mangelfuld reparation på min bil - hvilke ret har jeg?
Jeg vender mig til jer fordi jeg har en problem med min brugt bil, hvilket vi købte den 24.11.2009 (Skoda Fabia Combi 1.2 fra 2006).Her er vores historie:
I november 2009 købte vi vores bil hos Kjærsgaard, Aalborg og vi var meget glade for vores køb. Kjærsgaard var rigtig god og vi fik vores bil også nysynet i februar 2009.
Problemer med bilen startede i oktober 2010.
- I oktobermåned startede bilen at have en fløtetone. Vi har været hos kjærsgård til servicering af bilen (bil blev nysynet i februar 2010).
Følgende ting har de lavet: olieskift, vinterhjul montering, smurt bøsninger i bærarme, skiftet en pære, skiftet motorolie 5w40, skiftet oliefilter
- Efter 2 dage startede fløtetone igen. Vi er vent tilbage til forhandleren.
Årsag var nu bærearmsbøsninger og de er blevet udskiftet. Resultat var at denne problem med fløtetone var løst og vi var meget glade med deres service.
- I november fik vi så nye problemer med bilen. Nu var der den motorlys der blev tænd. Og nu starter faktisk vores problem med forhandleren.
De har lavet en globaltest på computer og udlæst hukommelse, skift tændspole og visker bagved. De sagde at problemet var løst.
- Efter en par dage tænte motorlyset igen. Vi er vent tilbage til forhandleren.
Nu sagde de at det var batteriet der havde fejl og batteriet blev uskiftet.
- En par dage senere tænte motorlyset igen.
Nu sagde de at der var en flygtig fejl og at de havde renset lambasonde.
Efter denne service tog det en længere tid (plus minus en/to uge) før motorlys tænde igen.
Så vi har sent en mail til Skoda. De har givet mig følgende svar:
- hvis det er en tændspole der er gået i stykker, tænder motorlys ikke.
- hvis bilen starter helt normalt, kan det ikke være batteriet der er årsag at motorlys tænder mens men allerede kører en styk tid.
- skoda har givet os besked at den brugte motorolie var ikke den rigtige og at det kunne være en lambasonde der er beskid eller ikke ok.
Vi har været hos forhandleren igen og de har så skiftet olie ud og de har skiftet de to lambasonde i bilen.
Problemet burde være løst.
Dog nu, i dag, dagen efter de har gjort det, tænde motorlys igen.
Så det viser at de har ikke løst problemet med bilen. Igen ikke.
Hvad skal vi gør? Hvad er vores rettigheder?
Hvor mange gange kan en værkstedet forsøg at løse en problem? Det er jo nu 5 gange vi har desamme problem. Hver gang forventer de også at vi betaler for deres forsøg at løse problemet. I alle tilfælde har de aldrig ringet til os for at give besked om hvad der var gæld og hvad det kommer til at koste os før de lavede noget.
Har vi ret til at tage bilen til en Skoda værkstedet for at få dem tjekke bilen? Hvad med omkostninger? Kan vi kræve at Kjærsgaard betaler for det? Er der en mulighed at de skal tage bilen tilbage til den pris vi har betalt for den plus omkostninger for deres forsøg at løse problemet? Der er jo faktisk 2 år garantie på en brugt bil, ikke?
Vi ved ikke hvor vi skal starte nu. Vi elsker jo vores bil men den skal være ok.
Håber at i kan give os råd om vores rettigheder og hvad vi skal gør eller kræve af kjærsgaard.
Tusind tak for din hjælp.