Avatar billede RichardThijssen Nybegynder
13. januar 2011 - 18:14 Der er 4 kommentarer

mangelfuld reparation på min bil - hvilke ret har jeg?

Jeg vender mig til jer fordi jeg har en problem med min brugt bil, hvilket vi købte den 24.11.2009 (Skoda Fabia Combi 1.2 fra 2006).

Her er vores historie:
I november 2009 købte vi vores bil hos Kjærsgaard, Aalborg og vi var meget glade for vores køb. Kjærsgaard var rigtig god og vi fik vores bil også nysynet i februar 2009.

Problemer med bilen startede i oktober 2010.

- I oktobermåned startede bilen at have en fløtetone. Vi har været hos kjærsgård til servicering af bilen (bil blev nysynet i februar 2010).
Følgende ting har de lavet: olieskift, vinterhjul montering, smurt bøsninger i bærarme, skiftet en pære, skiftet motorolie 5w40, skiftet oliefilter

- Efter 2 dage startede fløtetone igen. Vi er vent tilbage til forhandleren.
Årsag var nu bærearmsbøsninger og de er blevet udskiftet. Resultat var at denne problem med fløtetone var løst og vi var meget glade med deres service.

- I november fik vi så nye problemer med bilen. Nu var der den motorlys der blev tænd. Og nu starter faktisk vores problem med forhandleren.
De har lavet en globaltest på computer og udlæst hukommelse, skift tændspole og visker bagved. De sagde at problemet var løst.

- Efter en par dage tænte motorlyset igen. Vi er vent tilbage til forhandleren.
Nu sagde de at det var batteriet der havde fejl og batteriet blev uskiftet.

- En par dage senere tænte motorlyset igen.
Nu sagde de at der var en flygtig fejl og at de havde renset lambasonde.

Efter denne service tog det en længere tid (plus minus en/to uge) før motorlys tænde igen.

Så vi har sent en mail til Skoda. De har givet mig følgende svar:
- hvis det er en tændspole der er gået i stykker, tænder motorlys ikke.
- hvis bilen starter helt normalt, kan det ikke være batteriet der er årsag at motorlys tænder mens men allerede kører en styk tid.
- skoda har givet os besked at den brugte motorolie var ikke den rigtige og at det kunne være en lambasonde der er beskid eller ikke ok.

Vi har været hos forhandleren igen og de har så skiftet olie ud og de har skiftet de to lambasonde i bilen.

Problemet burde være løst.
Dog nu, i dag, dagen efter de har gjort det, tænde motorlys igen.
Så det viser at de har ikke løst problemet med bilen. Igen ikke.

Hvad skal vi gør? Hvad er vores rettigheder?
Hvor mange gange kan en værkstedet forsøg at løse en problem? Det er jo nu 5 gange vi har desamme problem. Hver gang forventer de også at vi betaler for deres forsøg at løse problemet. I alle tilfælde har de aldrig ringet til os for at give besked om hvad der var gæld og hvad det kommer til at koste os før de lavede noget.
Har vi ret til at tage bilen til en Skoda værkstedet for at få dem tjekke bilen? Hvad med omkostninger? Kan vi kræve at Kjærsgaard betaler for det? Er der en mulighed at de skal tage bilen tilbage til den pris vi har betalt for den plus omkostninger for deres forsøg at løse problemet? Der er jo faktisk 2 år garantie på en brugt bil, ikke?

Vi ved ikke hvor vi skal starte nu. Vi elsker jo vores bil men den skal være ok.

Håber at i kan give os råd om vores rettigheder og hvad vi skal gør eller kræve af kjærsgaard.

Tusind tak for din hjælp.
Avatar billede keysersoze Ekspert
13. januar 2011 - 18:35 #1
Det bedste svar kan du nok finde her http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad/ for hvilke rettigheder du har afhænger, som du kan læse, af flere ting du ikke har beskrevet og nogle ting er også en vurderingssag, hvor du selvfølgelig kun har beskrevet dit syn på sagen.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2011 - 09:08 #2
Kjærsgaard som du kalder forhandler, er det en Skoda forhandler?

Jeg er ikke uddannet mekaniker, men når en motorlampe tænder er det et udtryk for at den benzin/luft blanding ikke er korrekt, eller at lamda sonde er beskidt. Om olien kan gøre at den sviner i udstødningen vil jeg ikke gøre mig klog på i dette tilfælde. På min Opel Vectra 97 (300000 km) bruger jeg de billigste olier der overholder kravene, og jeg har aldrig haft problemer med motorlampen, selvom den bruger 0,5 l olie pr 1000 km.

Umiddelbart tror jeg din bil bruger for meget brændstof for tiden.
Er det korrekt?
Går bilen ujævnt (hugger under kørsel når lampe tænder)?
Hvordan ser luftfiltrene ud?

Ps jeg håber da ikke i har betalt den fulde pris for de "forsøg" de har lavet.
Avatar billede RichardThijssen Nybegynder
14. januar 2011 - 13:09 #3
Tusind tak for jeres svar.
Vi har nu snakket med kjærsgaard i dag og vi skal komme tilbage med bilen. Vi kan da sige at deres reparation er mangelfuld efter så mange forsøg. vi er ikke kommet til at betale regninger men har fået faktura. Men tak, jeg skal først snakke om prisen og regninger efter de har repareret bilen. På FDM har jeg lest mere nu og tror jeres svar har hjulpet meget.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2011 - 13:23 #4
Ja de har i hvertfald ikke ramt der hvor problemet er. Det kunne godt tyde på de ikke har det fornødne udstyr, eller viden om at bruge det hvis de har det.
Nu da du er medlem af FDM har du jo også en lille trumf i hånden. Et værksted der bliver kritiseret af FDM er jo ikke godt for imaget.

Ps du skal ikke selv lægge svar, hvis du får hjælp i tråden. Det bruges når tråden skal lukkes og du skal uddele point til hjælperen
Får du ikke nogen hjælp kan du selvfølgelig selv lægge svar og acceptere. Men det gør man kun hvis man ikke har fået noget brugbart i løbet af en uges tid.
Du melder bare tilbage når du hører nærmere.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester