Avatar billede Vindaaaa Nybegynder
16. januar 2011 - 20:41 Der er 4 kommentarer

MACBook - blinkende spørgsmålstegn

Jeg har en MACbook der ikke vil starte. Den viser grå skærm og efter en uendelighed - (5-10 min.) kommer der et ikon med en mappe med blinkende et spørgsmålstegn.
Jeg har kunnet læse mig til at det betyder at styresystemet(OS X 10.5) ikke fungerer, men er der nogen der kan sige mig om harddisken er slettet og om indholdet på den kan reddes?

Mvh
Avatar billede nikolajhygebjerg Nybegynder
16. januar 2011 - 21:08 #1
Prøv at starte op fra din installations DVD og se om det virker. Så kan du køre et tjek på harddisken. Men det er garanteret harddisken der er røget...har det set det mange gange...
Avatar billede Vindaaaa Nybegynder
16. januar 2011 - 21:34 #2
Ok, har sindsygt mange billeder liggende på computeren, kan de reddes?

Skal jeg selv prøve med DVDen eller køre ind med den til HUMAC i morgen - er det nogen skade til?
Avatar billede nikolajhygebjerg Nybegynder
16. januar 2011 - 21:40 #3
Du kan roligt prøve at starte dvd´en op og se om den kører, hvis den gør, er det nok harddisken der er røget. Backup er en god ting, men det lyder ikke som om det er lige nu jeg skal sige det...
Men ellers er der to muligheder for at redde indholdet. Enten selv via f.eks. Datarescue II (som jeg selv har brugt med succes flere gange) eller sende den ind til et firma der gør sådan noget. Det er mere sikkert, men koster nemt 1500 kr og opefter.
HVIS du kø'rer data rescue II skal du væøre opmærksom på at det kan tage adskillige dage at redde data og du må ikke stoppe den undervejs, så kan du ødelgge harddisken helt.

Men prøv bare Humac...ved ikke om de kan hjælpe
Avatar billede egonspock Seniormester
16. januar 2011 - 22:09 #4
Der kan være rigtig mange ting galt, og blot det at du ikke har kan starte fra din harddisk betyder ikke at den er helt i udu. Data Rescue 3 (der er komme en ny for et par måneder siden) er uvurderligt, hvis disken er på vej ned, men prøv at se om du ikke blot kan reparere den med diskværktøj først. Hvis det kommer til at du skal installere et nyt styresystem på den, så bemærk - AT MAN IKKE FORMATERER SIN HARDDISK FØRST PÅ EN MAC!!!!. Derved beholder man alle data :-)