i forretningerne igen og lade egne øjne og ører afgøre valget:-)
11. januar 2011 - 06:48 #8
Ping...

Dette er så et [svar] fra mig...
Avatar billede fbjerg Nybegynder
02. april 2011 - 09:27 #9
Jeg vil lige sige tak i igen for jeres indlæg og runde tråden af ved at fortælle at jeg har købt en 40" Sony KDL-HX800 som jeg er rigtig glad for, lyden er fin og billedet er rigtig godt, der er nye modeller på vej så for tiden er den rimelig billig (i forhold til den oprindelige pris), f.eks. hos Sony Center hvor de også giver 5 års garanti.